Notes on education in pandemic times and remote work: what place do we speak about?
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.15941Keywords:
Student, Teacher, Technology, TransitionAbstract
In this article we produce reflections on the current situation that humanity faces in the face of the threat caused by Covid 19, specifically for the education field, considering the need for social isolation and the real consequences on the teacher's work, where as interaction with the student is essential in this teaching-learning process. For our grasp we used interviews, journal articles, lives as supports to identify the impacts caused by the pandemic as well as possible alternatives to be established in the post-pandemic, thus generating an understanding of this scenario and the possibility of education finding its place again. Our intention is not to present solutions, but to recognize the events and build alternative solutions. This article revealed that despite all the problems faced, at that time, we are strengthened for a new educational model and a new society that will emerge from this context.
Downloads
References
Alves, S. M. (2020). A produção imaginária na escola e a formação de pessoas criadoras: reflexões a partir da teoria histórico – cultural. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), e11652. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.11652
Bouvier, A. (2020). Avec le Covid-19, la privatisation de l’éducation ?. Entrevista concedida a Fjarraud . L`EXPRESSO. France). Recuperado de: http://www.cafepedagogique.net/lexpresso/Pages/2020/03/19032020Article637202010670285077.aspx
Bachic, l., tanzi, N. N., & Trevisani, F.M. (2015). Ensino Hibrido: personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso.
Brasil (2020). Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP Nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19.
Chagas, M. F., Pellanda, N. M. C., & Oliveira, L. R. M. (2020). EntreNÓSnaRede: rede digital de aprendizagem de professores com tecnologias educativas. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), e12895. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.12895
Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid– 19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, 9(3), 1-12.
Dias, E., & Pinto, F. C. F. (2019). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Educação e Sociedade, 27(104), 449-454.
Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A.
Lèvy, P. (2001). A Conexão Planetária. São Paulo: Ed. 34.
Maia, B. R., & Dias, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, 37, e200067.
Morin, E. (2020). Tracts de crise (Fôlders de Crise). Entrevista concedida a Nicolas Truong e tradução de Moisés Sbardelotto. Le Monde. Recuperado de: https://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/598378-esta-crise-nos-interroga-sobre-as-nossas-verdadeiras-necessidades-mascaradas-nas-alienacoes-do-cotidiano-entrevista-com-edgar-morin
Morin, E. (2020). As perguntas sem respostas de nosso labirinto. Entrevista concedida ao IHU Online e traduzido por Edgard Carvalho e Fagner França. IHU. Recuperado de: https://outraspalavras.net/outrasmidias/edgar-morin-e-as-perguntas-sem-resposta-de-nosso-labirinto
Petrucci, V. B. C., & Batiston, R. R. (2006). Estratégias de ensino e avaliação de aprendizagem em contabilidade. In: Peleias, I. R. (Orgs.) Didática do ensino da contabilidade. São Paulo: Saraiva.
Souza, S., Franco, V. S., & Costa, M. L. F. (2016). Educação a distância na ótica discente. Educação e Pesquisa, 42(1), 99-114.
UNESCO (2020) A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco. Recuperado de: https://pt.unesco.org/news/comissao–futuros–da–educacao–da–unesco–apela–ao–planejamento–antecipado–contra-o–aumento–antecipado- das-desiguladades-após-a Covid-19
Published
How to Cite
Issue
Section
License
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.