POLITICAL LITERACY: FOR A DEMOCRATIC LINGUISTIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.51951/ti.v10i22Abstract
With this article I propose a discussion around the idea of “political literacy” as a conceptual basis for a more democratic linguistic education in the sense of valuing linguistic uses, not necessarily schooled from the traditional point of view, but that reflect identities and subjectivities. I defend, within what studies in Critical Linguistic Policies have been debating (SEVERO, 2013; IRVINE, 2008; MAKONI; PENNYCOOK, 2007) a different look that is detached from the historically legitimate discourses, in the sense of favoring an emancipatory (linguistic) education, which promote the freedom of social groups historically subordinated and subjected to various forms of violence and prejudice. I propose, inspired by Agamben (2007), a “profanation” regarding the traditional ways of carrying out linguistic education, taking into account, necessarily, the issues that most tension social relations in modern times: race, gender, class, migratory issues, corporealities, among others. The objective, therefore, would be to guide language education in a decolonial (QUIJANO, 2015) and interdisciplinary way, promoting political literacy (COSSON, 2019) in society, so that what is now treated as a problem, the result of a still colonial mentality, be experienced as a characteristic and potential of a diverse and democratic society.
Keywords: Language policies. Linguistic education. Political literacy.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Trad. Selvino J. Assman. São Paulo: Boitempo, 2007.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
BAGNO, Marcos. Preconceito Linguístico. São Paulo: Loyola, 1999.
CALVET, Louis-Jean. As políticas Linguísticas. Trad. Izabel de Oliveira Duarte, Jonas Tenfen e Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2007.
CARNEIRO, Alan Sílvio Ribeiro. A Construção do Outro como Não-ser como fundamento do Ser. São Paulo: FUESP, 2005.
COSSON, Rildo. Letramento Político. A perspectiva do legislativo. Brasília, Câmara dos Deputados: edições Câmara, 2019.
CRICK, Bernard; LISTER, Ian. Political literacy. In: CRICK, B.; PORTER, D. (ed.) Political education and political literacy. London: Longman e Hansard Society, p. 235-248. 1978.
DAVIS, Angela. Mulher, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EdUFBA, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador. Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, L.A. et al. Movimentos Sociais urbanos, minorias e outros estudos. Ciências Sociais Hoje. Brasília. ANPOCS n.2, p. 223-244, 1983.
HANKS, William. Língua como prática social. Das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da Liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
IRVINE, Judith. Subjected words: African linguistics and the colonial encounter. Language and Communication. N.28. p. 323–324, 2008.
KLEIMAN, Angela. Os significados do letramento. Campinas: Mercado das Letras, 1995.
KRENAK, Ailton. Encontros. COHN, Sergio. (compilador) Azougue Editorial; Edição: 1, jan, 2015.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LAGARES, Xoan. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
MÄDER, Guilherme Ribeiro Colaço; SEVERO, Cristine Gorski; “Sexismo e políticas linguísticas de gênero”. In: Sociolinguística e Política Linguística: Olhares Contemporâneos. São Paulo: Blucher, 2016. p. 245-260.
MAHER, Terezinha de Jesus Machado. Políticas Linguísticas e Políticas de Identidade: currículo e representação de professors indígenas na Amazônia occidental brasileira. Currículo sem Fronteiras. v.10. n.1. jan-jun 2010. p. 33-48.
MAKONI, Sinfree; MEINHOF, Ulrike. Western perspectives in applied linguistics in Africa. AILA Review, 17, 2004. p. 77–105.
MAKONI, Sinfree; PENNYCOOK, Alastair (orgs.). Disinventing and Reconstituting Languages. Clevedon: Multilingual Matters, 2006.
NASCIMENTO, Gabriel. Racismo linguístico. Os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.
PILLER, Ingrid. Linguistic Diversity and Social Justice: An introduction to Applied Sociolinguistics. New York: Oxford University Press, 2016.
QUADROS, Ronilce Muller. Políticas linguísticas e bilinguismo na educação de surdos brasileiros. In: Carvalho, A. M. (Org.). Linguística luso-brasileira. Madrid: Iberoamericana Editorial Vervuert,2009. v. 2, p. 215-235.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In:______ A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
RIBEIRO, Djamila. Feminismo negro para um novo marco civilizatório. Sur-Revista Internacional para Direitos Humanos SUR 24 - v.13 n.24. p. 99-104, 2016.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice. O social e o político na pós-modernidade. 7 ed. Porto: Afrontamento, 1999.
SEVERO, Cristine Gorski. Política(s) linguística(s) e questões de poder. Alfa, São Paulo, 57 (2). p. 451-473, 2013.
SIMAS, Luiz Antônio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
SILVA, Daniel do Nascimento e; ALENCAR, Claudiana Nogueira de. A propósito da violência na linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos. (55.2), Campinas, Jul./Dez. p. 129-146, 2013.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência. Poesia, grafite, música, dança: hip-hop. São Paulo: Parábola, 2011.
SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
STREET, Brian. Letramentos sociais. Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os(as) autores(as) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons BY-NC-ND 4.0 International, o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista, desde que não seja para uso comercial e sem derivações.
b) Os(as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
d) Os(as) autores(as) dos trabalhos aprovados autorizam a revista a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
e) Os(as) autores(as) assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros.