“WHAT DO I DO WITH HIS GRADE, DO I GIVE HIM THE AVERAGE?” A MANIFESTO ON SCHOOL ASSESSMENT IN/AND FOR INCLUSION

“WHAT DO I DO WITH HIS GRADE, DO I GIVE HIM THE AVERAGE?” A MANIFESTO ON SCHOOL ASSESSMENT IN/AND FOR INCLUSION

Authors

  • Daniele Dias Pereira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Marco Aurélio Kistemann Junior Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Rafael Filipe Novôa Vaz Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Instituto Federal de Educação,Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Paracambi.

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.21033

Abstract

This article is an essay, which presents five scenarios, four of which are discussion and the final scenario, referring to conclusions, which seek to reveal the complexity of reformulating assessment practices in mathematics education within a context of school inclusion, highlighting the need for approaches educational programs that adapt to the specific needs of students. The importance of transcending traditional assessment practices is emphasized, which are often limited to measuring acquired knowledge, neglecting monitoring the student's development and evolution. Inspired by the contributions of several researchers, the text defends assessment as a continuous process, capable of guiding strategic decisions to promote satisfactory learning. The need to dismantle traditional conceptions about assessment is highlighted, adopting an equitable and reflective practice that follows the student's individual evolution in a genuinely inclusive and dialogical way. The text also addresses the importance of promoting dialogues about differences and diversity, ensuring that education systems are structured to guarantee inclusive access, participation and learning, contributing significantly to the construction of students' mathematical knowledge.

Keywords: Assessment; Examination; Inclusion; Investigative and Ipsative Perspective

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Aurélio Kistemann Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora

Marco Aurélio Kistemann Jr. é Pesquisador de campo e Líder do Grupo Pesquisa de Ponta (UFJF) e Pesquisador Colaborador do Grupo PEA-MAT-PUC-SP-Processo de Ensino-Aprendizagem da Matemática. Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999), Bacharel em Ciências Humanas na UFJF (2023), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Doutorado na Universidade Estadual Paulista (UNESP-RioClaro-2011) em Educação Matemática com tema referente à Educação Financeira, Produção de Significados e Educação Matemática Crítica. É também professor-associado do Departamento de Matemática e professor da Linha de Pesquisa 1(Formação de Professores de Matemática) do Mestrado-Doutorado Profissional em Educação Matemática (UFJF) e do Mestrado Profissional em Gestão Escolar e Avaliação do CAED/UFJF. Membro da Cátedra Sérgio Vieira de Mello-Pareceria Acnur-ONU-UFJF com ações de Educação Financeira para Refugiados, Coordenador de diversos Projetos de Extensão Universitária com temática de Educação Financeira, Inclusão e Justiça Social e Economia Solidária na UFJF e membro do Conselho Editorial da Editora UFJF. Atualmente é bacharelando em Ciências Sociais (UFJF) e licenciando em Filosofia (Unicesumar).

Rafael Filipe Novôa Vaz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Instituto Federal de Educação,Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Paracambi.

Possui licenciatura plena em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), mestrado em Ensino de Matemática e Doutorado em Ensino e História da Matemática e da Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - PEMAT/UFRJ. Lecionou na Prefeitura do Rio de Janeiro na Educação de Jovens e Adultos (PEJA), na prefeitura de Itaboraí, na Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC) e no Centro Educacional da Lagoa. Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro do Campus Nilópolis, onde leciona no Ensino Médio Técnico, na Licenciatura em Matemática, na Pós-Graduação em Ensino de Matemática do IFRJ (Nilópolis) e na Pós Graduação em Educação E Diversidade do IFRJ (Paracambi). Autor do livro didático e pesquisador em Avaliação da e para a aprendizagem no GPAAM (Grupo de Pesquisa em Avaliação e Argumentação da UFRJ). Além de Avaliação Pedagógica, possui interesse em pesquisa nas seguintes áreas: Ensino e aprendizagem de conceitos fundamentais de Matemática, Análise de Erros, Educação Financeira Escolar, Insubordinação Criativa, Educação Matemática Crítica e Educação Inclusiva.

Published

2024-09-25

How to Cite

Dias Pereira, D., Kistemann Junior, M. A., & Novôa Vaz, R. F. (2024). “WHAT DO I DO WITH HIS GRADE, DO I GIVE HIM THE AVERAGE?” A MANIFESTO ON SCHOOL ASSESSMENT IN/AND FOR INCLUSION. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 9(3), 1–22. https://doi.org/10.34179/revisem.v9i3.21033
Loading...