Calculation of irregular quadrilateral areas: analysis of the contributions of a didactic sequence

Calculation of irregular quadrilateral areas: analysis of the contributions of a didactic sequence

Authors

  • Danilo Augusto Ferreira de Jesuz Instituto Federal do Paraná
  • Ana Lúcia Pereira UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v5i2.13035

Abstract

The emerging need for pedagogical actions that transcend the traditional model, with an exclusively expository content, is something widely debated in the contemporary academic community. The objective of this article was to investigate the contributions, to teaching and learning processes, emerging from the application of a didactic sequence on the study of irregular quadrilaterals. We start from a proposal methodologically based on the articulation between the History of Mathematics and Digital Technologies. For qualitative analysis of the data we use the annotations, tasks, productions in GeoGebra and the students' evaluative report, in addition to the teacher-researcher's logbook. As results we highlight the development of critical reflections and autonomy; the approach of the students to Mathematics, perceiving it as a constitutive process of humanity; the theoretical-practical character of the proposal enabled the students to establish relationships between Mathematics and their daily lives. We conclude that it is necessary the effort and creativity of the teacher to develop learning situations, in order to contribute to the educational process, which contributes to a redefinition of the teaching and student work, work that goes beyond the traditional educational paradigm of the "teacher teaches and student learns" to a conception in which teacher and students build, in a human, collective and collaborative process, what they learn.

Keywords: Teaching Geometry. History of Mathematics. Digital Technologies. Didactic Sequence. GeoGebra.

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Author Biographies

Danilo Augusto Ferreira de Jesuz, Instituto Federal do Paraná

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG e Mestre pelo programa Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT  (2015) pela Universidade Estadual de Londrina -UEL. Graduado em  Matemática na Universidade do Norte Pioneiro (UENP, 2006). Professor de Matemática do Instituto Federal do Paraná (IFPR) desde 2016. 

Ana Lúcia Pereira, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA

Doutora (2011) e Mestre (2005) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Ciências e Matemática na Universidade do Norte Pioneiro (UENP, 1994). Professora do Departamento de Matemática e Estatística da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, Brasil) desde 2012. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, em que serviu como vice-coordenador (2014-2015) e do Programa em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2017) na Universidade Estadual de Ponta Grossa. É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis - INEP/MEC. Foi pesquisadora visitante na University of Strathclyde, no Reino Unido (2016-2018) pelo Programas Estratégicos - DRI, com apoio da Capes. Também atuou como coordenadora Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / Capes / UEPG, 2012-2013) e como Coordenadora de Gestão e Processos Educacionais no PIBID (Capes / UEPG, 2014-2016). Foi Chefe do Núcleo Regional de Educação de Jacareziho no Estado do Paraná (2009-2010). Presidente do Sindicato dos Professores (APP) da região Jacarezinho (2002-2009). Autor de vários artigos em revistas e atua como referee nas áreas de Políticas Educacionais, Formação de Professores; Práticas e Desenvolvimento Curricular; Ensino e Aprendizagem; Psicanálise; Midias Socias; Ciência, Tecnologia e Sociedade e Educação Matemática. Editor associado da Frontiers in Psicologia da Educação desde 2015. Bolsista de Produtividade da Fundação Araucária-Paraná.

Published

2020-09-18

How to Cite

Ferreira de Jesuz, D. A., & Pereira, A. L. . (2020). Calculation of irregular quadrilateral areas: analysis of the contributions of a didactic sequence. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 5(2), 244–265. https://doi.org/10.34179/revisem.v5i2.13035
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