The teaching of Accounting and the Problem Based Learning (PBL) methodology

an undergraduate experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33467/conci.v6i.20111

Keywords:

Problem Based Learning (PBL), Teaching Methodologies, Education in Accounting Sciences

Abstract

The objective of this research is to analyze the experience of applying an activity along the lines of the PBL method (Problem Based Learning) partially in the Industrial Accounting subject of the undergraduate course in Accounting Sciences at the private university. Having knowledge as an essential source for the evolution of society and the use of new methodologies with pedagogical-didactic concepts that improve the teaching process and create innovative strategies that go beyond conventional didactics, has been the subject of several studies. The literature brings Problem-Based Learning as an alternative to learn how to learn and bring skills that encourage a more active and efficient professional conduct, creating a posture of greater responsibility and proactivity in the work environment, as well as ease of leadership and for taking of decision. Faced with the need to bring a teaching approach to the classroom with greater student participation and to stimulate research, this empirical study enabled the application of a problem activity in the discipline being developed in two stages for a week with the participation of twenty-two students, who performed the activity and evaluated the PBL methodology through a questionnaire. This research has an experimental character and by analyzing the results, it is seen that the students demonstrated satisfaction with this new teaching method and its application, which may later be an alternative to be adopted by the Institution, mixing traditional classes with this constructivist methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Whendel Whesley Segundo dos Santos, Federal University of Sergipe (UFS)

Master's student in Administration in the Postgraduate Program in Administration (PROPADM) at the Federal University of Sergipe (UFS).

Tércia Leocádio Temóteo, Federal University of Sergipe (UFS)

Master's student in Administration at the Federal University of Sergipe (UFS).

Gracyanne Freire de Araújo, Federal University of Sergipe (UFS)

PhD in Business Administration from the Federal University of Bahia (UFBA). Professor in the Department of Administration (DAD) and Postgraduate Program in Administration (PROPADM) at the Federal University of Sergipe (UFS).

Abimael Magno do Ouro Filho, Federal University of Sergipe (UFS)

PhD in Administration from the Federal University of Bahia (UFBA). Professor in the Executive Secretarial Department (DSE) and Postgraduate Program in Administration (PROPADM) at the Federal University of Sergipe (UFS).

References

ALMEIDA, É. História da Contabilidade – Do Surgimento aos Dias Atuais. Mato Grosso do Sul. 20 set. 2017. Disponível em: https://suficienciacontabil.com.br/2017/09/19/historia-da-contabilidade/. Acesso em: 17 maio 2023.

BAQUEIRO, A. G. M.; RIBEIRO, M. A.; ROCHA, J. S.; ALMEIDA, C. S. L. Concepções Implícitas de Aprendizagem: um Estudo com Graduandos do Curso de Ciências Contábeis da Ufba. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO E TECNOLOGIA PARA A COMPETITIVIDADE, 10., 2013, Salvador. Anais [...] Salvador: UFBA. 2013.

BES, P. R.; TOLEDO, M. E. R. O.; CORRÊA, M.; NOGUEIRA, C. G.; FERNANDES, E. G. T. Teoria da educação. Porto Alegre: SAGAH, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CES/CNE nº 289/2003. Brasília: Ministério da Educação, 6 nov. 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CES/CNE nº 269/2004. Brasília: Ministério da Educação, 25 out. 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CES/CNE nº 146/2002. Brasília: Ministério da Educação, 3 abr. 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CES/CNE nº 10/2004. Brasília: Ministério da Educação, 11 mar. 2005.

CERQUEIRA, R. J.; GUIMARÃES, L. M.; NORONHA, J. L. Proposta de Aplicação da Metodologia PBL (Aprendizagem Baseada em Problemas) em Disciplina do Curso de Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI). Revista International Journal on Active Learning, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 35-55, 2016.

DAROS, T. Por que inovar na educação? In: CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 3-7.

DIAS, R. F. N. C.; FONSECA, V. M. Avaliação da aprendizagem na metodologia PBL - Aprendizagem baseada em problemas. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 8., 2015, Uberaba/SP. Anais [...], Uberaba, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 16. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1996. 202 p.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.

MARION, J. C. Contabilidade Empresarial. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2001. 135 p.

MARTINS, D. B.; FREZATTI, F. Problem-Based Learning no Ensino em Contabilidade Gerencial: Experiência numa Instituição no Ensino Superior. In: CONGRESSO USP DE CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, 15., 2015, São Paulo. Anais [...] São Paulo: USP, 2015.

MILNE, M. J.; MCCONNELL, P. J. Problem-based learning: a pedagogy for using case material in accounting education. Accounting Education, v. 10, n. 1, p. 61-82, 2001.

MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino e aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, p. 2133-2144, 2008.

OLIVEIRA, N. G.; MOREIRA, M. A. A Utilização da Aprendizagem Baseada em Problemas em Cursos de Graduação de Ciências Contábeis. Revista de Gestão e Contabilidade da UFPI, Floriano-Piauí, v. 4, n. 2, p. 39-55, 2017.

PRODANOV, C. C. Manual de metodologia científica. 3. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2006.

RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EDUFSCar, 2008. 151p.

ROESCH, S. M. A. Projetos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SANTOS, D.; PINTO, G. R. P. R.; SENA, C. P.P.; BERTONI, F. C. Aplicação do Método de Aprendizagem Baseada em Problemas no Curso de Engenharia da Computação da Universidade Estadual de Feira de Santana. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 35., 2007, Feira de Santana. Anais [...] Feira de Santana: UEFS, 2007.

SCHEFFER, M. A.; LUNARDI, G. M. Integração de metodologias ativas da aprendizagem na formação policial: gamificação e educação em direitos humanos. In: TEIXEIRA, C. S.; SOUZA, M. V. (org.). Educação fora da caixa: tendências internacionais e perspectivas sobre a inovação na educação. São Paulo: Blucher, 2018. p. 84-109.

SCHMIDT, P. História do pensamento contábil. Porto Alegre: Bookman, 2000.

SILVA, S. D. V. B.; BRITO, C. E. N.; VIANA, F. J. Aprendizagem baseada em problemas (PBL) na disciplina de ciências: relatos de uma escola particular em Sergipe. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 6., 2017, Aracaju. Anais [...] Aracaju: UNIT, 2017.

SILVA, U. B.; BRUNI, A. L. O Que me Ensina a Ensinar? Um Estudo Sobre Fatores Explicativas das Práticas Pedagógicas no Ensino de Contabilidade. Revista da Educação e Pesquisa em Contabilidade. Brasília, v. 11, n. 2, p. 214-230, 2010.

SOUZA, R. K.; TEIXEIRA, C. S.; SOUZA, M. V. Inspiração para a inovação na educação. In: TEIXEIRA, C. S.; SOUZA, M. V. (org.). Educação fora da caixa: tendências internacionais e perspectivas sobre a inovação na educação. São Paulo: Blucher, 2018. p. 21-30.

STANLEY, T.; MARSDEN, S. Problem-based learning: Does accounting education need it? Journal of Accounting Education, v. 30, n. 3, p. 267-289, 2012.

TELES, M. L. S. Educação: a revolução necessária. Petrópolis: Vozes, 1992.

Published

2023-12-29

How to Cite

SANTOS, Whendel Whesley Segundo dos; TEMÓTEO, Tércia Leocádio; ARAÚJO, Gracyanne Freire de; OURO FILHO, Abimael Magno do. The teaching of Accounting and the Problem Based Learning (PBL) methodology: an undergraduate experience. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, Aracaju, v. 6, n. especial, p. 1–16, 2023. DOI: 10.33467/conci.v6i.20111. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/conci/article/view/20111. Acesso em: 24 dec. 2024.

Issue

Section

Proceedings of the 1st CCSA Interdisciplinary Conference

Most read articles by the same author(s)