Objectives and contents for a discipline of Information Literacy aimed at archivist training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33467/conci.v3i3.13990

Keywords:

Archivist training. Information Literacy. Undergraduate in Archival Science.

Abstract

This article aims to present elements that contribute to the development of an Information Literacy discipline for Archival Science courses, in order to complement the training and performance of the archivist, specifically in the development of skills to deal with information, both in personal as well as professional. The research was developed through bibliographic and documentary research and the results present the objectives, with the capacities, knowledge and skills expected of the student, and the contents of the discipline of Information Literacy indicated to meet the skills of the daily practice of the student and the upcoming professional. The objectives and contents presented for the implementation of a discipline of Competence in Information aimed at training in Archival Science, seek to reflect the student's intellectual autonomy as a preponderant factor to reduce the gap between archival theory and practice, as well as to situate the professional about his role. contemporary society.

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Author Biography

Renata Lira Furtado, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Mestre em Ciência da Informação e Bacharel em Arquivologia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente no curso de graduação em Arquivologia e no Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação na Universidade Federal do Pará. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Arquivologia e Competência em Informação, integrante do Grupo de Estudos Críticos sobre Ciência da Informação e Tecnologia, atuando principalmente nos temas: Arquivologia,  Competência em informação, Comportamento informacional, Fenômenos informacionais na Arquivologia, Gestão Documental, Gestão da Informação e do Conhecimento.

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Published

2020-12-31

How to Cite

FURTADO, Renata Lira; SANTOS, Evelyn de Nazaré Oliveira dos. Objectives and contents for a discipline of Information Literacy aimed at archivist training . ConCI: Convergências em Ciência da Informação, Aracaju, v. 3, n. 3, p. 4–29, 2020. DOI: 10.33467/conci.v3i3.13990. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/conci/article/view/13990. Acesso em: 7 nov. 2024.