Literatura Infantil para a Prevenção do Abuso Sexual uma proposta de utilização de livros infantis brasileiros

Authors

  • Nathalie Lima Secretaria de Estado da Educação de Sergipe
  • Marília Matos Bezerra Lemos Silva

Keywords:

Literatura infantil, Prevenção ao Abuso Sexual, família, escola

Abstract

This article focuses on the use of Children's Literature in homes and schools for the prevention of Sexual Abuse in our society and the potent role of this resource for the protection of children. It aims to point out works available in Brazil, propose ways to use this material and reinforce the importance of access to it, as well as to specific knowledge on the subject to approach it in the school and family routine. To this end, a bibliographical research was carried out, bibliographic collections of national and international recognition were consulted, using books, scientific journals, articles and official websites as data collection instruments, which helped in all stages of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.
ANUÁRIO BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA: 2022. São Paulo: FBSP. Disponível em <https://forumseguranca.org.br/anuario-brasileiro-seguranca-publica/>. Acesso em 06 jan. 2023.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução: D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 1978.
SIEGEL, Daniel J.; BRYSON; Tina Payne. O cérebro da criança: 12 estratégias revolucionárias para nutrir a mente em desenvolvimento do seu filho e ajudar sua família a prosperar. São Paulo: nVersos, 2015.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo, Moderna: 2000.
EGYPTO, A. C. Orientação sexual na escola: um projeto apaixonante. São
Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do Ensino e Formação do Professorado: uma mudança necessária. Cortez: São Paulo, 2016.
KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. São Paulo: Pontes, 2001.
LIMA, Nathalie. Turma da Aninha em A Brincadeira que Protege. Aracaju: Infographics, 2022.
NELSEN, Jane; LOTT, Lynn; GLENN, H. Stephen. Disciplina positiva em sala de aula. Manole: São Paulo, 2017.
SANDERSON, Christiane. Abuso Sexual em Crianças: fortalecendo pais e professores para proteger crianças contra abusos sexuais e pedofilia. São Paulo: M. Books, 2008.
SILVA, A. R. S., Soma, S. M. P., & WATARAI, C. F. O segredo da Tartanina: Um livro a serviço da proteção e prevenção contra o abuso sexual infanto-juvenil. Pompéia, SP: Centro Universitário do Distrito Federal, 2011.
SOMA, S. M. P.; WILLIAMS, L. C. de A. Avaliação de Livros Infantis Brasileiros sobre Prevenção de Abuso Sexual baseada em Critérios da Literatura.
SOUTO-MAIOR, S. D. O mapa do tesouro: ultrapassando obstáculos e seguindo pistas no cotidiano da educação infantil. In: OSTETTO, L. E. (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil. São Paulo: Papirus, 2000, p. 63-82.
SOUZA, L. O.; BERNARDINO, A. D. A Contação de histórias como estratégia pedagógica na educação infantil e ensino fundamental. Revista de Educação, São Paulo, v. 6, n. 12, p. 235-249, jul./dez. 2011.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. rev., atual. e ampl. São Paulo: Global, 2003.

Published

2023-10-13

How to Cite

Lima, N., & Marília Matos Bezerra Lemos Silva. (2023). Literatura Infantil para a Prevenção do Abuso Sexual uma proposta de utilização de livros infantis brasileiros . Revista Cajueiro: Ciência Da Informação E Cultura Da Leitura, 4(2), 73–99. Retrieved from https://periodicos.ufs.br/Cajueiro/article/view/18687