Statistical literacy: a proposal for remote education in Pandemic times

Statistical literacy: a proposal for remote education in Pandemic times

Authors

  • Cecy Leite Alves Carreta Universidade Cruzeiro do Sul
  • Sidney Silva Santos Universidade Cruzeiro do Sul
  • Geovane Carlos Barbosa Instituto Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v6i1.14789

Abstract

This article aims to promote evidence of Statistical Literacy in a group of students from the 6th and 7th grades of elementary school in the municipal public schools in the city of São Paulo. For data collection, a sequence of activities was planned focusing on the effects caused by the new coronavirus and applied on a virtual environment. The investigation was structured taking into account the qualitative research in which we called upon Statistical Literacy in order to support our choices. Analyzing the results, we realized that the proposal expanded the reading of graphs, tables and the ability to argue about the estimated results with the support of information about the new coronavirus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cecy Leite Alves Carreta, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul). Possui graduação em Licenciatura Matemática e Lato Sensu em Educação Matemática pela Universidade Nove de Julho e Lato Sensu em Docência no Ensino Superior pela Universidade Católica Dom Bosco. Atualmente é professora efetiva de matemática do Ensino Fundamental II na Escola Municipal Prof. Joaninha Grassi Fagundes. Membro do Grupo de Pesquisas de Estudos Avançados em Educação Matemática (GPEAEM- Unicsul/SP).

Sidney Silva Santos , Universidade Cruzeiro do Sul

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL - 2018), Mestre em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN - 2016), atuando na linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem de Matemática e suas Inovações e Formação Continuada de Professores de Matemática que ensinam Estatística, respectivamente. Possui especialização em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP - 2009), Educação Especial Inclusiva pela Faculdade Alvorada Paulista de São Paulo (FALP - 2018) e Alfabetização e Letramento pela Faculdade Alvorada Paulista de São Paulo (FALP - 2019). Graduação em Licenciatura Matemática com ênfase em informática pela Universidade Paulista (UNIP - 2007) e Pedagogia pela Faculdade Associada Brasil (FAB - 2017). Atua como professor da Educação Básica na rede pública e na Educação Superior na rede privada de ensino no estado de São Paulo.

Published

2021-06-26

How to Cite

Carreta, C. L. A., Santos , S. S. ., & Barbosa, G. C. (2021). Statistical literacy: a proposal for remote education in Pandemic times. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 6(1), 169–190. https://doi.org/10.34179/revisem.v6i1.14789
Loading...