(Sur)experience in history and literature:

the intersections between gender, race and class and desires for the future in Conceição Evaristo’s narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61895/pl.v18i34.21069

Keywords:

Palavras-Chave: Conceição Evaristo; Interseccionalidade; Letramento racial.

Abstract

 

Abstract: This text aims to analyze the social thought of the writer Conceição Evaristo based on discussions about work relations. To this end, together with the observation of the works Olhos D ́Água (2014), composed of 15 short stories, and the novels Ponciá Vicêncio (2003) and Becos da Memória (2006), in an intersectional perspective, I seek to investigate how, through the stories narrated , the characters display social scenarios that help us read and understand the world. In this way, I believe that the discussion promoted in this text both serves as a basis for highlighting the author's contributions as a Brazilian social thinker, and leads us to identify the possibility of improving literature in everyday school life, with the teaching of history being one of the possible ways to that.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elenice de Paula, UFSC

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina – PPGE-UFSC.

References

ALENCASTRO, Luiz Felipe de. Epílogo. In: ALENCASTRO, Luiz Felipe de (Org.). História da vida privada no Brasil. Império: a corte e a modernidade nacional. Coleção coordenada por Fernando A. Novais. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 438-440.

AREND, Silvia Maria Fávero. “ROMPENDO O “SILÊNCIO”: Violências sexuais, infâncias e direitos (1989-2000). Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História, [S. l.], v. 17, n. 29, p. 205–220, 2020. DOI: 10.18817/ot.v17i29.762. Disponível em: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/762. Acesso em: 3 maio 2024.

AREND, Silvia Fávero. Meninas. Trabalho, escola e lazer. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria. (Org.). Nova história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2012, p.65-

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo, Companhia das Letras, 2022.

CERQUEIRA, Janice Souza. Da literatura afro-brasileira à poesia afro-feminina de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Malê, 2022.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 3 ed., Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. 1 ed. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016.

FERREIRA, Aparecida de Jesus. Narrativas autobiográficas de professoras/es de línguas na universidade: Letramento racial crítico e Teoria racial crítica. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus. Narrativas autobiográficas de identidades sociais de Raça, Gênero, Sexualidade e Classe em Estudos da Linguagem. Campinas, SP. Pontes Editora, p. 127-160, 2015.

FIGUEIREDO, Angela. Epistemologia insubmissa feminista negra decolonial. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, e0102, jan./abr. 2020. http://dx.doi.org/10.5965/2175180312292020e0102 Acesso em 20 de dezembro de 2022.

GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos. Rio Janeiro: Zahar, 2020.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

PRETA-RARA. Eu, empregada doméstica: a senzala moderna é o quartinho da empregada. Belo Horizonte, Letramento, 2019.

Nannies. Brazilian Full Short-Film. EN. 2010. 20min. O documentário pode ser acessado em: https://www.youtube.com/watch?v=JTIfgGr_Y3Q&t=459s.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In BERNARDINO-COSTA, J; MALDONADO-TORRES, N; GROSFOGUEL, Ramon (orgs.) Decolonialidade e Pensamento Afrodiaspórico. 2º ed. Belo Horizonte, Ed Autentica, p. 27-54, 2020.

MATTOS, Hebe; LUGÃO RIOS, Ana M. Memórias do cativeiro: família, trabalho e cidadania no pós-abolição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2005.

PAULA, Elenice. Da suavidade às histórias carregadas de pedras: a escrevivência como pensamento social brasileiro em Conceição Evaristo. Dissertação (mestrado), Universidade Federal de Santa Catarina Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2023.

TEIXEIRA, Juliana Cristina. Trabalho Doméstico. São Paulo: Jandaíra, 2021.

ZALUSKI, Jorge Luiz. Entrevista com a professora Ângela Figueiredo. Revista Eletrônica História em Reflexão, v. 14, n. 28, p. 6–19, 2020. DOI: 10.30612/rehr.v14i28.12070. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/historiaemreflexao/article/view/12070. Acesso em: 3 maio 2024.

Published

2024-07-22

How to Cite

PAULA, Elenice de. (Sur)experience in history and literature: : the intersections between gender, race and class and desires for the future in Conceição Evaristo’s narratives. Ponta de Lança: Revista Eletrônica de História, Memória & Cultura, São Cristóvão, v. 18, n. 34, p. 49–78, 2024. DOI: 10.61895/pl.v18i34.21069. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/pontadelanca/article/view/21069. Acesso em: 27 sep. 2024.