
 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
A Political Economy of the Emerging Television News Industry in 

Bangladesh 
 

Anis Rahman1 

ABSTRACT 
This article aims to critically examine how the unprecedented expansion of television industry 
in Bangladesh became possible over the past decade, and how the increasingly market-
liberalization trend of this country constitutes the structure, content and process of news 
production amongst the TV channels. This is the first time South Asia has experienced the 
phenomenon of a TV media 'boom' in Bangladesh, in spite of the background of politically 
violent and prospective new democracy. However, the escalating commercialization is 
triggering a divide between the actual role of television and the potential role it could play in a 
progressive society.  Since the government permitted private broadcasting satellite TV 
channels in 1997, a massive investment in the production and advertisement sector has been 
systematically facilitated by the dominant political and commercial elites of the country. The 
number of television networks has increased by 19 over last 11 years. In this perspective, this 
article traces the answers to the questions - why and how a country with $440 per capita GNP 
should need 19 television channels? What is the power-structure behind the abnormal growth 
of TV industry? Who invests and what are the sources of asset? Aiming what profit? What 
backing keeps these channels running? How are the owners’ political and business networks 
affecting the fate of news content? The paper also highlights a contradiction between the 
television industry of Bangladesh and the international economic powers. On the one hand, 
the reformation pressures from many donor agencies indirectly influenced the recent 
Caretaker government to eliminate corruption, and ensure an untroubled access for the 
international corporation’s investment and business. As a part of this operation, Ministry of 
Information has shut down several corrupt-licensed TV channels. On the other hand, this 
article explores, advertisement and investment supports from the translational corporations 
have ultimately encouraged the political tycoons to expand their television outlets, and now 
these channels have been used as local and global business-lobbying-corruption-powerhouse. 
Subsequently, this paper also argues with evidence that the alarming drift of corporate 
takeover of news-slots through 'Corporate-Branding' and 'advertiser-media-partnership' 
inexorably shapes the selection and production of news. Finally, an empirical analysis of this 
article reveals a power-exercise-web between government, corporations, media owners and 
newsmakers which is radically dividing the most popular mass media of Bangladesh and 
transforming it into a market-oriented class media. 

 

Introduction 

This paper aims to examine how an unprecedented expansion of the television 

industry in Bangladesh became possible over the past decade, and how the increasing trend 

towards market-liberalization in this country has affected the structure, content and process of 

news production. The paper seeks to investigate the case of Bangladesh through a political 
                                                 
1 MA Television Journalism, Goldsmiths University of London. Junior Project Manager Atticmedia (English in 
Action Project Bangladesh) 34 Waterside, 44-48 Wharf Rd, London N1 7UX, UK. www.atticmedia.com / email: 
mcanis2003@yahoo.com / anis@atticmedia.com  

http://www.atticmedia.com/
mailto:mcanis2003@yahoo.com
mailto:anis@atticmedia.com


 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
economy analysis. This analysis follows Golding and Murdoch (2000), Mosco (1996) and 

Curran (2000, 2002). On their analysis they emphasized four criteria, such as the growth of 

the media industry; the extension of corporate reach; the impact of commodification; and the 

changing role of the state and government intervention. Taking NTV as a case study this 

article articulates the recent commercialization trends amongst the TV channels. Given this 

context, this article seeks to discuss the following research questions: 

 

- When and how an unprecedented expansion of private television 

channels took place in the media landscape of Bangladesh. 

- How the increase of viewers and advertising fuelled the growth of 

television channels?   

- How do owners’ political and business networks affect the fate of 

news content and journalism? 

- What techniques are being used to make news production processes 

more and more market-oriented? In fact, how are newsmakers selling 

the air? 

 

Bangladesh and the TV media boom 

Bangladesh is a country of 56000 square miles, a bit more than the size of England. 

The estimated population of the country is 160 million making it the seventh most populous 

nation in the world. Its per capita GDP is very low, at only $20532.  Bangladesh gained its 

independence from Pakistan in 1971, following a 9-month armed struggle. The country has a 

deep cultural heritage, including a rich tradition of language. Freedom to use Bangla began as 

a language movement in 1952, and continued as the cultural-political base for the War of 

Liberation.3 With an impulsive response from the mass people, the country has moved away 

from the dictatorship of the 1990’s towards a more democratic form of political rule.  

Regardless of much poverty, corruption and political instability, Bangladesh is the 

first case in South Asia of the ‘TV media boom’ trend. Phenomenally, the number of 

television viewers in Bangladesh is more than 40 million, which is a big number of viewers 

for a country with merely $440 per capita GNP. Despite a huge expansion of print and 
                                                 
2http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/document.aspx?ReportId=121&IF_Language=eng&BR_Countr
y=500 
3 Based on the 1952 Bangla language movement, UNESCO has declared February 21 as International Mother 
Language Day, recognizing the rights of all peoples to use their indigenous language. 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
electronic media in the country, media experts (Khan, 2007; Ferdous, 2007) argue that ‘due to 

lack of a proper broadcasting policy’ there has been deepening commercialization within the 

media industry and a growing information divide between urban and rural people. There is 

also a dispute that the TV media boom costs the country of a political disparity, and a market 

orientation trend has undercut the independence and impartiality of the media. Moreover, the 

escalating commercialization is creating a divide between the actual role of television 

channels and the role it could playing a progressive society.  

In the last decade, a great deal of support of local and transnational corporations in the 

way of advertising revenues and investment endorsement has encouraged the political and 

business tycoons of Bangladesh to expand their television outlets, leading to media 

conglomeration. Consequently, ‘the diagonal concentrations of ownership’ (Doyle, 2002) are 

being resulted in the development of a political monopoly and the growth of business 

lobbying powerhouses (Rahman, 2007: 231-250). This power network led market-

liberalization has made an impact on the content and process of news production within every 

TV channels, more or less.  

 

Growth of the television industry 

There is currently only one terrestrial television station in Bangladesh, Bangladesh 

Television (BTV). This channel has emerged as a powerful and effective mass medium since 

its inception in 1964. BTV is a state-owned channel that stepped into the arena of electronic 

media with objectives like dissemination of information and expansion of educational and 

motivational programs to expedite development works and entertainment (MPG Study 

Report, 2007). 

At present, BTV is the only television station that the overwhelming majority of 

Bangladeshis can watch, because only 1.8% of the adult rural population has a cable 

connection or satellite dish in their home.4 The media sector in Dhaka regards BTV’s 

programming as dull and of poor quality – they claim people watch it only because they have 

no access to cable or satellite channels and thus have no choice.5 While BTV is owned by the 

state, it sells advertising. Advertising on BTV is the most expensive television ad space in 

Bangladesh (because the station has by far the greatest reach) – up to 75,000 Taka (1088 

                                                 
4 AC Nielsen 2006 Demographic Media Survey, carried out in June and July of 2006 
5 Daily Star City Editor, Sharier Khan and Staff Correspondent, Ashfaq Wares Kahan, (EiA, 2007) Television & 
Related Output, English in Action Project Bangladesh, BBC World Service Trust, 7 Sept 2007.   



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
USD) per minute.6 Even though it has produced many award-winning programs (including 

the most popular drama serial ever - Ettiyady) it has often been criticized for being the 

mouthpiece of the ruling government. With politicisation of artiste recruitment for different 

programmes, the quality of BTV as an entertainment media has also diminished (Roy, 2006). 

Bangladesh entered the era of satellite broadcasting in 1992, by giving access to CNN 

and the BBC to broadcast on the government-regulated channel – BTV. After this, it was long 

expected that broadcast media would bring down the barriers stopping poor and marginalised 

groups accessing information7.  In the context of a dominance of foreign satellite channels in 

the country, ATN Bangla came into being on July 15, 1997. The first Bangla private satellite 

channel, ATN Bangla aimed at telecasting programmes in Bangla for viewers in more than a 

hundred countries across the world. Channel-i, established in 1999, is the first-ever digital 

Bangla television channel in Bangladesh. Ekushey Television (ETV), the first private 

terrestrial channel in Bangladesh, began transmission on 2000. ETV changed all traditional 

approaches to TV media and set a new standard in a short span of time8. Thus, the TV 

viewers found a relief from and a better alternative to the monotonous and monopolised news 

presentation on the BTV.  Since then, television has indeed become the most popular medium 

in Bangladesh (Figure 1). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
6 Mahbub Rahim Udoy, General Manager of Marketing, Channel I (EiA, 2007) 
7 http://www.asiamedia.ucla.edu/article-southasia.asp?parentid=51962 
8 However, under a court order, ETV was closed down on August 29, 2002. The government once again gave 
ETV a permission to continue satellite transmission on April 14, 2005, and the channel resumed its transmission 
on December 1, 2006. Its official transmission started on March 29, 2007 and became a 24-hour channel on June 
1 (MPG Study Report, 2007). 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
 

Figure 1: Audience reach of different media in Bangladesh (2006-2007). 

 

 
AC Nielsen ‘Bangladesh Media & Demographic Survey 2006’ 

65.00%

 
According to AC Nielsen’s 2006 Demographic Media Survey, 64.6% of adults in 

Bangladesh watch TV (approximately 61.37 million people).9 Television ownership has 

increased dramatically during the last decade. Forty-one per cent of households now have a 

television, whereas only 8% owned a television in 1995.10 

 

Increase of viewership and popularity 

It can be argued that television has altered the entire media industry of Bangladesh 

within a decade. It has also changed the habit of audience how they get information. People in 

rural areas like to watch television, even if it means going to a neighbour’ home because they 

do not have a TV set. More people in rural areas watch TV than have access to electricity or 

own a television because 32.2% watch television at a neighbour’s home; 8.7% watch 

television in a shop; 4.4% watch television in a relative’s home and 3.3% watch television in 

the market (bazaar).11  

Due to limited access to electricity and television ownership, watching TV is a 

communal activity in Bangladesh. In rural areas, more than eight people typically watch 

                                                 
9 AC Nielsen 2006 Demographic Media Survey, carried out in June and July of 2006  – this data is based on the 
question – “Have you watched TV in the last 7-10 days” 
10 Dr Khalid Hasan, Managing Director of ACNielsen Bangladesh of AC Nielsen in survey launch press release 
11 AC Nielsen 2006 Demographic Media Survey, carried out in June and July of 2006 

23.80%
20.80%

2.90%

10.80%

0.00%

10.00%

20.00%

30.00%

40.00%

50.00%

60.00%

70.00%

Reach of TV Radio Listener-
ship

Newspaper
Readership

Magazine
Readership

Cinema
Viewer-ship

Base: 14,800

Summery
Media habit is changing, 

compared to recent years-TV 
viewership increasing faster than 

any other media vehicles 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
television together. In urban areas this number decreases to five people and in the 

metropolitan cities, four people typically watch television together.12 This communal nature 

of the audience attracts the advertisers to use television as a most effective means to reach 

their target consumers. 

Not only is television popular, but access to the medium has increased significantly 

between 1995 and 2006. While in 1995, television has reached to the 31 percent of the total 

population, the access to television has increased to 65 percent in 2006 (Figure 2). 

 

Figure 2: Growth of access to television media in Bangladesh13 

1995 1998 2002 2006

31%

42%

61%
65%

 

 
 

The growth in television viewership is largely being driven by satellite television. The 

upward trend in cable and satellite viewing is likely to increase. Connections are relatively 

cheap by international standards and there is anecdotal evidence that cable and satellite 

penetration follows electrification (EiA, 2007).  

According to a Buddecomm report (2008), Bangladesh’s television households are 

served by more than 2000 cable operators. With the development of studios, digital video 

editing technology, producers and journalists - news has become a more popular genre of 

programme (66%) among all; followed by drama (60%), report based program (47%), 

magazine programs (46%), cinema (35%), talk shows (16%) or other programs (Figure 3).  

  

                                                 
12 AC Nielsen 2006 Demographic Media Survey, carried out in June and July of 2006 
13 Source: National Media Survey 2002; National Media & Demographic Survey 2006, AC Nielsen  
 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
 

Figure 3: Popularity of television programs in Bangladesh14 

66%

46%

60%

35%

16%

47%

30%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

News Magazine
program

Drama Cinema Talk
show

Report
based

program

Others

 
 

 
 
Increase of advertising 

Growth in the cable and satellite television industry has been in turn driven by massive 

growth in the telecommunications sector.15 According to the head of an ad agency Adcom, 

“Television viewership is growing at a rate of 15-20 percent a year. Because of the huge 

spending by telecom companies and some local and multinational companies, the 

advertisement market has also doubled in five years.”16  

The Katalyst survey found that television commercials are largely dominated by 

multinational companies’ consumer products, mobile telecom services and products of 

leading local business houses (Figure 4). Multinational company Unilever (33 per cent) 

topped the list of top 10 advertisers in television, followed by local corporate houses–Square, 

Kohinoor, Partex, Pran, Basundhora, Transcom and Meghna Group–with 56 per cent together, 

and then mobile phone operators (11 per cent). Private television channels earn most of their 

revenue from the peak time commercials (Roy, 2006). 

 

 

                                                 
14 Source: Massline Media Centre (MMC) Survey: 2001.  
15 Nawazish Ali Khan, Senior Vice President, Programmes; Mahbub Rahim Udoy, Assistant General Manager, 
Marketing, Channel I 
16 Radio netherlands website (EiA, 2007) 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
 

 

Figure 4: Top 10 multinational and local advertisers of Bangladeshi TV channels 

Square, 
Kohinoor, 
Partex, Pran, 
Basundhora, 
Transcom and 
Meghna Group, 
56%

Mobile phone 
operators, 11%

Unilever, 33%

 

Advertisements or commercials are lifeline of the media industry. It is one of the 

continuing financial sources of running the media organisations. There are 110 active 

advertising agencies in the country. Among the leading players are Unitrend Ltd, Asiatic 

MCL, Ad Com Ltd, Grey Advertising Bangladesh Ltd, Interspeed, Bitopi Advertising, Matra, 

Creative Media Ltd, Expressions and Bindu. Most of the commercials in Bangladesh media, 

both print and broadcasting, are on mobile phone companies, real estate, private universities, 

perfumery and toiletries industries, home appliance selling organisations, government and 

private banks, and beverages.  

Ad agencies usually have some fixed clients. New clients need to come to them with 

their proposals. Ad agencies conduct promotional as well as publicity campaign on behalf of 

their clients. Different ad agencies take commissions at various rates from the media 

organisations in exchange of giving advertisements on behalf of their clients. Clients give 

money to ad agencies for putting up the advertisement. Ad agencies also take money from the 

client for any publicity campaign. As part of the publicity campaign, ad agencies also get 

commission from the media (newspaper or television or radio). Most of the ad agencies get 15 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
per cent commission from the media. Through this process, a pact has developed between the 

media and ad agencies (Roy, 2006)17. 

 

Political influence and growth of TV channels 

From the previous discussions, it becomes clear that since the government of 

Bangladesh permitted private satellite TV channels a decade ago, a massive investment in the 

TV production and advertisement sectors has been systematically facilitated by the dominant 

political and commercial elites of the country, similar to the ‘Clientalism’ relationship noted 

by Hallin and Mancini (2004).  

Popularity of television, increase of viewership, and growth of advertising sector – 

these important factors have influenced the TV industries to become ‘increasingly big 

business’ (Curran, 2002: 149). It has stimulated ‘market-oriented journalism’ (Curran, 2000: 

128-129)18, on the basis that the government is ‘retreating from regulation’ (Cuilenburg and 

McQuail, 2000: 126).  

 

Figure 4: Growth of private TV channels in Bangladesh in a decade (1997-2007) 

Private TV channel in Bangladesh has tremendously increased in 
11 years, picked-up from 1 to 19

1 2 3 4 5
7

15
18 19

0

5

10

15

20

25

1997 1999 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008

Year

N
um

be
r o

f T
V 

ch
an

ne
l

 
                                                 
17 Media Professionals Group (MPG) has carried out several researches regarding this issue. One of them is Roy, 
Samar (2006) Media Map and Value Chain of Media Industry in Bangladesh: Special Focus on SMEs, Media 
Professionals Group: Dhaka. 
18 Scholars argue that market-oriented journalism tends to generate news that is simplified, personalised, 
decontextualised, with a stress on action rather than process, visualization rather than abstraction, 
stereotypicality rather than human complexity (Epstein, 1973; Inglis, 1990; Iyenger, 1991; Giltin 1990 and 1994; 
Hallin, 1994, in Curran, 2000: 120-154). 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
 

The number of television channels has increased sharply, by 19 over the last 11 years 

(Figure 4). Not surprisingly, most of the owners of Bangladesh’s private TV channels are 

extremely rich people - some are connected with the two most dominant political parties – the 

Bangladesh Nationalist Party (BNP) and Bangladesh Awami League19, while most of the 

channels are backed by the politicians and industrialists of the BNP.  

As a result, ‘the diagonal concentrations of ownership’ (Doyle, 2002) are ensuing in 

the development of a political monopoly and the growth of business lobbying powerhouses 

(Rahman, 2007: 231-250). 

 
Table 1: Television channels in Bangladesh 1997-2008 

 Channel Launching year Present status 
(2008) 

1 ATN Bangla 1997 On air 

2 Channel i 1999 On air 

3 Ekushey TV (ETV) 2000 On air 

4 NTV 2003 On air 

5 Ruposhi Bangla 2004 Defunct 

6 RTV 2005 Defunct 

7 BTV World (state 
owned) 

2005 On air 

8 Channel 1 2006 On air 

9 Banglavision 2006 On air 

10 Boishakhi 2006 On air 

11 Channel S 2006 Defunct 

12 STV US 2006 Defunct 

13 My TV 2006 Defunct 

14 Bijoy TV 2006 Defunct 

15 Sonar Bangla 2006 Defunct 

16 CSB News 2007 On air (temporarily 
defunct) 

                                                 
19 Since the Caretaker government is in power, the Ministry of Information has shut down several accused to be 
politically corruptly licensed TV channels among these 18. 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
Table 1: Television channels in Bangladesh 1997-2008 

 Channel Launching year Present status 
(2008) 

17 Diganta TV 2007 On air 

18 Islamic TV 2007 On air 

19 Desh TV 2008 On air 

 
Apart from the existing 19, now, more than 20 channels have been waiting to get 

license by the year 2009 (Rahman, 2007a). This growth is comparatively fast compared to 

media expansion in other South Asian countries. Astonishingly, it is happening in Bangladesh 

against a background of poverty and political violence, and in the frame of an emerging 

democracy. In the meantime, the relatively new military-backed caretaker government has 

attempted to escalate privatization through more market-friendly policies. This is despite the 

fact that this emerging media industry is supposed to have an obligation to build and maintain 

a wall between editorial decisions and advertising influence, as suggested by McAllister 

(2000: 102). However, the turn towards marketization has paved the way for ‘substantial 

external pressure’ (Boyd-Barrett, 1977: 117) from developed countries and transnational 

corporations.  

 

Caretaker Government and decline of TV industry 

There have been some significant changes in the satellite industry during the last two 

years. The fortunes of NTV have steadily declined since the owner of the station was arrested 

on corruption charges and a fire destroyed a major portion of the station’s offices, including 

its studios.20 

The interim Caretaker Government’s anti-corruption campaign has resulted in the 

arrest of numerous high profile figures associated with the previous BNP government, 

including the owners and/or majority shareholders of the mainstream satellite TV channels, 

including: NTV, RTV, Channel 1, Bokshakhi and Bangla Vision.21 The grounds for these 

arrests are generally regarded as legitimate. According to Daily Star City Editor, Sharier 

Khan, “the entire satellite TV industry, with a few exceptions, is friends and family of the 

BNP. The BNP government decided that they would run the media sector – every minister got 
                                                 
20 Daily Star City Editor, Sharier Khan and Staff Correspondent, Ashfaq Wares Kahan and SIRIUS Marketing 
and Social Research weekly television viewing survey 7-13 July 2007 (EiA, 2007) 
21 Daily Star City Editor, Sharier Khan and Staff Correspondent, Ashfaq Wares Kahan 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
a channel.” Channel 1, Bangla Vision and Boishakhi, all with links to the BNP, received their 

licences on the same day: January 31, 2005. They were also allocated their broadcasting 

frequency from Bangladesh Telecommunication Regulatory Commission (BTRC) within a 

week (Daily Star 16 March 2007). Focus TV (now called CSB) also received a license in the 

final week of the BNP government. In comparison to the speedy issuing of licences and 

frequencies, other applicants have had to undergo detailed examinations of their proposals, 

which in some cases have taken years, and are still not completed. “Channel i and Ekushey 

Television (ETV), had to wait for over a year to receive their licences from the information 

ministry before the BNP came to power."22 Although apparently legitimate, the arrest of 

many leading media figures has caused a great deal of instability in the Bangladeshi media 

sector. Several satellite stations went defunct, and staffs are abandoning those channels with 

jailed leadership in droves.23  

                                                

 

Market orientation of the news production: Case Study NTV 

As a practical part of a Masters level research in Bangladesh, the author has carried 

out this research for six months in NTV, as it was the country’s most popular channel 

according to the AC Nielsen National Media & Demographic Survey 2006. The NTV has 

been selected as a case study because the trend in Bangladesh – in keeping with the trend of 

global dominant corporate TV channels – is that the most popular channel is the most expert 

at selling its audience to advertisers. The sell means to the channels not only broadcasting 

advertisements but also airing advertisements from within the fabric of news. 

  Therefore, in order to find out the market orientation trend, the author has applied 

‘Participatory Observation’ (Fishman, 1980), ‘In-depth Interview’ and ‘Source-media 

analysis’ (Schlesinger and Tumber, 1994; and Manning, 2001) research methods to NTV 

output. These methods allowed the author to undertake the practical observation of news-

selection and newsgathering and the processing dynamics, which take place inside this 

channel’s newsroom. 

NTV was founded in 2003 by Mosaddeq Ali Falu, a politician and former Member of 

Parliament and the political adviser of the former Prime Minister Khaleda Zia from 

Bangladesh Nationalist Party (BNP). After the closure of ETV in 2002, a group of private 

entrepreneurs having close link with the four-party alliance BNP government in mid 2003 

 
22Daily Star article, written by Staff Correspondent, Ashfaq Wares Kahan (EiA, 2007)  
23 Daily Star City Editor, Sharier Khan and Staff Correspondent, Ashfaq Wares Kahan (EiA, 2007) 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
started the operation of NTV. It has over 190 employees working full time, making it the 

biggest satellite channel of the country (Roy, 2006).  

NTV is a model that tells how the owners’ political and business network influences 

the news selection, treatment and production in the most of the television channels in 

Bangladesh.   The Daily Star describes NTV as “the jewel in the crown of BNP linked TV 

empire” (16 March 2007). According to the Daily Star: “Falu's NTV showed the way for 

others on how to exert political influence to acquire TV licences and then flex his political 

muscles to gain advertising. Eighteen days is all it took for Falu to push through NTV’s 

licence at the information ministry, without any necessary meetings, inquiries or interviews 

by the ministry to check whether NTV met the criteria outlined in the government's private 

television channel guidelines. The channel was also allocated a frequency within a week by 

BTRC. 

 

Hybrid news-advertisement technologies 

Findings from the research suggest that the second licence to run a TV channel comes 

from local and multinational advertisers. Their marketing pressures have instigated an 

alarming drift towards corporate takeover of news-slots through cross-promotional 

‘Corporate-branding’ and ‘advertiser-media-joint program partnership’, all of which 

inexorably shape the selection and production of news. Like much global corporate media, 

television channels in Bangladesh are “carpet-bombing people with advertising and 

commercialization, whether they like it or not” (McChesney, 2001:17). News is the most 

popular program among all features, and so it is bent to suit the needs of market elites, not 

poor people. In the research, author has analyzed the daily reporting assignment schedules as 

document study. These schedules show evidence of direct gatekeeping within the pre-

production, selection and treatment of news. Bangladesh has similarities in its journalism to 

that seen in the Unites States and Britain, in the sense of editorial pressure and risk reduction - 

“story selection is influenced by calculations based on what editors will accept and what is 

more likely to produce a ‘newsworthy’ story” (Davis, 2007: 45).  

It is irrefutable that the organization of so called ‘beats’ within the assignment 

schedules is such that journalists dig up stories largely from corporate and official government 

agencies. There is no easy escape from this network, and “there are not only varieties of 

political-economic structures of news production, but each gives rise to own characteristic 

evasions, collusion and corruption” (Schudson, 2000: 180). The research outcomes indicate 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
that among 1653 reporting assignments at NTV, 68 per cent were biased to a political and/or 

market agenda; comparatively only 16 per cent of assignments were related to public good 

(Rahman, 2007a). Thus, the government, political parties, corporations and television 

channels are better seen as partner, advancing towards the global voyage of market 

liberalization. In terms of news-production, the first three filters of Herman and Chomsky’s 

Propaganda Model – are perfectly prevalent in Bangladesh24. Few examples gathered from 

the participatory observation during the field work have been presented here. 

                                                

Video Clip 1 shows how the owner of a TV channel uses the station for manufacturing 

mass consent in favour of his own political party. The owner of NTV – who was the Member 

of Parliament and Chief Political Advisor of the Former Prime Minister of BNP leaded 

government - was a regular chief element of news. 

Video Clip 1: The Owner of NTV is desperately doing public serving work – (so please 

remember this footage while you vote in next parliament election) - it is the main element of 

news (19 September 2006, 7.30pm primetime News Bulletin). 

Video Clip 2 exemplifies a hybrid news-advertisement technology - how advertisers become 

an embedded part of news slots in a poor excuse for corporate-branding. Corporate branding 

is the most profitable means to sell the news for the TV channel, and it is the most 

sophisticated way to brand the news in favour of corporatism and consumerism for the 

advertisers. 

Video Clip 2: Banglalink – a cell phone company – successfully branded the sports news slot 

of NTV with own logo, slogan and trademark – so that if you are sports news viewer you must 

should be a prestigious Banglalink customer. Therefore, the reality we are watching in this 

news – is through the ‘Banglalink spectacle’ (Sept – Oct 2006, primetime News Bulletins). 

As Corporate-branding is not enough – newsmakers needed to show more gratitude to 

the advertisers in a more explicit way. Video clip 3 demonstrates what the newsmakers can do 

the best to satisfy market-orientation, producing ‘newsvertisement’. 

Video Clip 3: Now, Banglalink is not only advertiser. It is now news of NTV. They are 

launching new cell phone package. Hence, the nation should be aware of this “newsworthy 

event” (27 May 2006, Dindarpan News program). Sometime the Reporting Assignment 

Schedule clearly indicates to the reporters that this kind of promotional news from high-

 
24 Harman and Chomsky elaborated the first filter as size, ownership, and profit orientation of the mass media; 
the second filter as the advertisement – license to do business; and the third filter as sourcing mass-media news 
(Harman and Chomsky, 2002).   



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
profile advertisers must be covered, even if it is needed a cameraman can be send to collect 

the video footage which would supplement a press release. 

Market-oriented journalism tends to generate news that is simplified, decontextualised 

and sensationalised.  Video Clip 4 epitomizes how the news-production of NTV can involve 

juicy elements to divert the attention of the audience towards indulgence rather than critical 

engagement. 

Video Clip 4: Can you see any ‘children’ in this clip? It is coverage of Grameenphone-NTV 

jointly organised ‘Concert for Children’ program. Grameenphone is the largest cell phone 

corporation of the country, and of course, the largest advertiser and joint-program sponsor. 

Consequently, you cannot imagine of any investigative story against the exorbitantly pricing 

calling rate of Grameenphone in NTV news - actually nor in any television channel, neither in 

mainstream newspaper (13 September 2006, 2pm News Bulletin). 

 

Conclusion 

It is safe to assert this article does not represent the entire news coverage trends in the 

television industry of Bangladesh. Neither NTV could represent as the most popular TV 

channels as in 2008 the popularity of NTV have declined and the ATN Bangla, Channel I, and 

Ekushe TV placed the top popularity. These three channels which are less connected to the 

former BNP leaded political power network have succeed to gain public trust for the eminent 

parliament election 2008. 

   NTV has aired many reports that have been acclaimed for its objectivity and political 

insights. However, apart form judging the whole contents of news, this article has mainly 

attempted to illustrate its market orientation trends. The video clip examples additionally 

helped us to understand is how and why in NTV news we see the coverage of CocaCola Fun 

Island Raffle Draw, Babool Toothpaste product Launching Ceremony, and Unilever Fair & 

Lovely scholarship program. Due to this media-advertiser joint program and sponsorship, the 

interdependency of media and corporations is burgeoning in Bangladesh, which is directly 

and indirectly affecting the objectivity and impartiality of news.  

Corporate branding of news slots, advertisement inside the news bulletins, media-

advertiser joint program -  these trends are almost similar to the global media marketization 

around the world according to studies of political economy, comparative media systems and 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
policies, and typologies of media systems.25 Therefore, this trends signals that it is now time 

to propose detailed regulatory rationales for ‘balancing economic justification and public 

service’ (Feintuck, 1999: 43) within the web of power involving government, media 

corporations, and newsmakers. 

Broadcasting is the field where the struggle for cultural hegemony becomes most 

visible and acute, not only for competing corporate interests within national economies but 

also among policy-makers at an international level (Chakravartty and Sarikakis, 2006: 87). 

Bangladesh still has no broadcasting regulation policy. Moreover, in spite of growing 

commercialization and the decline of public service broadcasting, research regarding the 

political economy of the television industry is still underdeveloped within the history of 

media research in Bangladesh. This research, of course in a limited way, suggests the 

following features that should be implemented immediately: 

- An Independent and high profile Media Monitoring Commission 

- Public service oriented broadcasting policy 

- Full autonomy of government regulated radio and television 

- Licensing restriction for member of parliaments 

- Banning corporate-branding 

- No advertisement inside news 

- No media-corporate joint-venture news 

 

Evidently, a larger phase of nationwide media research is immediately needed that 

might contribute towards mapping a much-needed broadcasting policy and regulatory 

framework for the nation’s television industry. This policy should be collated with a broader 

framework of socio-economic contextualization and coherent with print media, radio and 

other media industry constituents.   

 

BIBLIOGRAPHY 

Bagdikian, Ben H. (2004) The New Media Monopoly, Beacon press: Boston. 
 
Baker C. Edwin (2002) Media, Markets and Democracy, Cambridge University Press. 
 
                                                 
25 Such as Harman and Chomsky, 2002; Zhao, 1998 and 2008; Waisbord, 1995; Lee, 1997; Mattelart, 1991; 
Curran and Seaton, 2003; Fishman, 1980; Sparks, 1998; Schudson, 2003; Garnham, 2001; Bagdikian, 2004; 
Thussu 1998 and 2008; Hallin and Manchini, 2004; Wasco, 2004; Smithy, 2001; Gandy, 1992; McChesney, 
2001; Freedman, 2008; Tunstall, 2008; Collins, 1994. 



 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
Boyd-Barrett, O (1997) ‘Media Imperialism’ in J. Curran et al (eds) Mass Communication 
and Society, Open University Press. 
 
Buddecomm Report (2008) Telecoms, Mobile and Broadband in Asia, Paul Budde 
Communication Pty Ltd: Australia.  
 
Calabrese A. and Sparks C. (eds) (2003) Toward a Political Economy of Culture, Rowman 
and Littlefield Publishers, Inc: Oxford. 
 
Chakravartty, Paula and Sarikakis, Katharine (2006) Media Policy and Globalization, 
Edinburgh University Press: Edinburgh. 
 
Collins, R. (1994) Broadcasting and Audio-visual Policy in Single European Market, Libbey. 
 
Curran, James (2000) ‘Rethinking media and democracy’ in James Curran and Michael 
Gurevitch (eds) Mass Media and Society. London: Arnold, 120–154. 
 
Curran, James (2002) Media and Power. London: Routledge. 
 
Curran, James and Seaton, Jean (2003) Power without Responsibility: The Press, 
Broadcasting and News Media in Britain, Routledge: London. 
 
Davis, Aeron (2007) The Mediation of Power: A Critical Introduction, Routledge: London. 
 
Doyle, Gillian (2002) Understanding Media Economics, Sage: London. 
 
EiA (2007) Television & Related Output, English in Action Project Bangladesh, BBC World 
Service Trust, 7 Sept 2007. 
 
Feintuck, M. (1999) Media Regulation Public Interest and the Law. Edinburgh University 
Press. 
 
Ferdous, Robaet (2007) ‘National broadcasting policy: Rationale and challenges’ keynote 
paper of the roundtable titled “National broadcasting law: Why is it necessary?” organised by 
MMC, BNNRC and UNESCO, Dhaka: December 18, 2007. See report about this roundtable: 
http://www.asiamedia.ucla.edu/article-southasia.asp?parentid=84361. 
 
Fishman, Mark (1980) Manufacturing the News, Austin: University of Texas Press. 
 
Freedman, Des (2008) The Politics of Media Policy, Polity: Cambridge. 
 
Gandy, Oscar H. Jr (1992) ‘The Political Economy Approach: A Critical Challenges’, Journal 
of Media Economics, (Summer), 23–42. 
 
Garnham, Nicholas (1986) Contribution to a Political Economy of Mass Communication, in, 
R. Collins et al (eds) Media, Culture and Society, London: Sage. 
 
Golding, Peter and Murdoch, Graham (2000) ‘Culture, Communications and Political 
Economy’ in James Curran and Michel Gurevitch (eds) Mass Media and Society, Arnold: 
London. 

http://www.asiamedia.ucla.edu/article-southasia.asp?parentid=84361


 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
 
Hallin D. and Mancini P. (2004) Comparing Media Systems: Three Models of Media and 
Politics, Cambridge University Press. 
 
Herman, Edward S. and Chomsky, Noam (2002) Manufacturing Consent: The Political 
Economy of the Mass Media, Pantheon: New York.  
 
Herman, Edward S. and McChesney, Robert W. (1998) The Global Media: The New 
Missionaries of Corporate Capitalism, Madhaym Books: India.  
Khan, Shahab E (2007) ‘Liberalisation of Broadcasting Policy in Bangladesh: Present and 
Future Perspective’, Keynote paper of World Press Freedom Day 2007 Conference, organised 
by MMC, Manusher Jonno and UNESCO, Dhaka: May 3, 2007. See report about this 
conference: http://mass-line.org/index.php?option=com_content&task=view&id=53, and in 
http://www.asiamedia.ucla.edu/article-southasia.asp?parentid=69245.  
 
Lee, J. (1999) ‘Press Freedom and Democratization: South Korea’s Experience and Some 
Lessons’ in Gazette, 59(2), 135–49. 
 
Mattelart, Armand (1991) Advertising International: The Privatisation of Public Space, 
Trans. by Michael Chohan, Comedia and Routledge: London.  
 
McAllister, Matthew P. (2000) ‘From Flick to Flack: The Increased Emphasis on Marketing 
by Media Entertainment Corporations’ in R. Andersen, and L. Strate (eds.) Critical Studies in 
Media Commercialism. Oxford University Press: Oxford. 
 
McChesney Robert W. (2001) The Political Economy of Global Communication, in 
Capitalism and the Information Age: The Political Economy of the Global Communication 
Revolution, McChesney et al (eds), Cornerstone Pub: India, and Monthly Review Press: New 
York.  
 
MPG Study Report (2007) Electronic Media in Bangladesh (ETV, BTV, CHANNEL i, Radio 
Today & BD Betar), Media Professionals Group: Dhaka. 
 
Murdoch, G. (2000) ‘Digital Futures: European Television in the Age of Convergence’ in J. 
Wieten et al. (eds) Television Across Europe: A Comparative Introduction. London: Sage, 33-
57. 
 
Paul Manning (2001) News and News Sources, Sage: London. 
 
Quilenburg J. V. and McQuil D. (2000) ‘Media Policy Paradigm Shifts; In Search of a New 
Communications Policy Paradigm’ in B. Cammaerts and J-C Burgelman (eds) Beyond 
Competition: Broadening the Scope of Telecommunications Policy. VUB University Press: 
Brussels. 111-130. 
 
Rahman, Anis (2007) ‘Analysing the Structural Factors in News-gathering and Processing: A 
study upon ATN BANGLA’ in Yogayog (A Journal of Communication and Culture in Bengal 
language medium), Vol 8 February 2007, University of Dhaka. 
 

http://mass-line.org/index.php?option=com_content&task=view&id=53
http://www.asiamedia.ucla.edu/article-southasia.asp?parentid=69245


 
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación 

www.eptic.com.br, vol. XI, n. 2, mayo – ago. / 2009 

 

 
Rahman, Anis (2007a) Market-orientation in the News Production of Private TV Channel in 
Bangladesh: An Analysis in Political Economy Approach upon NTV, Masters Research 
Thesis, Department of Mass Communication, University of Rajshahi, Bangladeh. 
 
Roy, Samar (2006) Media Map and Value Chain of Media Industry in Bangladesh: Special 
Focus on SMEs, Media Professionals Group: Dhaka.  
 
Schlesinger, Philip and Tumber, Howard (1994) Reporting Crime: The Media Politics of 
Criminal Justice. Clarendon Press: Oxford. 
 
Schudson, Michael (2003) The Sociology of News, Norton & Company Inc.: New York. 
Schudson, Michael (2000) ‘The Sociology of News Production Revisited (Again)’, in James 
Curran and Michael Gurevitch (eds) Mass Media and Society. London: Arnold, 175-200. 
 
Smythe, Dallas (2001) ‘On the Audience Commodity and its Work’ in Meenakshi G. Durham 
and Douglas M. Kellner (eds) Media and Cultural Studies: Key Words, Blackwell: Oxford. 
 
Thussu, Daya (2008) News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment, Sage: London.  
 
Thussu, Daya (1998) Electronic Empires: Global Media and Local Resistance, Arnold: 
London. 
 
Tunstall, Jeremy (2008) Media Were American: U.S. Mass Media in Decline, Oxford 
University Press. 
 
Vincent Mosco (1996) Political Economy of Communication, Sage: London. 
 
Waisbord, S. (1995) Leviathan Dreams: State and Broadcasting in South America’ in 
Communication on Review, 1, 201–26. 
 
Wasko, Janet (2004) ‘The Political Economy of Communication’, in John D. H. Downing et 
al (eds) The SAGE Handbook of Media Studies, Sage: London. 
 
Zhao, Y (2008) Communication in China: Political Economy, Power, and Conflict, Rowman 
& Littlefield Publishers, Inc. 
 
Zhao, Y. (1998) Media, Market and Democracy in China: Between the Party Line and the 
Bottom Line, University of Illinois Press: Urbana. 
  

 


