POLITICAL LITERACY: FOR A DEMOCRATIC LINGUISTIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v10i22

Abstract

With this article I propose a discussion around the idea of ​​“political literacy” as a conceptual basis for a more democratic linguistic education in the sense of valuing linguistic uses, not necessarily schooled from the traditional point of view, but that reflect identities and subjectivities. I defend, within what studies in Critical Linguistic Policies have been debating (SEVERO, 2013; IRVINE, 2008; MAKONI; PENNYCOOK, 2007) a different look that is detached from the historically legitimate discourses, in the sense of favoring an emancipatory (linguistic) education, which promote the freedom of social groups historically subordinated and subjected to various forms of violence and prejudice. I propose, inspired by Agamben (2007), a “profanation” regarding the traditional ways of carrying out linguistic education, taking into account, necessarily, the issues that most tension social relations in modern times: race, gender, class, migratory issues, corporealities, among others. The objective, therefore, would be to guide language education in a decolonial (QUIJANO, 2015) and interdisciplinary way, promoting political literacy (COSSON, 2019) in society, so that what is now treated as a problem, the result of a still colonial mentality, be experienced as a characteristic and potential of a diverse and democratic society.

Keywords: Language policies. Linguistic education. Political literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Cohn da SILVEIRA, Universidade da Integraçao da Lusofonia Afrobrasileira – UNILAB/Malês

Doutor em Linguística. Curso de Letras, Instituto de Humanidades e Letras, Universidade da Integraçao da Lusofonia Afrobrasileira – UNILAB/Malês, São Francisco do Conde, Bahia, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Trad. Selvino J. Assman. São Paulo: Boitempo, 2007.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BAGNO, Marcos. Preconceito Linguístico. São Paulo: Loyola, 1999.

CALVET, Louis-Jean. As políticas Linguísticas. Trad. Izabel de Oliveira Duarte, Jonas Tenfen e Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2007.

CARNEIRO, Alan Sílvio Ribeiro. A Construção do Outro como Não-ser como fundamento do Ser. São Paulo: FUESP, 2005.

COSSON, Rildo. Letramento Político. A perspectiva do legislativo. Brasília, Câmara dos Deputados: edições Câmara, 2019.

CRICK, Bernard; LISTER, Ian. Political literacy. In: CRICK, B.; PORTER, D. (ed.) Political education and political literacy. London: Longman e Hansard Society, p. 235-248. 1978.

DAVIS, Angela. Mulher, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EdUFBA, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador. Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, L.A. et al. Movimentos Sociais urbanos, minorias e outros estudos. Ciências Sociais Hoje. Brasília. ANPOCS n.2, p. 223-244, 1983.

HANKS, William. Língua como prática social. Das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da Liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

IRVINE, Judith. Subjected words: African linguistics and the colonial encounter. Language and Communication. N.28. p. 323–324, 2008.

KLEIMAN, Angela. Os significados do letramento. Campinas: Mercado das Letras, 1995.

KRENAK, Ailton. Encontros. COHN, Sergio. (compilador) Azougue Editorial; Edição: 1, jan, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LAGARES, Xoan. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.

MÄDER, Guilherme Ribeiro Colaço; SEVERO, Cristine Gorski; “Sexismo e políticas linguísticas de gênero”. In: Sociolinguística e Política Linguística: Olhares Contemporâneos. São Paulo: Blucher, 2016. p. 245-260.

MAHER, Terezinha de Jesus Machado. Políticas Linguísticas e Políticas de Identidade: currículo e representação de professors indígenas na Amazônia occidental brasileira. Currículo sem Fronteiras. v.10. n.1. jan-jun 2010. p. 33-48.

MAKONI, Sinfree; MEINHOF, Ulrike. Western perspectives in applied linguistics in Africa. AILA Review, 17, 2004. p. 77–105.

MAKONI, Sinfree; PENNYCOOK, Alastair (orgs.). Disinventing and Reconstituting Languages. Clevedon: Multilingual Matters, 2006.

NASCIMENTO, Gabriel. Racismo linguístico. Os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.

PILLER, Ingrid. Linguistic Diversity and Social Justice: An introduction to Applied Sociolinguistics. New York: Oxford University Press, 2016.

QUADROS, Ronilce Muller. Políticas linguísticas e bilinguismo na educação de surdos brasileiros. In: Carvalho, A. M. (Org.). Linguística luso-brasileira. Madrid: Iberoamericana Editorial Vervuert,2009. v. 2, p. 215-235.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In:______ A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RIBEIRO, Djamila. Feminismo negro para um novo marco civilizatório. Sur-Revista Internacional para Direitos Humanos SUR 24 - v.13 n.24. p. 99-104, 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice. O social e o político na pós-modernidade. 7 ed. Porto: Afrontamento, 1999.

SEVERO, Cristine Gorski. Política(s) linguística(s) e questões de poder. Alfa, São Paulo, 57 (2). p. 451-473, 2013.

SIMAS, Luiz Antônio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

SILVA, Daniel do Nascimento e; ALENCAR, Claudiana Nogueira de. A propósito da violência na linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos. (55.2), Campinas, Jul./Dez. p. 129-146, 2013.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência. Poesia, grafite, música, dança: hip-hop. São Paulo: Parábola, 2011.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

STREET, Brian. Letramentos sociais. Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

Published

2020-12-30

How to Cite

SILVEIRA, Alexandre Cohn da. POLITICAL LITERACY: FOR A DEMOCRATIC LINGUISTIC EDUCATION. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 10, n. 22, p. 53–66, 2020. DOI: 10.51951/ti.v10i22. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/15316. Acesso em: 28 sep. 2024.

Issue

Section

Políticas linguísticas: visão panorâmica