AMPLIATIVE EVALUATION: A STUDENT-CENTERED CONCEPTION

AMPLIATIVE EVALUATION: A STUDENT-CENTERED CONCEPTION

Authors

  • Graça Peraça Instituto Federal Sul-rio-grandense Campus Pelotas
  • Rafael Montoito Instituto Federal Sul-rio-grandense Campus Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20715

Abstract

We present an evaluative conception, called Ampliative Evaluation, to monitor student-centered teaching and learning methods. The proposed evaluation method is the result of doctorate research in the process of being finalized. As an example of applying our proposal, we use the process of producing student mathematics videos. The article, divided into three main blocks, briefly covers Carl Rogers' theory on student-centered teaching and learning; the results of an analysis of the narratives (audiovisual language) used in student mathematics videos; a summary of the evaluative concepts present in José Moran's research (which we used as a theoretical basis for the proposal of our evaluative method) and a step-by-step guide on how to use the proposed method in the activity of producing student videos. Our research, of a qualitative nature, led us to conclude that Ampliative Evaluation, carried out and provided through the intentional and pedagogical use of student videos as a teaching and learning strategy, has the potential to influence the way the student learns and strengthens the bonds between students and between student and teacher.

Keywords: Evaluation; Ampliative Evaluation; Student videos; Student-centered teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graça Peraça, Instituto Federal Sul-rio-grandense Campus Pelotas

Licenciada em Matemática pela UFPel (2002); especialista em Matemática para Professores do Ensino Fundamental e Médio, pela FURG (2004); mestre em Engenharia Oceânica, pela FURG (2009); e doutoranda do Programa de Pós-Graduação – DPET – do IFSul Campus Pelotas.  Estuda o processo de produção de videoaulas estudantis como metodologia ativa no desenvolvimento do ensino e aprendizagem, e desenvolve uma proposta de avaliação ampliativa para o acompanhamento da criação dos vídeos.

Desde 2009, é professora efetiva do IFSul, Campus Pelotas, onde atua na Coordenadoria de Matemática e no Curso de Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados.

Rafael Montoito, Instituto Federal Sul-rio-grandense Campus Pelotas

Licenciado em Matemática (2001) e em Filosofia (2023), pela UFPel; especialista em Matemática para Professores do Ensino Fundamental e Médio, pela FURG (2004); mestre em Ciências Sociais Aplicadas, pela UFRN (2007); doutor em Educação para a Ciência, pela USP (2013); pós-doutor pelo Department of English Literature (University of Birmingham, Inglaterra, 2016).

Desde 2010, é professor efetivo no IFSul, Campus Pelotas, onde atua na Coordenadoria de Matemática, no Curso de Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados e no Programa de Pós-graduação em Educação; é colaborador no Programa de Pós-graduação em Educação Matemática (PPGEMAT, UFPel); e líder do GENEP – Grupo de Estudos em Narrativas e Educação na Pós-modernidade.

Published

2024-09-25

How to Cite

Peraça, G., & Montoito, R. (2024). AMPLIATIVE EVALUATION: A STUDENT-CENTERED CONCEPTION. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(3), 38–60. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20715
Loading...