EXPLORATORY TASKS AND FORMATIVE ASSESSMENT: CONTRIBUTIONS FOR STUDENT SELF-EFFICACY IN GEOMETRY TEACHING

EXPLORATORY TASKS AND FORMATIVE ASSESSMENT: CONTRIBUTIONS FOR STUDENT SELF-EFFICACY IN GEOMETRY TEACHING

Authors

  • CLARA ALICE FERREIRA CABRAL Universidade Federal do Para
  • ANTÓNIO MANOEL ÁGUAS BORRALHO UNIVERSIDADE DE ÉVORA
  • JOSETE LEAL DIAS UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20389

Abstract

In this article, we present reflections on the actions undertaken by a group of students from the Youth and Adult Education (EJA) 3rd stage of a public school in Belém, Pará, Brazil, during a sequence of tasks. These reflections originated from episodes of a completed professional master's research in mathematics teaching. In addition to seeking to highlight possible evidence between formative assessment and exploratory tasks, with a view to contributing to the debates on the assessment of geometry teaching and learning, we aim to investigate in which aspects formative assessment contributes to student self-efficacy. For this purpose, we used results from a qualitative exploratory study, employing content analysis. In developing the proposal, we make explicit the possible relationships between the aforementioned fields of interest. Written records of the responses to the mathematical tasks were used as data collection instruments. The results point to a relationship between vicarious experiences and successful experiences articulated with feedback, enabling students to transition from spontaneous to scientific concepts, identify the unit of measurement in geometry, approach mathematical language, and increase self-efficacy.

Keywords: exploratory tasks, self-efficacy, formative assessment, Geometry, EJA.

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Author Biographies

ANTÓNIO MANOEL ÁGUAS BORRALHO, UNIVERSIDADE DE ÉVORA

Licenciado em Ensino da Matemática (1985) pela Universidade de Évora (Portugal), mestre em Tecnologia Educativa (1992) pela Universidade Complutense de Madrid (Espanha) e Doutor em Ciências da Educação (2002), com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade de Évora (Portugal)

António Borralho (PhD)

Escola de Ciências Sociais - Departamento de Pedagogia e Educação (https://www.uevora.pt/universidade/organizacao/unidades-organicas/ecs/dpe) - Diretor do Curso de Mestrado em Ciências da Educação: Supervisão e Avaliação Educacional (https://www.uevora.pt/estudar/cursos/mestrados?curso=2631) - Diretor do Curso de Mestrado em Ensino de Matemática no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Secundário (https://www.uevora.pt/estudar/cursos/mestrados?curso=2617) - Centro de Investigação em Educação e Psicologia (https://www.ciep.uevora.pt/) Universidade de Évora Colégio Pedro da Fonseca PITE, Rua da Barba Rala, nº 1 7005-345 Évora

JOSETE LEAL DIAS, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Associação das Universidades Amazônicas UNESPA (1991), Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2004), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Pará (2012),e Pós Doutora em Autoeficácia Docente e Avaliação da Aprendizagem pela UNESP_Bauru-SP,2020 . Professora da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará. Foi Coordenadora Pedagógica da Escola de Aplicação da UFPA, Vice Coordenadora de Educação Inclusiva e de Estagio Supervisionado da mesma Escola.Professora Aposentada Atuou em estágio supervisonado como professora da UNESP Bauru-SP na disciplina Avaliação para as Aprendizagens em Ciências e Matempatica. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduanção em Docência em Ensino de Ciências e Matemática IEMCI/UFPA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação da aprendizagem, Formação Docente, Ensino de Matemática nos Anos Iniciais e Autoeficácia.

Published

2024-09-25

How to Cite

CABRAL, C. A. F., ÁGUAS BORRALHO, A. M., & LEAL DIAS, J. (2024). EXPLORATORY TASKS AND FORMATIVE ASSESSMENT: CONTRIBUTIONS FOR STUDENT SELF-EFFICACY IN GEOMETRY TEACHING. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(3), 454 – 474. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20389
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