Notes on education in pandemic times and remote work: what place do we speak about?

Authors

  • Denise Aparecida Brito Barreto Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Neide Cavalcante Guedes Universidade Federal do Piauí. Teresina, Piauí, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.15941

Keywords:

Student, Teacher, Technology, Transition

Abstract

In this article we produce reflections on the current situation that humanity faces in the face of the threat caused by Covid 19, specifically for the education field, considering the need for social isolation and the real consequences on the teacher's work, where as interaction with the student is essential in this teaching-learning process. For our grasp we used interviews, journal articles, lives as supports to identify the impacts caused by the pandemic as well as possible alternatives to be established in the post-pandemic, thus generating an understanding of this scenario and the possibility of education finding its place again. Our intention is not to present solutions, but to recognize the events and build alternative solutions. This article revealed that despite all the problems faced, at that time, we are strengthened for a new educational model and a new society that will emerge from this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Aparecida Brito Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Professora titular da da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários - DELL, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Vice-coordenadora do Mestrado em educação PPGEd/UESB. Líder do Grupo de Estudo Linguagem , Formação de Professores e Práticas Educativas - GELFORPE. Pós-doutora em Educação - FPCE/ Universidade de Coimbra e Pós-doutora em Educação - UFPI/ Universidade Federal do Piauí. curriculum lattes;

https://orcid.org/0000-0003-3448-5109    

Neide Cavalcante Guedes, Universidade Federal do Piauí. Teresina, Piauí, Brasil.

Professora Associada da Universidade Federal do Piauí
Líder e Pesquisadora do Núcleo de Estudos sobre Formação, Avaliação, Gestão e Currículo - NUFAGEC 

Membro da Associação Brasileira de Currículo - ABdC
+55 (86) 99428-0474 
http://lattes.cnpq.br/5201039816989812

https://orcid.org/0000-0001-6801-3922 

 

References

Alves, S. M. (2020). A produção imaginária na escola e a formação de pessoas criadoras: reflexões a partir da teoria histórico – cultural. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), e11652. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.11652

Bouvier, A. (2020). Avec le Covid-19, la privatisation de l’éducation ?. Entrevista concedida a Fjarraud . L`EXPRESSO. France). Recuperado de: http://www.cafepedagogique.net/lexpresso/Pages/2020/03/19032020Article637202010670285077.aspx

Bachic, l., tanzi, N. N., & Trevisani, F.M. (2015). Ensino Hibrido: personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso.

Brasil (2020). Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP Nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19.

Chagas, M. F., Pellanda, N. M. C., & Oliveira, L. R. M. (2020). EntreNÓSnaRede: rede digital de aprendizagem de professores com tecnologias educativas. Revista Tempos e Espaços em Educação, 13(32), e12895. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.12895

Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid– 19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, 9(3), 1-12.

Dias, E., & Pinto, F. C. F. (2019). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Educação e Sociedade, 27(104), 449-454.

Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A.

Lèvy, P. (2001). A Conexão Planetária. São Paulo: Ed. 34.

Maia, B. R., & Dias, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, 37, e200067.

Morin, E. (2020). Tracts de crise (Fôlders de Crise). Entrevista concedida a Nicolas Truong e tradução de Moisés Sbardelotto. Le Monde. Recuperado de: https://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/598378-esta-crise-nos-interroga-sobre-as-nossas-verdadeiras-necessidades-mascaradas-nas-alienacoes-do-cotidiano-entrevista-com-edgar-morin

Morin, E. (2020). As perguntas sem respostas de nosso labirinto. Entrevista concedida ao IHU Online e traduzido por Edgard Carvalho e Fagner França. IHU. Recuperado de: https://outraspalavras.net/outrasmidias/edgar-morin-e-as-perguntas-sem-resposta-de-nosso-labirinto

Petrucci, V. B. C., & Batiston, R. R. (2006). Estratégias de ensino e avaliação de aprendizagem em contabilidade. In: Peleias, I. R. (Orgs.) Didática do ensino da contabilidade. São Paulo: Saraiva.

Souza, S., Franco, V. S., & Costa, M. L. F. (2016). Educação a distância na ótica discente. Educação e Pesquisa, 42(1), 99-114.

UNESCO (2020) A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco. Recuperado de: https://pt.unesco.org/news/comissao–futuros–da–educacao–da–unesco–apela–ao–planejamento–antecipado–contra-o–aumento–antecipado- das-desiguladades-após-a Covid-19

Published

2021-08-17

How to Cite

Barreto, D. A. B., & Guedes, N. C. (2021). Notes on education in pandemic times and remote work: what place do we speak about?. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e15941. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.15941

Issue

Section

Publicação Contínua

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.