ANALYSIS OF AN ACADEMIC LITERACY PRACTICE IN REMOTE LEARNING: DIALOGY AND REINVENTIONS FROM WHATSAPP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v11i24

Keywords:

Academic Literacy, Dialogy, Remote teaching, Tactics

Abstract

This article focuses on the discussion of the conflicts and possibilities involved in the writing of theoretical concepts and subsequent production of summaries mediated by the WhatsApp application, in the context of remote learning, in the Linguistic Studies II discipline, of the Letters Course at the Federal University of Agreste of Pernambuco. We start from the understanding that the analysis of academic literacy practices (LEA; STREET, 1998; LILLIS, 1999; FIAD, 2011, 2013, 2016) take place in dialogical relationships (BAKTHIN, 1992, 2003) and socio-historically circumscribed in contexts that evidence actions and tactics (DE CERTEAU, 2002) of the subjects in the movements undertaken in the activity of writing. Adopting an evidential (GUINZBURG, 1986) theoretical-methodological point of view, we will analyze an academic writing experience in remote education and evaluate the intervention of technology (LÉVY, 1993; MIRANDA, 2016), in addition to aspects that configure the textual and discursive nuances (BARROS, 2021) of writing at the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliene da Silva BARROS-GOMES, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco - UFAPE

Doutora em Linguística (UNICAMP). Docente Associada da UFAPE, Garanhuns-PE/BR.

Leila Britto de Amorim LIMA, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco - UFAPE

Doutora em Educação (UFPE). Docente Adjunta da UFAPE, Garanhuns-PE/BR.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal.4. ed. Traduzido por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKTHIN, M. Marximo e Filosofia da Linguagem. Traduzido por Michel Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Hucitec, 1992.

BARROS-GOMES, J. da S. O textual-discursivo como caminho de pesquisa. In: BRITO, J. L de et al. (Orgs.) Cadernos de resumo do Gel. 68º Seminário. Araraquara: Letraria, 2021.

DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes do fazer. 7.ed. Traduzido por Epfraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2002.

FIAD, R. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. Eletrônico, n. Especial, p. 357-369. 2. parte, 2011.

FIAD, R, S. (Org.) Letramentos acadêmicos. Contextos, práticas e percepções. São Carlos (SP): Pedro & João, 2016.

FIAD, R. S. Reescrita, dialogismo e Etnografia. Linguagem em (Dis)curso. Tubarão, SC. V.13, n. 3, p. 463-480, set./dez.2013.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies: ideology in discourses. 2ed. London/ Philadelphia. The Farmer Press, 1996.

GINZBURG, C. Mitos Emblemas Sinais: Morfologia e História. F. Carotti (trad.). São Paulo: Companhia das Letras, 1986 [1968].

GINZBURG, C. Relações de força. História, Retórica, Prova. J. B. Neto (trad.). São Paulo: Companhia das Letras: 2000.

LEA, M. R.; STREET, B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education. London. June, v. 23, n. 2, p. 157-16, 1998.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. C. I. da Costa (trad.). Rio de Janeiro: Ed. 34,1993.

LILLIS, T. M. Whose Common Sense? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (Orgs.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 127-140.

MIRANDA, F. D. S. S. Letramentos Acadêmicos (tras)formados por tecnologias digitais? Reflexões a partir das “vozes” de pesquisadores brasileiros. In: FIAD, R, S. (Org.) Letramentos acadêmicos. Contextos, práticas e percepções. São Carlos (SP): Pedro & João, 2016.p. 256-283.

POSSENTI, S. Os limites do discurso. Curitiba: Criar Edições, 2002.

STREET, B. (org.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam. John Benjamins, 1999. p. 127-140.

VASCONCELOS, J.D.S. de. (Inter)discursos, estereótipos e estigmas em figurinhas de WhatsApp. Trabalho de Conclusão de Curso. Artigo. Universidade Federal do Agreste de Pernambuco, 2021.

Published

2022-01-07

How to Cite

BARROS-GOMES, Juliene da Silva; LIMA, Leila Britto de Amorim. ANALYSIS OF AN ACADEMIC LITERACY PRACTICE IN REMOTE LEARNING: DIALOGY AND REINVENTIONS FROM WHATSAPP. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 11, n. 24, p. 31–49, 2022. DOI: 10.51951/ti.v11i24. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17016. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Práticas de ensino da escrita acadêmica