ABOUT THE GRADUATE PROGRAM IN MATHEMATICS TEACHING (PEMAT) AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RIO DE JANEIRO (UFRJ): A NARRATIVE OF THE CREATION OF MASTER'S AND DOCTORATE COURSES

ABOUT THE GRADUATE PROGRAM IN MATHEMATICS TEACHING (PEMAT) AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RIO DE JANEIRO (UFRJ): A NARRATIVE OF THE CREATION OF MASTER'S AND DOCTORATE COURSES

Authors

  • Rodrigo Ramos de Souza Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Agnaldo da Conceição Esquincalha Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i1.19479

Abstract

This research aims to historicize the trajectory of the Graduate Program in Mathematics Teaching (PEMAT) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) in its first 15 years of existence, based on the analysis of the process of implantation and consolidation of the academic master's and doctoral courses. Through a qualitative approach, we propose an exploratory and documental research, resorting to documentary sources related to the graduate program. After document analysis, we narrate the trajectory of PEMAT about the origins, development and challenges for the future of the program. PEMAT built its trajectory based on the pioneering implementation of its academic master's and doctoral courses. The Doctorate in Teaching and History of Mathematics and Physics still receives the qualification of the only doctoral course in the research field of Mathematics Teaching in the state of Rio de Janeiro. It has a faculty with multidisciplinary training and includes renowned researchers in the national and international scene. Graduates of PEMAT already assume several positions in reputable educational institutions. As challenging aspects for the future of the program, we list the concentration of publications by a few professors and low publications by students and graduates.

Keywords: PEMAT; UFRJ; History of the postgraduate program.

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Author Biographies

Rodrigo Ramos de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor de Matemática na Prefeitura da cidade de Nova Iguaçu, no Rio de Janeiro. Licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj) e Bacharel em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Pós-graduado em nível de especialização em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e em Gestão Escolar pela Faculdade de Educação São Luís. Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Agnaldo da Conceição Esquincalha, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor no Instituto de Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PEMAT) da UFRJ. Bolsista FAPERJ como Jovem Cientista do Nosso Estado e Bolsista de Produtividade Acadêmica pela Fundação CECIERJ. Fez Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação e Ciências e Matemática na UFRuralRJ, onde também se licenciou em Matemática. É Doutor em Educação Matemática pela PUC-SP e Mestre em Modelagem Computacional pela UERJ. É Coordenador do PEMAT/UFRJ e Membro da Diretoria Nacional Executiva da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, da qual foi Diretor Regional no Rio de Janeiro (2016-2021). É Coordenador de Matemática no Programa Residência Pedagógica da UFRJ. É líder do Grupo de Pesquisa "MatematiQueer: Estudos de Gênero e Sexualidades em Educação Matemática", cadastrados no CNPq. Foi coordenador do Subprojeto de Matemática no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID-UFRJ, 2018-2020), Professor do Departamento de Matemática da Faculdade de Formação de Professores da UERJ, onde atuou como Coordenador da Licenciatura em Matemática e Professor do Programa de Pós-Graduação em Matemática (PROFMAT/UERJ). Antes disso, foi Professor do Departamento de Matemática da PUC-Rio, Coordenador de Matemática nas Diretorias de Extensão e de Mídias Digitais da Fundação CECIERJ, Professor Pesquisador do Laboratório de Novas Tecnologias de Ensino da UFF, Coordenador de Tutoria do Programa de Formação de Professores de Matemática do Estado de São Paulo e Coordenador Geral de Matemática dos Programas de Formação Continuada da SEEDUC-RJ/CECIERJ (2010-2015). Além disso, foi Professor Substituto nas áreas de Matemática e Educação Matemática na UFRJ, na UERJ e na UFRRJ, além ter sido bolsista de desenvolvimento de projetos em Educação a Distância na UNIRIO, e professor na Rede Pública Estadual do Rio de Janeiro. Tem experiência nas áreas de Educação Matemática Inclusiva e Estudos de Gênero e Sexualidades em Educação Matemática.

Published

2024-03-07

How to Cite

Ramos de Souza, R., & da Conceição Esquincalha, A. (2024). ABOUT THE GRADUATE PROGRAM IN MATHEMATICS TEACHING (PEMAT) AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RIO DE JANEIRO (UFRJ): A NARRATIVE OF THE CREATION OF MASTER’S AND DOCTORATE COURSES. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(1), 89–108. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i1.19479
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