An ecocritical and memorialistic study of the poetry from Campos dos Goytacazes
DOI:
https://doi.org/10.51951/ti.v13i28.p160-173Keywords:
Literature, Ecocriticism, Memory, Campos dos GoytacazesAbstract
This article presents the results of a research project that aims to investigate the representations of the city of Campos dos Goytacazes (RJ) in the poetry of authors from Campos, in order to verify the role of literature in the construction of the image that citizens build about themselves and how relate to the space where they live, with an emphasis on environmental issues addressed by the literary text. The bibliographic research will be theoretically and methodologically anchored in the concept of ecocriticism, to investigate how the city is inscribed in the local literary imaginary, understanding the city not only from an urban, social, but also a natural perspective. Thus, in addition to contributing to a reflection on the relationship between literature and ecology, thinking about a sustainable world objectified by Sustainable Development Goals 30, we also seek to contribute to the preservation of the city’s literary memory, which gives the research an interdisciplinary character.
Downloads
References
BARRY, Peter. Ecocriticism, in The Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. 3ª ed. Manchestes: Manchester UP, 2009.
COSTA, Antônio Max Ferreira (et al). As categorias “Memória” e “Memória da educação professional nas concepções de Jaques Le Goff, Maurice Halbwachs e Maria Ciavatta. Revista temas e educação. Vol. 29, no. 1. pp. 59 – 75, Abril, 2020. Disponível em: https://doaj.org/article/b72c9940d71f4057b4cea1ac67d30276 . Acesso em: 3 set 2022.
GARRARD, Greg. Ecocriticism. New York: Routledge, 2004. Fonte: https://www.camaracampos.rj.gov.br/novo/index.php/about/autores-campistas. Acesso em: 18/03/2023.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Unicamp, 1996.
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Trad. Sírio Possenti. Curitiba: Criar edições, 2005.
MARCUSCHI, Luís Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial. 2008. p. 130.
MARTINS, Nilce Sant’anna. Introdução à estilística. 2ª ed. São Paulo: T.A. Queiroz, 1997.
MELLO, Joel Ferreira. Cerne em sede: poesia reunida. Campos dos Goytacazes Editora da Academia Brasileira de Letras, 2005.
RANGEL, Vilmar Ferreira. Alumbramento. 2.ed. Campos dos Goytacazes: Editora da Academia Campista de Letras, 2004.
MENDES, Maria do carmo. No princípio era a natureza: percursos da Ecocrítica. Anthrophocenica. Revista de Estudo do Antropoceno e Ecocrítica. (pp 91-104). Minho: Institute Antropocene Studies, 2020.
RANGEL, Vilmar Ferreira. Dança entre dorsos tensos. 1.ed. Campos dos Goytacazes: Editora da Academia Campista de Letras, 2009.
SENDRA, Arlete Parrilha. Itinerário e transcendência. In: RANGEL, Vilmar. Alumbramento. Campos dos Goytacazes: Editora da Academia Campista de Letras, 2004.
SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias. Porto Alegre, n.8, n.15, p. 26. 2006
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Metodologia da pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE, 2009.
WILLIAMS, Raymond. The Country and the City. 1. ed. New York: Oxford University Press, 1973.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os(as) autores(as) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons BY-NC-ND 4.0 International, o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista, desde que não seja para uso comercial e sem derivações.
b) Os(as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
d) Os(as) autores(as) dos trabalhos aprovados autorizam a revista a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
e) Os(as) autores(as) assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros.