Teatro, filosofia e educação: o discurso sobre a poesia dramática

Authors

  • Christine Arndt de Santana Universidade Federal de Sergipe – UFS
  • Nívea Maria Dias Universidade Federal de Sergipe – UFS

Keywords:

Diderot, Philosophy, Poetic, Theater, Education

Abstract

This article is the result of a Scientific Initiation research project associated with PIBIC-UFS that was carried out during the years 2019-2020. The objective of the research was to demonstrate the necessary relationship between Theater and Education in Diderotian thinking by taking into account the philosophy of this author. Thus it was possible not only to analyse, in light of the precepts established in the Plan of a University and the Discourse on Dramatic Poetry, the second poetics of theatrical creation composed by Diderot but also to understand the reason that led Diderot to conceptualize this revolutionary poetics. The methodology used included examining bibliographic research from a interpretative-hermeneutic perspective, which made it possible to reach the following conclusions regarding the relationship between philosophy, theatre, and education: dramaturgy and its poetics exercise a social function and represent everyday life in society, which causes viewers to reflect on the world around them and allows them to ponder their actions and act in a reflective manner. In Diderotian terms, dramatic poetry requires both an aesthetic and moral configuration in order to forge, through education, the enlightened (wise) and virtuous (good) human being, capable alone of being happy, since each one alone contributes to the achievement of collective happiness.

References

BERTHOLD, Margot. História mundial do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde (org.). Boletim epidemiológico: doença pelo coronavírus 2019. 2020. Disponível em: https://www.saude.gov.br/images/pdf/2020/marco/24/03--ERRATA---Boletim-Epidemiologico-05.pdf. Acesso em: 16 jul. 2020.

CHOUILLET, Jacques. La formation des idées esthétiques de Diderot. Paris: Armand Colin, 1973.

DIDEROT, Denis. Obras V: O Filho Natural. Tradução Fátima Saadi. São Paulo: Perspectiva, 2008. (Coleção “Textos”).

_______. Obras I Filosofia e política: Plano de uma Universidade. São Paulo: Perspectiva, 2000.

_______. Discurso sobre a poesia dramática. Tradução Franklin de Matos. São Paulo: Brasiliense, 1986.

_______. Os Pensadores. Tradução de Marilena de Souza Chauí e J. Guinsburg. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

EDUCA MAIS BRASIL (Brasil) (org.). História da escrita. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/lingua-portuguesa/historia-da-escrita. Acesso em: 04 jun. 2020.

MATTOS, Franklin de. A cadeia secreta. São Paulo: Cosac&Naify, 2004.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 2004.

MORTIER, Roland. TROUSSON, Raymond. Dictionnaire de Diderot. Paris: Honoré Champion, 1999.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PUJOL, Stéphane. Educação e Emancipação no Horizonte das Luzes. Tradução Christine Arndt de Santana e Vladimir de Oliva Mota. Cadernos de Ética e Filosofia Política, São Paulo, SP, vol. 2, n. 25, p. 124-149, 2014. Anual.

SANTANA, Christine Arndt de. A educação dramática como possibilidade a uma formação estética e, por esta razão, formação cidadã: Pedagogia do Teatro e Diderot. Recôncavo: Revista de História da UNIABEU, Rio de Janeiro, v. 10, n. 16, p. 74-92, jan./jun. 2019. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/reconcavo/article/view/3835. Acesso em: 16 jun. 2020.

_______. Poética do drama e esclarecimento: Diderot, teatro e educação. A Palo Seco: Escritos de Filosofia e Literatura/Grupo de Estudos em Filosofia e Literatura/UFS/CNPQ, São Cristóvão, SE, ano 9, n. 10, p. 94-101, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/apaloseco/issue/view/627. Acesso em: 16 jun. 2020.

_______. Educação e Literatura: a “moral em exercício” em Diderot. 237 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2013.

WILSON, Arthur. Diderot. Tradução Bruna Torlay. São Paulo: Perspectiva, 2012. (Col. Perspectivas).

Published

2021-01-07

How to Cite

SANTANA, Christine Arndt de; DIAS, Nívea Maria. Teatro, filosofia e educação: o discurso sobre a poesia dramática. A Palo Seco – Escritos de Filosofia e Literatura, São Cristóvão-SE: GeFeLit, n. 13, p. 130–139, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/apaloseco/article/view/15060. Acesso em: 7 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos