Os Romances cor-de-rosa e a formação de leitoras:

MEMORIES AND STORIES

Authors

  • Alzira Queiroz Gondim Tude de Sá Instituto da Ciência da Informação. Universidade federal da Bahia

Keywords:

Reading-History. Reading-Women-Training. Pink romance

Abstract

This essay discusses a course in the history of reading, noting that there are historical motivations for the act of reading, as well as records of its prohibition. It highlights the fundamental role played by novels in the formation of women readers, especially novels known as rose-colored novels. It addresses the prohibitions imposed by social and religious elites on women's readings, as it points to the role of literature in the creation and sedimentation, in the social imagination, of the stereotype of the fragile, futile and romantically sensitive woman reader. It points to the changes that have taken place in contemporaneity and to the commitment that must be assumed by information professionals regarding the socialization of the right to book and to reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alzira Queiroz Gondim Tude de Sá, Instituto da Ciência da Informação. Universidade federal da Bahia

Doutora em Ciência da Informação pela UFBA (2016). LATTES ID: http://lattes.cnpq.br/8179247092679836. ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8628-0300. Email: alziratude@gmail.com

References

ABREU, Márcia. Diferentes formas de ler. Disponível em: www.unicamp.br/iel/memorial/ensaios/inde.html.
AMADO, Jorge. Gabriela, cravo e canela: crônica de uma cidade do interior. 77 ed. São Paulo: Record, 1995.
BELO, André. História & livro e leitura. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
BORGES, J.L. Sobre os classicos. In: Nova antologia poética. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 1993.
GINSBURG,Carlo. O queijo e os vermes; o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia de Bolso,2006.

CHARTIER, R.(Org.) Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
LAJOLLO, Marisa. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
LYONS, Martyn. Os novos leitores no século XIX: Mulheres, crianças, operários. In: CAVALLO, G & CHARTIER, R.(Org.) História da leitura no mundo ocidental. São Paulo: Ática, 1999.
MENGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
QUEIRÓZ, Vera. Crítica, leitora, experiência. In: QUEIRÓZ, Vera. Crítica literária e estratégias de gênero. Niterói: EDUFF,1997.

Published

2023-04-11

How to Cite

Sá, A. Q. G. T. de. (2023). Os Romances cor-de-rosa e a formação de leitoras: : MEMORIES AND STORIES. Revista Cajueiro: Ciência Da Informação E Cultura Da Leitura, 4(1), 21–40. Retrieved from https://periodicos.ufs.br/Cajueiro/article/view/18153