THE BASIC EDUCATION ASSESSMENT SYSTEM – SAEB FOR TEACHING STATISTICS IN THE NINTH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL AND PROBLEM SOLVING ACCORDING TO THE NORTH AMERICAN DOCUMENT GAISE E A BNCC

THE BASIC EDUCATION ASSESSMENT SYSTEM – SAEB FOR TEACHING STATISTICS IN THE NINTH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL AND PROBLEM SOLVING ACCORDING TO THE NORTH AMERICAN DOCUMENT GAISE E A BNCC

Authors

  • Ailton Paulo de Oliveira Júnior Universidade Federal do ABC
  • Edmeire Aparecida Fontana Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Luciene dos Santos Silva Universidade Federal do ABC
  • Maria Paula Ramos Paes Universidade Federal do ABC

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20515

Abstract

The research aimed to verify whether questions oriented to the ninth year of Elementary Education of the Basic Education Assessment System – Saeb, address statistical content using problem solving according to the North American document Guidelines for Assessment and Instruction in Statistical Education (GAISE) - Report: a Pre-K-12 Curriculum Framework and the National Common Curricular Base - BNCC. For the presentation and analysis of the question: the type of reasoning used was described; it was analyzed according to problem resolution and variability according to the GAISE document; and finally, new questions focused on the use of problem solving for teaching statistics were suggested. Returning to questions from external and large-scale national assessments, in order to highlight the capabilities evidenced in them, it is noteworthy that those that make up the Saeb tests partially consider the process of problematizing and solving statistical problems, not addressing the statistical thinking that is the variability. It is considered that the statistical concepts and procedures to be worked on in elementary school statistics classes deserve an exploratory and investigative approach, being linked to the students' cultural and social contexts.

Keywords: Resolução de problemas; Ensino de estatística; Ensino fundamental; SAEB.

Downloads

Author Biographies

Ailton Paulo de Oliveira Júnior , Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Ciências Estatísticas pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas (1988), Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Brasília (2005), Mestrado em Pesquisa Operacional pelo Instituto Militar de Engenharia (1991), Doutorado em Educação (Didática, Práticas Escolares e Técnicas de Ensino) pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009). Atualmente é professor Associado III do curso de Licenciatura em Matemática do Centro de Matemática, Computação e Cognição e do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Ensino e História das Ciências e da Matemática da Universidade Federal do ABC ? UFABC (linha de pesquisa: Ensino e Aprendizagem). É coordenador do Grupo de Estudos em Educação Estatística e Matemática - GEEM, certificado junto ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) tendo como prioridade a discussão e o estudo de questões relativas à Educação Estatística desde os anos iniciais do Ensino Fundamental até o Ensino Superior. É coordenador dos seguintes projetos de pesquisa: A utilização da metodologia de resolução de problemas no ensino de Estatística, Probabilidade e Análise Combinatória; O ensino de conteúdos matemáticos na educação básica por meio da Equivalência de Estímulos; e Avaliação das atitudes em relação ao ensino de Estatística e Probabilidade de alunos e professores. As linhas de pesquisa relacionam-se com: concepções e atitudes de professores e alunos em relação ao ensino de Probabilidade e Estatística; Resolução de Problemas, jogos pedagógicos, equivalência de estímulos, tecnologias digitais, livros paradidáticos, análise de livros didáticos e abordagens históricas contribuindo para o ensino de Probabilidade, Estatística e Combinatória. É membro do comitê científico do Grupo de Trabalho de Educação Estatística (GT-12) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática ? SBEM. Orienta pesquisas a nível de Mestrado e Doutorado associadas à Educação Estatística. Tem publicado suas pesquisas em periódicos e eventos científicos em nível nacional e internacional, em livros e capítulos de livro. Atualmente tem parceria de pesquisa com investigadores do Chile, Colômbia, Espanha e Portugal, contribuindo para a pesquisa em Educação Estatística no Brasil e no mundo. É membro da Rede Latinoamericana de Investigação em Educação Estatística ? RELIEE e da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM. Tem contribuído na formação de professores (inicial e continuada) voltada ao ensino de Estatística e Probabilidade no Brasil e América Latina, como exemplo, Costa Rica, Colômbia e Venezuela. Contribui com pareceres em periódicos e eventos científicos nacionais e internacionais. Atualmente é coordenador da área de Matemática (Licenciatura em Matemática) para a Residência Pedagógica da Universidade Federal do ABC ? UFABC. É membro do Conselho editorial da Editora da UFABC ? Área: Educação e Licenciatura.

Edmeire Aparecida Fontana, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

I have a degree in Mathematics from UEG - State University of Goiás (2008). Specialization in Elementary Education Methodology from UFG - Federal University of Goiás (2011). Already in its final phase, Specialization in Teaching in Higher Education at UCDB - Dom Bosco Catholic University. Academic Master's Degree in Education from UFTM - Federal University of Triângulo Mineiro (2016). I am a municipal civil servant in Igarapava - SP, an effective teacher at the EMEF Alfredo Cesário de Oliveira school. During the development of my research in the Strictosensu Postgraduate Program in Education (UFTM), I received a scholarship from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Also, as a scholarship master's student, I did an internship for two semesters in the Statistics, Probability and Biostatistics disciplines at UFTM, in addition to participating in PIBID meetings for four semesters. I taught classes in Elementary School I, Elementary School II and High School. At the beginning of 2019, my book "Problem Solving and Statistics in Large-Scale Assessments for Elementary Education" was launched. I was also a member of the GEEM Statistical and Mathematics Education Study Group and the Mathematics Education Working Group (GT 19) of ANPEd National Association of Postgraduate Studies and Research in Education.

Luciene dos Santos Silva, Universidade Federal do ABC

Completed the Commerce Technician Course at the Federal Institution of São Paulo Campus Caraguatatuba Graduated with a Degree in Mathematics from the Federal Institution of São Paulo Campus Caraguatatuba, with studies in the area of Mathematics Didactics and Financial Education through two scientific initiation scholarships. She completed a training course at Centro Paula Souza, which covered teaching and learning in Youth and Adult Education. She defended her dissertation for a Professional Master's Degree in Science and Mathematics Teaching at IFSP, which had as its theme: Financial education and socio-emotional education integrated in the teaching and learning process in high school. She is currently studying for a PhD in Mathematics Education at the Federal University of ABC.

Maria Paula Ramos Paes, Universidade Federal do ABC

He holds a degree in Mathematics from Universidade Presbiteriana Mackenzie (2022). She is currently a student in the Postgraduate Master's Program in Teaching and History of Science and Mathematics at the Federal University of ABC (UFABC). Participant of the Study Group on Statistics and Mathematics Education (GEEM).

Published

2024-09-25

How to Cite

Oliveira Júnior , A. P. de, Fontana, E. A., Santos Silva, L. dos, & Paes, M. P. R. (2024). THE BASIC EDUCATION ASSESSMENT SYSTEM – SAEB FOR TEACHING STATISTICS IN THE NINTH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL AND PROBLEM SOLVING ACCORDING TO THE NORTH AMERICAN DOCUMENT GAISE E A BNCC. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(3), 431 – 453. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20515
Loading...