É preciso romper com o silenciamento

a Lei 6060/2023 e o ensino de história das mulheres no Mato Grosso do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61895/pl.v18i34.21075

Keywords:

História das Mulheres; Ensino de História; Lei 6060/2023/MS.

Abstract

The publication of Law 6060, of May 2023, in the State of Mato Grosso do Sul, highlights the need for a debate, which is confirmed from a specific political context. The inclusion of the Teaching of Women's History through specific legislation is demanded by social, women's and feminist movements. By becoming the study and teaching of women's history as a transversal content in state schools, the purpose of the article is to highlight how this has been thought, problematized and implemented. Using an online form, we asked teachers working in schools if they knew the law, what they thought about it and how the teaching of women's history is effective in their schools. The article is divided into two parts, in the first, we present a reflection on teaching the topic and in the second, we analyze the responses of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Claudia Nichnig, Udesc/Doutoranda

Universidade do Estado de Santa Catarina

Dulceli Estacheski, UFMS

Professora Adjunta Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

References

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Nº 19. Jan/Fev/Mar/Abr, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03/04/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

BUENO, André; ESTACHESKI, Dulceli de Lourdes Tonet; SATLER, Carla Fernanda da Silva. Ensino de História e Etnicidades. Rio de Janeiro/Nova Andradina: Sobre Ontens, 2020. Disponível em: https://revistasobreontens.blogspot.com/p/livros.html. Acesso em 03/04/2024.

COSTA, Manuela Areias; BRANDÃO, Thaiane Sales. Vinte anos da Lei 10.639/2003: reflexões sobre os avanços, desafios e impasses para implementação nas escolas públicas de Amambai-MS. Métis: História e Cultura. V. 22. N. 43, 2023. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/11573. Acesso em 11/04/2024.

FEMENÍAS, María Luisa. Esbozo de um feminismo latino-americano. Revista Estudos Feministas, UFSC, v.15, n.1, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/.../S0104-026X2007000100002/7097. Acesso em 07/05/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2007000100002

FORQUIN, Jean-Claude. As abordagens sociológicas do currículo: orientações teóricas e abordagens de pesquisa. Educação e Realidade. 21(1), jan/jun de 1996. Disponível em: //https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/download/71652/40642. Acesso em: 07/05/2024.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 1988).

MATO GROSSO DO SUL. Lei Nº 6.060, de 29 de maio de 2023. Diário Oficial Eletrônico. Ano XLV, n. 11.173, Campo Grande, quarta-feira, 31 de maio de 2023.

PEDRO, Joana Maria; SOIHET, Rachel. A emergência da pesquisa da história das mulheres e das relações de gênero. Revista Brasileira de História. São Paulo, V. 27, n. 54, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/QQh4kZdCDdnQZjv6rqJdWCc/abstract/?lang=pt. Acessado em 09/05/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882007000200015

RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHIMDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende. Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: UFPR, 2010.

SOUZA, Laísa Maryane Nunes de. Dos documentos às práticas: uma análise sobre o debate de gênero nos cursos de licenciatura da UNESPAR - Campus de União da Vitória. Trabalho de Conclusão de Curso. União da Vitória: UNESPAR, 2024.

Published

2024-07-22

How to Cite

NICHNIG, Claudia; ESTACHESKI, Dulceli. É preciso romper com o silenciamento: a Lei 6060/2023 e o ensino de história das mulheres no Mato Grosso do Sul. Ponta de Lança: Revista Eletrônica de História, Memória & Cultura, São Cristóvão, v. 18, n. 34, p. 184–199, 2024. DOI: 10.61895/pl.v18i34.21075. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/pontadelanca/article/view/21075. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.