Memory and the construction of therapeutic itineraries

ethnography at the William Crookes Spiritist Center in Maceió (AL)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21665/2318-3888.v12n23p195

Keywords:

Spiritism. Therapeutic itinerary. Memory.

Abstract

The choice of a therapeutic itinerary is crossed by experiences of different natures (social, cultural, economic and among others) with memory at the heart of them all. When we go through an illness process, it is common for memory to direct us to these experiences, offering us directions that are part of the therapeutic itinerary that we trace in the search for well-being. It is from this conception that this study arises, which sought to identify how the William Crookes Spiritist Center, located in the city of Maceió (AL) became a route for its visitors in the search for well-being. From this study it was identified that the history of a space is a significant framework in the production of memories that point to it as a place of care. Considering that the aforementioned center was created during the period of repression of Brazilian spiritualism, it was consolidated in Maceió through assistance to the community in this conflictive period, and became one of the most sought after routes by spiritualists in the city of Maceió in the search for well-being.

Submission: May 9, 2024 ⊶ Accepted: June 22, 2024

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Hugo Silva Martins, Universidade Federal de Alagoas

Bacharel em Psicologia. Mestrando em Antropologia Social pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Amaro Xavier Braga Junior, Universidade Federal de Alagoas

Licenciado e Bacharel em Ciências Sociais. Mestre e Doutor em Sociologia. Pós-Doutorado pela Faculdade EST, EST, Brasil. Mestre em Antropologia. Esp. em História da Arte e das Religiões. Esp. em EAD. Esp. em Artes Visuais. Professor Adjunto do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

Silvia Aguiar Carneiro Martins, Universidade Federal de Alagoas

Graduação em Ciências Sociais. Mestrado em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1994). Ph.D. em Antropologia - University of Manitoba (2003). Pós-Doutorado pela University of Manchester em 2020 no Granada Centre for Visual Anthropology.-GCVA.  Professora Titular em Antropologia no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social-PPGAS do Instituto de Ciências Sociais-ICS pela Universidade Federal de Alagoas.

References

ALVES, P. C. B; SOUZA, I. M. A. Escolha e Avaliação de tratamento para problemas de saúde: Considerações sobre o itinerário terapêutico. In: RABELO, M. C; ALVES, P. C. B. A; SOUZA, I. M. A. Experiência de doença e narrativa. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1999. p. 125-138.

ARAÚJO, E. S de. Médicos, médiuns e mediações: um estudo etnográfico sobre médicos-espírita. Dissertação (Mestrado em Antropologia e Arqueologia) Universidade Federal do Paraná, 2007.

ARRIBAS, C. G da. Afinal, espiritismo é religião? A doutrina espírita na formação da diversidade religiosa brasileira. São Paulo: Alameda, 2008.

AUBRÉE, M; LAPLANTINE, F. A mesa, o livro e os espíritos: Gênese, evolução e atualidade do movimento social espírita entre França e Brasil. Maceió: Editora da UFAL, 2009.

BRASIL. Nações Unidas. ONU-Habitat inicia projeto em território vulnerabilizado de Maceió. Nações Unidas Brasil. Brasília, 2022. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/201448-onu-habitat-inicia-projeto-em-territ%C3%B3rio-vulnerabilizado-de-macei%C3%B3. Acesso em: 05 abr. 2024.

CANANI, A. Herança, Sacralidade e Poder: sobre as diferentes categorias do patrimônio histórico e cultural no Brasil. Horizontes Antropológicos UFRGS, v 11, n. 23. p. 163-175, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/DdyW8tLQXzJb59CgD9V5y9M/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2023.

CAVALCANTI, M. L. V. C de. O Mundo Invisível: cosmologia, sistema ritual e noção de pessoa no espiritismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

GEERTZ, C. The integrative revolution: primordial sentiments and civil politics in the new states. In: GEERTZ, C. The interpretation of cultures. New York: Basic Books, 1979, p. 105-157.

GIUMBELLI, E. Heresia, doença, crime ou religião: o espiritismo no discurso de médicos e cientistas sociais. Revista de Antropologia, v. 40, n. 2, p. 31-82, 1997. Disponível em: https://revistas.usp.br/ra/article/view/27053/28825. Acesso em: 20 out. 2023.

GOOD, B. Medicine, rationality, and experience: an anthropological perspective. Cambridge: Lewis Henry Morgan Lectures; Cambridge University Press, 1994.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. São Paulo: Vértice, 1990. p. 25-52.

KARDEC, A. O evangelho segundo o espiritismo. Brasília: FEB, 1869.

KARDEC, A. O livro dos espíritos. Brasília: FEB, 1860.

KLEINMAN, A. The illness narratives: suffering, healing, and the human condition. New York: Basic Books, 1988.

LEWGOY, B. Os espíritas e as letras: um estudo antropológico sobre cultura escrita e oralidade no espiritismo kardecista. Tese (Doutorado em Antropologia Social) Universidade de São Paulo, 353f., 2000.

MARTINS, V. H. S. M. Os itinerários terapêuticos dos adeptos ao espiritismo na busca pela cura: etnografia no centro espírita William Crookes - Maceió (AL). Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) Universidade Federal de Alagoas, 2024. (em fase de elaboração).

MELO, J. Passe: seu estudo, suas técnicas, sua prática. Brasília: FBE. 2004.

POLLAK, M. Memória, Esquecimento, Silêncio. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989. Disponível em: https://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf. Acesso em: 29 set. 2023.

RODRIGUES, R. O de. Repensando as representações acerca do patrimônio histórico: olhares sobre o tombamento de uma antiga base de atracação de zeppelins. In: LIMA FILHO, Manuel Ferreira; TAMASO, Izabela (Org.). Patrimônio cultural: trajetórias e conceitos. Brasília: ABA Publicações, 2012. p. 319-341.

STOLL, S. J. Religião, ciência ou auto-ajuda? Trajetos do Espiritismo no Brasil. Revista de Antropologia, v. 45, n. 2, p. 361-402, 2002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/27138. Acesso em: 25 set. 2023.

TSING, A. L. “Dançando na floresta de cogumelos”. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: Mil folhas, 2019.

VASCONCELOS, J. Espíritos Clandestinos: Espiritismo, Pesquisa Psíquica e Antropologia da Religião entre 1850 e 1920. Religião e Sociedade, v. 23, n. 2, p. 92-126, 2003. Disponível em: https://www.ics.ulisboa.pt/en/pub/espiritos-clandestinos-espiritismo-pesquisa-psiquica-e-antropologia-da-religiao-entre-1850-e-0. Acesso em: 28 out. 2023.

Published

2024-06-27

How to Cite

MARTINS, Victor Hugo Silva; BRAGA JUNIOR, Amaro Xavier; MARTINS, Silvia Aguiar Carneiro. Memory and the construction of therapeutic itineraries: ethnography at the William Crookes Spiritist Center in Maceió (AL). Ambivalências, São Cristóvão-SE, v. 12, n. 23, p. 195–218, 2024. DOI: 10.21665/2318-3888.v12n23p195. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Ambivalencias/article/view/n23p195. Acesso em: 16 sep. 2024.