FEELINGS AROUSED BY MATHEMATICS: WHAT THE PEDAGOGY STUDENTS SHARE

FEELINGS AROUSED BY MATHEMATICS: WHAT THE PEDAGOGY STUDENTS SHARE

Authors

  • Uilma do Bonfim Nogueira
  • Sandra Alves de Oliveira Universidade do Estado da Bahia - Campus XII/UNEB e Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira (Candiba) https://orcid.org/0000-0002-7804-7197
  • Sônia Maria Alves de Oliveira Reis

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v8i3.18823

Abstract

This study reports a biographical-narrative investigation with students from the 7th semester of the Pedagogy course at Campus XII Bahia State University in the second semester of 2017. This work aimed to analyze, feelings shared by pedagogy students regarding mathematics in basic education: hurts, enchantments, experiences and memories. The data were collected and analyzed in narrative interviews with five of these students, who report their stories and experiences with mathematics - the traumas that remained; the aroused feelings; the motivations during his student trajectory; the importance of mathematics in their lives. Such stories, which report back and forth, trace the trajectory of their authors and also reveal how a math teacher can be etched in the student's life in a negative or positive way and how the school environment, from which winners come, is fundamental for human life.

Keywords: Life stories. Mathematics. Formative trajectory. Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Uilma do Bonfim Nogueira

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação de Guanambi - Campus XII.

Sandra Alves de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia - Campus XII/UNEB e Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira (Candiba)

Doutoranda em Educação – Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil. Mestra em Educação – Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil. Docente – Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Campus XII, Guanambi, Bahia, Brasil. Docente na Educação Básica - Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira, Candiba, Bahia, Brasil. Pesquisadora do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire (NEPE) do Departamento de Educação - Campus XII/UNEB, e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GREPEM) ligado ao Núcleo de Educação em Ciência, Matemática e Tecnologia (NEC) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Sônia Maria Alves de Oliveira Reis

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia, Campus XII/Guanambi-BA. Coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). Líder do Grupo de pesquisa “Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Paulo Freire” (NEPE/CNPq). Professora externa do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UESB), Vitória da Conquista-BA.

Published

2023-11-28

How to Cite

Nogueira, U. do B. ., Alves de Oliveira, S., & Reis , S. M. A. de O. . (2023). FEELINGS AROUSED BY MATHEMATICS: WHAT THE PEDAGOGY STUDENTS SHARE. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 8(3), 46–64. https://doi.org/10.34179/revisem.v8i3.18823
Loading...