CIRCULARIDADE CULTURAL NO GALOPE DE CÂNTIS: LEITURA POÉTICA DO ROMANCEIRO SERGIPANO
CULTURAL CIRCULARITY AT THE CANTIS’ CAVALCADE: POETIC READING OF THE ROMANCEIRO SERGIPANO
DOI:
https://doi.org/10.51951/ti.v9i18Resumo
RESUMO: Neste artigo, proponho uma leitura poética do Romanceiro Sergipano, a partir de um cotejo entre três poemas, a saber: “Sweet William’s Ghost”, balada escocesa coligida por Thomas Percy, “Leonor”, tradução/versão de Alexandre Herculano do poema “Lenore”, do poeta pré- romântico alemão Gottfried August Bürger, e “Cântis”, versão da romanceira D. Josefina, de Estância-SE, desse mesmo poema do século XVIII. Apoiado em diversos autores, meu objetivo é estabelecer uma reflexão sobre as tensas relações mantidas historicamente entre a cultura popular e a cultura letrada, através da dialogia que se estabelece entre os textos cotejados.
PALAVRAS-CHAVE: Cultura popular. Circularidade cultural. Cultura letrada.
ABSTRACT: In this article, I propose a poetic reading of the Romanceiro Sergipano, from a comparison between three poems, namely: “Sweet William’s Ghost”, Scottish ballad collected by Thomas Percy, “Leonor”, Alexandre Herculano’s translation of the poem “Lenore”, by the German pre-romantic poet Gottfried August Bürger, and “Cântis”, version of the singer D. Josefina, from Estancia-SE, of that same poem of century XVIII. Supported by several authors, my aim is to establish a reflection on the tense relations historically maintained between popular culture and literate culture, through the dialogue that is established between the texts collated.
KEYWORDS: Popular culture. Cultural Circularity. Literate culture.
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