REFLECTING ON FIGURAL APPREHENSIONS IN SOLVING GEOMETRIC PROBLEMS: PERSPECTIVES FROM 8TH-GRADE STUDENTS

REFLECTING ON FIGURAL APPREHENSIONS IN SOLVING GEOMETRIC PROBLEMS: PERSPECTIVES FROM 8TH-GRADE STUDENTS

Authors

  • Antônio Alexandre Aparecido da Silva Universidade Anhanguera de São Paulo
  • Angelica da Fontoura Garcia Silva Unian
  • Ruy Cesar Pietropaolo Unopar e Unian

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i4.20984

Abstract

This research investigated the possibilities of figural apprehensions mobilized during geometry problem solving by elementary school students in the 8th grade. Based on Duval's studies (1944, 1995, 2006, 2012, 2018) on apprehensions, this qualitative research with interventionist characteristics involved 23 students from a private school in São Paulo. Data collection included protocols of tasks completed by participants, observations, written registers, and video and audio records. The results highlighted that manipulating figures enhances the development of figural apprehensions and provides students with more meaningful learning, stimulating spatial visualization, and deductive reasoning. Direct interaction with manipulative materials encouraged students to explore different approaches using the apprehensions, contributing to a deeper understanding of geometric concepts. The importance of figural apprehensions and manipulations as strategic elements in geometry teaching is highlighted. The systematization of these approaches and the use of manipulative materials can play a relevant role in developing students' mathematical skills, preparing them to face contemporary challenges with confidence and creativity.

Keywords:  Mathematics Teaching and Learning. Elementary School. Figural Apprehension. Problem solving. Manipulative Materials

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Author Biographies

Antônio Alexandre Aparecido da Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera (UNIAN), Doutorando em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera (UNIAN). Matemático e Especialista em Educação Matemática pelas Faculdades Oswaldo Cruz. É professor nas redes estadual e particular de ensino da cidade de São Paulo desde 1986, desde 2009 atua também no Ensino Superior como docente. Áreas de interesse: Geometria, resolução de problemas, jogos, Aprendizagem baseada em Projetos, Aprendizagem Baseada em problemas, Personalização do ensino e Metodologias ativas.

Angelica da Fontoura Garcia Silva, Unian

Professora do pós graduação em educação matemática da Unian desde 2007

Ruy Cesar Pietropaolo, Unopar e Unian

Licenciado em Matemática e Pedagogia. Possui mestrado em Educação (Currículo) e doutorado em Educação Matemática pela PUC/SP. Prêmio CAPES de Teses em 2006 de melhor tese da área de Ensino. Recebeu o título de Cavaleiro da Ordem Nacional do Mérito Educativo, Ministério da Educação do Brasil (2018).Orienta doutorado e é docente do corpo permanente e coordenador do programa de Pós-graduação em Educação Matemática, stricto sensu, da Universidade Anhanguera de São Paulo. Desenvolve pesquisas sobre currículos de Matemática na Educação Básica. Faz também pesquisas sobre a formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática, sobre o ensino de Probabilidade e Estatística e sobre História da Educação Matemática. Organizou e coordenou cursos em Programas de Formação de Professores na rede pública de São Paulo. Foi Professor assistente do Departamento de Matemática da PUC/SP. Coordenou projeto financiado pela Capes relativo ao Programa Observatório da Educação (dois projetos). Presta assessoria a Fundações para elaboração de Matrizes de Referências e análise de resultados de Avaliações Externas. Participou como elaborador dos PCN para o Ensino Fundamental. Participou como elaborador da Proposta Curricular de Matemática do Estado de São Paulo de 1987/1988 e da Nova Proposta em 2010. Membro da equipe de elaboração da Base Nacional Comum Curricular da área Matemática (BNCC) 1ª e 2ª versões (preliminares) e redator da 3ª versão do ensino Fundamental e elaboração da BNCC do Ensino Médio.

Published

2024-12-20

How to Cite

Aparecido da Silva, A. A., Garcia Silva, A. da F., & Pietropaolo, R. C. (2024). REFLECTING ON FIGURAL APPREHENSIONS IN SOLVING GEOMETRIC PROBLEMS: PERSPECTIVES FROM 8TH-GRADE STUDENTS. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(4), 195–213. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i4.20984
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