A Indústria Cultural e o campo regilioso brasileiro contemporâneo
A Oferta de bens simbólicos e as estratégias para conquista e fidelização de fiéis/ clientes
Palavras-chave:
Indústria Cultural, Instituições Religiosas, MídiaResumo
Este texto tem como objetivo estabelecer discussão acerca da atuação da indústria cultural no campo religioso brasileiro. Mostra a apropriação das mídias eletrônicas pelas instituições religiosas que a justificam sob o discurso do cumprimento de sua missão de anunciar as “boas novas”. Além disso, expõe as maneiras por que tais instituições buscam conquistar e fidelizar clientes/fiéis, na busca de vender a produção simbólica religiosa que oferecem. É feita exposição teórica do que é a indústria cultural, mostra-se o uso das mídias eletrônicas por ela e, por fim, como atua no campo religioso brasileiro. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório bibliográfico.
Abstract
This text aims to establish a discussion about the role of the cultural industry in the Brazilian religious field. It shows the appropriation of electronic media by religious institutions that justify it under the discourse of fulfilling their mission of announcing the “good news”. In addition, it exposes the ways in which such institutions seek to win and retain customers/faithfuls, in the quest to sell the symbolic religious production they offer. Theoretical exposition is made of what the cultural industry is, the use of electronic media by it and, finally, how it operates in the Brazilian religious field. Discourses of authors who deal with the theme of the use of religion as a commodity, as well as what they say, seeking to justify their practices, renowned Brazilian religious leaders, are brought to the discussion. The discursive clashes existing within the Brazilian religious field are also exposed and analyzed. This is a qualitative research with an exploratory bibliographic nature.
Keywords: Cultural Industry, Religious Institutions, Media.
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