Memory, testimony and representation

a comparative analysis of the works Que bom te ver viva, by Lúcia Murat and O que é isso, companheiro? by Fernando Gabeira

Authors

  • Wendel Souza Borges Universidade Federal de Uberlândia

Keywords:

Memory; Testimony; Dictatorship; Resistance.

Abstract

The purpose of this research is to try to establish a relationship between the works Que bom te ver viva, by Lúcia Murat and O que é isso, companheiro?, by Fernando Gabeira, in order to investigate how the military dictatorship, through Institutional Acts and violence, curtailed individual and collective freedoms and how this stance fostered the emergence of organizations that, through armed struggle, opposed state repression. Therefore, it is of interest in this article to verify how individual memory becomes collective memory through testimony and how this is capable of elaborating a representation of the temporal cut between 1968 and 1979, when dealing with the hierarchization of opposing militias, the organization of joint actions, female participation and torture. For that, we will use the two works that will be approached according to the theories of Nichols (2005), about the conception of the documentary and De Marco (2004), to analyze the memorialistic novel and the testimony, Chartier (1989), for the social representations, in order to verify at what point the audiovisual and the book converge or diverge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNS, Dom Paulo Evaristo. Brasil: nunca mais. Petrópolis: Vozes, 1987.
BUCCI, Eugênio; AFFINI, Marcelo. O incrível sequestro de Charles Elbrick. In: Revista Super Interessante, 1994. Disponível em: https://super.abril.com.br/historia/o-incrivel-sequestro-de-charles-elbrick/. Acesso em: 17 nov. 2020
CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura Comparada. 4. Ed. rev. e ampliada – São Paulo: Ática, 2006.
CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre Práticas e Representações. Lisboa/São Paulo: Difel, 1989.
DE MARCO, Valéria. A literatura de testemunho e a violência de Estado. Lua Nova, São Paulo, n. 62, p. 45-68, 2004. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ln/n62/a04n62.pdf. Acesso em 14 out. 2020
GABEIRA, Fernando. O que é isso, companheiro? Rio de Janeiro: Codecri, 1981.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, Editora Revista dos Tribunais. 1990.
LEITE, Paulo Moreira. O que foi aquilo, companheiro? In: REIS FILHO, Daniel Aarão et al. Versões e ficções: o sequestro da história. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, p. 51-60, 1997.
MACEDO, Lucíola Freitas de. O testemunho, entre o poético e o político. Cult, São Paulo, n. 199, mar, 2015.
MEDEIROS, Ângela Carneiro; RAMALHO, Thalita Aragão. Que bom te ver viva – Memória das Mulheres. O Olho da História, n. 14, Salvador (BA), junho de 2010. http://oolhodahistoria.ufba.br/wp-content/uploads/2016/03/angela.pdf. Acesso: 02 dez. 2020
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus, 2005.
NORONHA, Danielle P. Entre a rebeldia e a ingenuidade: representações sobre as juventudes em O que é isso, companheiro? e Batismo de Sangue - ACENO, Vol. 2, N. 3, p. 246-261. Jan. a Jul. de 2015. ISSN: 2358-5587. Políticas e Poéticas do Audiovisual na contemporaneidade: por uma antropologia do cinema (dossiê). Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/aceno/article/view/2510. Acesso em: 25 nov. 2020
PEREIRA, R. S.; CURY, M. Z. O que é isso, companheiro? 40 anos: entre a autobiografia, o testemunho, a entrevista e a confissão. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S. l.], n. 73, p. 210-227, 2019. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i73p210-227. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/161916. Acesso em: 2 nov. 2020.
PERES, Marta Simões. 68 à Vera. UFRJ. Disponível em: http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/pesquisadanca/Marta%20Simoes%20Peres%20-%2068%20a%20Vera.pdf. Acesso: 02 dez. 2020
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
SELIGMANN-SILVA, Márcio (2008). Narrar o trauma: a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia clínica, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 65-82, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pc/v20n1/05.pdf. Acesso: 12 nov. 2020.
TELES, Maria Amélia de Almeida. Violações dos direitos humanos das mulheres na ditadura. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 1001-1022, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ref/v23n3/0104-026X-ref-23-03-01001.pdf. Acesso: 23 nov. 2020.
Bom te ver viva, Que. Direção e produção de Lúcia Murat. Rio de Janeiro: Taigá Filmes & Vídeos. Embrafilme Distribuidora, 1:38h., son., color., semidocumentário, 1989. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=U_QxtMIiaDw&t=226s. Acesso: 20 ago. 2020.

Published

2023-10-13

How to Cite

Souza Borges, W. (2023). Memory, testimony and representation: a comparative analysis of the works Que bom te ver viva, by Lúcia Murat and O que é isso, companheiro? by Fernando Gabeira. Revista Cajueiro: Ciência Da Informação E Cultura Da Leitura, 4(2), 100–123. Retrieved from https://periodicos.ufs.br/Cajueiro/article/view/18585