Da comunidade ao ensino superior

uma travessia (de saberes) Xokós, Sertão do São Francisco, Alagoas, 2010-2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61895/pl.v17i33.19799

Keywords:

Povos indígenas; formação superior; sertão.

Abstract

This work aims to analyze the increase in the inclusion of indigenous peoples in higher education through Expansion and Restructuring Program for Higher Education Institutions - REUNI, recognizing the importance of higher education for the country's indigenous students. In particular, we cut out an interview carried out with a Xokó indigenous man from Sergipe, in order to understand how the overlap between the individual and the collective occurs, materialized in the figure of the indigenous person in higher education and the consequences caused in their communities. In methodological terms, we dialogue with content analysis, Oral History in a qualitative approach with a descriptive and interpretative character. The sources allowed us to evaluate everything from the continuation of these indigenous people in their involvement with their communities, to the adoption of a responsibility and a social role as intellectual sat the university, causing important changes within their people.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pedro Abelardo de Santana, Universidade Federal de Alagoas e Universidade Federal de Sergipe

Professor de História do Brasil Colônia, Império e Historiografia Brasileira na UFAL. Área de interesse: História social; História indígena; Arqueologia Histórica.

Ayrton Matheus da Silva Nascimento, UNEB

Graduation in history from UFAL

Master in History from UFS

PhD student in Human Ecology and Socio-Environmental Management (UNEB)

References

ALBERTI, Verena. Indivíduo e biografia na história oral. In: III Encontro Clio-Psyché: Historiografia, Psicologia e Subjetividades – Paradigmas. Rio de Janeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2000.

APRILE, Maria Rita; BARONE, Rosa Elisa Mirra. Educação superior: políticas públicas para inclusão social. Revista@mbienteeducação, v. 2, n. 1, p. 39-55, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições70, 2016.

BRASIL. Congresso. Senado. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm. Acesso em 22/07/2021.

BRASIL. REUNI. Reestruturação e Expansão das Universidades Federais: Diretrizes Gerais. Brasília, agosto de 2007b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf. Acesso: 20 ago. 2014.

BROSTOLIN, Marta Regina; CRUZ, Simone Figueiredo. Educação e sustentabilidade: o porvir dos povos indígenas no ensino superior em Mato Grosso do Sul. Interações (Campo Grande), v. 11, p. 33-42, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-70122010000100004

CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista portuguesa de educação, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.

DELACROIX, C. A história do tempo presente, uma história (realmente) como as outras?. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 23, p. 39-79, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/12709. Acesso em: 16 fev. 2022.

ESTATÍSTICAS sobre educação escolar indígena no Brasil. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2007. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/estatisticas-e-indicadores-educacionais/estatisticas-sobre-educacao-escolar-indigena-no-brasil>. Acesso em: 18/02/2022.

FAUSTINO, Rosângela Célia; NOVAK, Maria Simone Jacomini; RODRIGUES, Isabel Cristina. O acesso de mulheres indígenas à universidade: trajetórias de lutas, estudos e conquistas. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, e0103, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180312292020e0103

FÁVERO, Osmar. Pós-graduação em Educação: avaliação e perspectivas. Revista de Educação Pública, v. 18, n. 37, p. 311-327, 2009.

FREIRE, A. C.; MELO, B. M. de. O mestrado profissional em educação profissional e sua contribuição para a ampliação do reconhecimento dos indígenas no estado de Alagoas. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 19, p. e9870, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/9870. Acesso em: 4 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.9870

HAAS, Celia Maria; PEIXOTO, Alexsandre Victor Leite. Responsabilidade social das instituições privadas de educação superior do estado de Alagoas. XIII Colóquio de Gestión Universitaria en Américas. Universidade Federal de Santa Catarina, 2013

INSTITUTO DE TERRAS E REFORMA AGRÁRIA DE ALAGOAS - ITERAL, 2022. Disponível em: <http://www.iteral.al.gov.br/gpaf-gerencia-de-politica-agraria-e-fundiaria-1/assessoria-tecnica-dos-nucleos-quilombolas-e-indigenas-astnqi/povos-indigenas/povos-reconhecidos>. Acesso em: 2022.

LANDA, Mariano Báez (Org.).Educação indígena e interculturalidade: um debate epistemológico e político = Educación indígena e interculturalidad: un debate epistemológico y político (Org.). – bilíngue – Goiânia: Editora da Imprensa Universitária, 2017.

LIMA, Lucas Gama; OLIVEIRA, Amanda da Silva; MIRANDA, Anderson Ribeiro. Indígenas, terra e território em Alagoas: uma análise geográfica da atualidade da resistência. Revista de Geografia, Recife, v. 36, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.236631

LIMA, Paulo Gomes. Pesquisa qualitativa em educação: estratégias predominantes. Ensaios Pedagógicos, v. 2, n. 1, p. 1-2, 2018.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. Educação para manejo e domesticação do mundo entre a escola ideal e a escola real: os dilemas da educação escolar indígena no Alto Rio Negro. 2011. Tese (Doutorado em Antropologia Social). Universidade de Brasília, 2011.

LUCIANO, Gersem José dos Santos, et al. Educação intercultural: direitos, desafios e propostas de descolonização e de transformação social no Brasil. Cadernos CIMEAC, v. 7, n. 1, p. 12-31, 2017. DOI: https://doi.org/10.18554/cimeac.v7i1.2216

MATO, D. Educação superior e povos indígenas: experiências, estudos e debates na América Latina e em outras regiões do mundo. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, Brasília, v. 12, n. 3, 2018. DOI: https://doi.org/10.21057/repamv12n3.2018.31377

MANCEBO, Deise; VALE, Andréa Araújo do. Expansão da educação superior no Brasil e a hegemonia privado-mercantil: o caso da Unesa. Educação & Sociedade, v. 34, p. 81-98, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000100005

MEIHY. José Carlos Sebe Bom. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.

MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970- 1990). São Paulo: Paulinas, 2012.

NASCIMENTO, Ayrton Matheus da Silva. Sobre o lugar do “índio”: a expansão da UFAL, Campus do sertão e seus efeitos na formação superior de povos indígenas (2010-2020). Dissertação (Mestrado em História). São Cristóvão, UFS, 2022.

NASCIMENTO, Ayrton M.; SANTANA, Pedro A. Decolonialidade: contribuições para (re) pensar a História. Revista de Ciências Humanas Caeté, v. 2, n. 3, p. 167-178, 2020.

PALADINO, Mariana. Algumas notas para a discussão sobre a situação de acesso e permanência dos povos indígenas na educação superior. Práxis Educativa (Brasil), v. 7, p. 175-195, 2012. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7iEspecial.0008

PINTO, José Marcelino de Rezende. O acesso à educação superior no Brasil. Educação & Sociedade, v. 25, p. 727-756, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300005

PORTELLI, Alessandro. Tentando aprender um pouquinho: algumas reflexões sobre a ética na história oral. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 15, 1997.

QUERO BOLSA. <https://querobolsa.com.br/revista/50-universidades-brasileiras-com-maior-presenca-indigena>. Acesso em: 18/02/2022.

SANTOS, Lavoisier Almeida. A UFAL e sua tardia expansão para o agreste alagoano: notas sobre o seu processo de interiorização. Humanidades & Inovação, v. 5, n. 9, p. 30-45, 2018.

SAVIANI, Dermeval. A expansão do ensino superior no Brasil. Poíesis Pedagógica, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 4–17, 2011. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/14035>. Acesso em: 18 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v8i2.14035

THOMPSON, Paul. História oral e contemporaneidade.História oral, v. 5, 2002. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v5i0.47

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Plano de Desenvolvimento institucional (2013-2017). Maceió, 2013.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Projeto REUNI da Universidade Federal de Alagoas (2008-2012). Maceió, 2007.

VERÇOSA, Elcio de Gusmão. Cultura e educação nas Alagoas.Maceió: Edufal, 2006.

Published

2023-12-30

How to Cite

SANTANA, Pedro Abelardo de; NASCIMENTO, Ayrton Matheus da Silva. Da comunidade ao ensino superior: uma travessia (de saberes) Xokós, Sertão do São Francisco, Alagoas, 2010-2022. Ponta de Lança: Revista Eletrônica de História, Memória & Cultura, São Cristóvão, v. 17, n. 33, p. 204–223, 2023. DOI: 10.61895/pl.v17i33.19799. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/pontadelanca/article/view/19799. Acesso em: 22 dec. 2024.