Aspects of the theory of didactic situations applied to the teaching of flat geometry related to problems of mathematical olympics supported by the Geogebra software

Aspects of the theory of didactic situations applied to the teaching of flat geometry related to problems of mathematical olympics supported by the Geogebra software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v5i2.13325

Abstract

This article presents a didactic proposal that concerns theoretical methodological aspects of a master's research, in progress, on flat geometry problems arising from the Brazilian Olympics of Public and Private Schools (OBMEP), contributing to the improvement of mathematics teaching and insertion of new methodologies by teachers in the classroom. Thus, the objective of this work is to analyze how the Theory of Didactic Situations (TSD) can contribute to the teaching of concepts of plane geometry using an OBMEP problem, in the classroom, with emphasis on dynamization and visualization supported by the GeoGebra software. The didactic sequence was structured following the steps of the TSD (action, formulation, validation and institutionalization) which uses GeoGebra software as an essential tool in its didactic transposition. It is hoped that the union of these tools can be useful for student learning providing a didactic-methodological improvement in the action of the mathematics teacher.

Keywords: OBMEP. Theory of Didactic Situations. Olympic Didactic Situation. GeoGebra.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Gleison Alves da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFCE

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática - IFCE, professor de Matemática do Ensino Fundamental na Escola Antonio Custódio de Azevedo - Sobral-CE, possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2015). Especialista em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio pela Faculdade Kurios.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC - 2011). Atualmente é professor do Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará / CE - 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática. 

Daniel Brandão Menezes, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Bacharelado em Segurança Pública pela Academia de Polícia Militar General Edgard Facó, Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Doutor em Educação Brasileira na linha de pesquisa Educação, currículo e ensino no eixo ensino de matemática pela UFC e Pós-doutorando em Educação Brasileira na linha de pesquisa História e Educação Comparada pela UFC. Docente da Universidade Estadual Vale do Acaraú

Published

2020-09-18

How to Cite

Alves da Silva, J. G., Vieira Alves, F. R. ., & Menezes, D. B. . (2020). Aspects of the theory of didactic situations applied to the teaching of flat geometry related to problems of mathematical olympics supported by the Geogebra software. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 5(2), 328–342. https://doi.org/10.34179/revisem.v5i2.13325
Loading...