HEXÁGONO DA RESPONSABILIZAÇÃO PELOS RESULTADOS DA AVALIAÇÃO EXTERNA - SAEB

HEXÁGONO DA RESPONSABILIZAÇÃO PELOS RESULTADOS DA AVALIAÇÃO EXTERNA - SAEB

Authors

  • Márcio Urel Rodrigues Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus Barra do Bugres/MT
  • Acelmo Jesus Brito UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO
  • Luciano Duarte da Silva Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG/Goiânia/GO
  • William Vieira Gonçalves UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20084

Abstract

In this article, we present the results of a survey that aimed to investigate the perceptions of teachers who teach Mathematics in Basic Education schools in relation to the process of accountability for SAEB results as an external evaluation policy for Basic Education in Brazil. We used a qualitative approach to describe and interpret data from an online questionnaire – via Google Docs – answered by 130 teachers who teach Mathematics during an extension course held in 2023. We systematized the data through Content Analysis in perspective of Bardin (1977) and Rodrigues (2019), which provided us with the constitution of six Analysis Categories, which represent the vertices of the Accountability Hexagon, being: (i) INEP/MEC Accountability; (ii) Accountability of Governors and Mayors; (iii) Accountability of Education Departments; (iv) Accountability of School Managers; (v) Accountability of In-Service Teachers; (vi) Accountability of Students and Families. The results indicate that teachers working in schools should not be the only ones to blame for the possible negative results of external evaluations such as the SAEB, as they constitute just one of the vertices of the Hexagon of Accountability, and thus everyone involved in the educational process they must work in an articulated way to improve indicators such as IDEB, and guarantee the constitutional right to learning for all students.

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Author Biographies

Márcio Urel Rodrigues, Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus Barra do Bugres/MT

Me graduei no curso de Licenciatura Plena de Matemática pela UNEMAT Universidade do Estado de Mato Grosso em 2004. Me tornei Mestre em Educação Matemática pela UNESP Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho em 2007 e em 2016 conclui o Doutorado na mesma instituição com a tese intitulada: Potencialidades do PIBID como Espaço Formativo para Professores de Matemática no Brasil. Tenho experiência como professor no Ensino Fundamental e Médio e experiência como formador de futuros professores de Matemática no Curso de Matemática da UNEMAT/MT. Atualmente sou PROFESSOR EFETIVO em DEDICAÇÃO EXCLUSIVA no Departamento de Matemática da Universidade do Estado de Mato Grosso Campus de Barra do Bugres na área de Educação Matemática.

Acelmo Jesus Brito, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO

Doutorando em Educação para Ciência e Matemática pelo Instituto Federal de Goiás – IFG/Jataí/GO. Professor da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT/Barra do Bugres/MT. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6212-5093. E-mail: acelmo@unemat.br.

Luciano Duarte da Silva, Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG/Goiânia/GO

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista – Unesp/Rio Claro/SP. Docente do Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia – IFG/Goiânia/GO. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4510-9053. E-mail: luciano.duarte@ifg.edu.br

William Vieira Gonçalves, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO

Doutor em Educação para as Ciências pela Universidade Estadual Paulista – Unesp/Bauru/SP. Professor da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT/Barra do Bugres/MT. E-mail: williamvieira@unemat.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2596-0118.

Published

2024-12-16

How to Cite

Rodrigues, M. U., Jesus Brito, A., Duarte da Silva, L., & Vieira Gonçalves, W. (2024). HEXÁGONO DA RESPONSABILIZAÇÃO PELOS RESULTADOS DA AVALIAÇÃO EXTERNA - SAEB. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(3), 540–571. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20084
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