A LOOK AT THE THEMATIC NUCLEI IN MATHEMATICAL ASSESSMENT THAT EMERGED FROM THE XIV ENEM, IX CIBEM AND VIII SIPEM’ WORKS

A LOOK AT THE THEMATIC NUCLEI IN MATHEMATICAL ASSESSMENT THAT EMERGED FROM THE XIV ENEM, IX CIBEM AND VIII SIPEM’ WORKS

Authors

  • Reinaldo Feio Lima Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • CASSIO CRISTIANO GIORDANO PUC-SP
  • Cleyton Hércules Gontijo Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20609

Abstract

In this article, we analyze the thematic cores of three events of great relevance by the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM) for developing mathematical teaching and learning in our country. The events are the latest editions of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM), the International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), and the Ibero-American Congress of Mathematics Education (CIBEM). Methodologically, this is an exploratory investigation regarding the objective and a bibliographic nature regarding the technical procedure, through which we seek to answer the research question: “What thematic nuclei of research in Mathematical Assessment emerge from the works published in the annals of the XIV ENEM, IX CIBEM, and VIII SIPEM?” The analytical material covers 26 works available on the Mathematical Assessment events websites. In general, the results indicate that there is still a lot to advance in research on evaluation processes about teaching and learning mathematics, as well as in the creation of more effective public educational policies, which include both formative and diagnostic aspects, pointing out deeper paths for educational transformations in the medium and long term.

Keywords: Assessment. Thematic Nuclei in Mathematics Education. National Meeting of Mathematics Education (ENEM). International Research Seminar in Mathematics Education (SIPEM). Ibero-american Congress of Mathematics Education (CIBEM).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Reinaldo Feio Lima, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professor Adjunto II da Área Temática de Educação Matemática, lotado na Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia (FACET) da Universidade Federal do Pará (UFPA), Campus de Abaetetuba e Professor do Programa Nacional de Formação de Professores de Educação Básica (PARFOR) pela UNIFESSPA (2021/2022). Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2016-2019). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2012-2014). Graduado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (2006). Bacharel em Administração pela Universidade de Brasília (2010). Graduado em Pedagogia (UNICESUMAR/2022). Especialista em Estatísticas Educacionais pela Universidade Federal do Pará (2010). Especialista em Sabres Africanos e Afro-brasileiro na Amazônia pela Universidade Federal do Pará (2012). Atuou como Coordenador do curso de Licenciatura em Matemática do Instituto de Engenharia do Araguaia, portaria 874/2015. Foi Diretor do Instituto de Engenharia do Araguaia, Portaria 349/2016. É filiado à Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e membro do Grupo de Trabalho em Educação Estatística (GT12). É membro do Grupo de Pesquisa em Educação Especial: Contextos de formação, Políticas e Práticas Pedagógicas Inclusivas (UNIFESSPA) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Educação Matemática Inclusiva (GEPeDEMI/UFCG) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Estatística e Probabilística - GEPEP/UFPA. Temas de interesse: Educação Matemática, Educação Matemática Inclusiva; Educação Estatística; Materiais Curriculares Educativos; Tecnologias Digitais e Assistivas; Processos de ensino e de aprendizagem da Matemática e Formação de Professores que ensinam Matemática.

Cleyton Hércules Gontijo, Universidade de Brasília (UnB)

Professor Associado IV na Universidade de Brasília - UnB, com lotação no Departamento de Matemática. É professor do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - ProfMat e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB. Possui graduação em Licenciatura em Ciências e Matemática pelo Centro Universitário de Brasília (1991), mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (1999) e doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília (2007). É líder do Grupo PI: Pesquisas e Investigações em Educação Matemática. Coordenador do subprojeto Matemática do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID da Universidade de Brasília (2020 - 2022). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: criatividade em matemática (resolução, elaboração e redefinição de problemas) e avaliação em matemática.

Published

2024-09-25

How to Cite

Lima, R. F., GIORDANO, C. C., & Gontijo, C. H. (2024). A LOOK AT THE THEMATIC NUCLEI IN MATHEMATICAL ASSESSMENT THAT EMERGED FROM THE XIV ENEM, IX CIBEM AND VIII SIPEM’ WORKS. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(3), 82–98. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.20609
Loading...