Literatura infantil e hipertextualidade

aproximações possíveis a partir da sequenciação narrativa

Authors

Keywords:

Leitura, Literária Infantil, Narrativa Sequencial, Formação do Leitor Literário

Abstract

Narratives aimed at children use sequential images to tell their stories, and can therefore be understood as a manifestation of sequential art. In this perspective, the proposal in question
brings a brief analysis of the syncretic language of text and image that makes up the narrative sequence of literary texts intended for children. In this way, the non-verbal
components that constitute the sequence of syncretic texts in children's literature go beyond the common place of playful ornament, becoming instruments of appropriation and
socialization of literary reading and, therefore, literary literacy. In order to clarify these issues, a qualitative, exploratory approach was adopted, going through a theoretical review.
The playfulness conferred by the syncretic and hypertextual structure of the children's text adjusts to the social and cultural nature to which the work belongs, that is, that of inserting
the reader from an early age into dialogue with the literary text, forming himself as a reader of literature.

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Author Biographies

Penha Élida Ghiotto Tuão Ramos, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

Doutoranda em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF.
Mestre em Cognição e Linguagem pela UENF (2015). LATTES ID: http://lattes.cnpq.br/6233081353479239.

 

Analice de Oliveira Martins, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Doutora em Estudos de Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro; Mestre em Letras
(Literatura Comparada) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. LATTES ID: http://lattes.cnpq.br/8966420075110672.

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Published

2020-11-11

How to Cite

Ramos, P. Élida G. T. ., & Martins, A. de O. (2020). Literatura infantil e hipertextualidade: aproximações possíveis a partir da sequenciação narrativa. Revista Cajueiro: Ciência Da Informação E Cultura Da Leitura, 2(2), 25–59. Retrieved from https://periodicos.ufs.br/Cajueiro/article/view/14730