The homoerotic intertextuality in Paulo Azevedo Chaves

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v13i29.p74-88

Keywords:

Homoeroticism, Contemporary Poetry, Intertextuality, Paulo Azevedo Chaves

Abstract

This paper aims to study the presence of the past in Paulo Azevedo Chaves’ poetry, author from Pernambuco, focusing on male homoeroticism. We pretend to recognize the way that the poet rethink homosexuality through intertextuality, using the past tense to approach present issues. Therefore, we will analyze poems from the books Nu cotidiano (1988) and Os ritos da perversão e outros poemas (2012). Initially, we will investigate the texts that recover characters from history, promoting an encounter between different times and generations. Next, we will discuss about the poems that critically retakes the universal cannon with the purpose of resignify the love between two men.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássio Augusto Nascimento Farias, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Doutorando em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão - SE. Professor do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), Campus Pau dos Ferros.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? In: ______. O que é contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Santa Catarina: Argos, 2009. p. 55-73.

BARCELLOS, José Carlos. Literatura e homoerotismo masculino: perspectivas teórico-metodológicas e práticas críticas. In: ______. Literatura e homoerotismo em questão. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2006. p. 7-104.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Trad. Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

CERQUEIRA, Fábio Vergara. Iconografia de Jacinto, entre Esparta, Atenas e Tarento: música, educação e homoerotismo (séc. VI – III a.C.). In: PÁSCOA, Márcio; CAREGNATO, Caroline. Música, linguagem e (re)conhecimento. Manaus: Editora UEA, 2020. p. 109-207.

CHAVES, Paulo Azevedo. Nu cotidiano. Recife: Grupo X, 1988.

CHAVES, Paulo Azevedo. Os ritos da perversão e outros poemas. s.l.: Edição do autor, 2012. Disponível em: https://pt.calameo.com/books/002249079e46cf8b10935. Acesso em: 28 nov. 2021.

DERRIDA, Jacques. Essa estranha instituição chamada literatura: uma entrevista com Jacques Derrida. Trad. Marileide Dias Esqueda. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

KATS, Jonathan Ned. A invenção da heterossexualidade. Trad. Clara Fernandes. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.

NUNES, Benedito. A recente poesia brasileira: expressão e forma. In: ______. A clave do poético. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 158-173.

PROENÇA FILHO, Domício. Poesia brasileira contemporânea: multiplicidade e dispersão. In: ______ (org.). Concerto a quatro vozes. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2006. p. 7-18.

RESENDE, Beatriz. A literatura brasileira na era da multiplicidade. In: ______. Contemporâneos: expressões da literatura brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra/BN, 2008. p. 15-40.

RODRIGUES, Nuno Simões. “Morte no Nilo”. Antínoo: Sacrifício, Acidente ou Assassínio? In: OLIVEIRA, Francisco de; SILVA, Maria de Fátima Sousa e; BARBOSA, Tereza Virgínia Ribeiro (Org.). Violência e transgressão: uma trajetória da Humanidade. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014. p. 265-278. Disponível em: https://digitalis.uc.pt/handle/10316.2/34781. Acesso em: 14 dez. 2021.

ROSENFELD, Anatol. Gêneros e traços estilísticos. In: ______. A teoria dos gêneros. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

SAÉZ, Javier; CARRASCOSA, Sejo. Pelo cu: políticas anais. Trad. Rafael Leopoldo. Belo Horizonte: Letramento, 2016.

SANTOS, Alexandre. Tensionamentos entre religião, erotismo e arte: o Martírio de São Sebastião. Porto Arte, Porto Alegre, v. 21, n. 35, p. 7-18, mai. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/73708/41479. Acesso em 13 jan. 2022.

TORRÃO FILHO, Amilcar. Tríbades galantes, fanchonos militantes: homossexuais que fizeram história. São Paulo: Summus, 2000.

Published

2023-05-22

How to Cite

FARIAS, Cássio Augusto Nascimento. The homoerotic intertextuality in Paulo Azevedo Chaves. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 13, n. 29, p. 74–88, 2023. DOI: 10.51951/ti.v13i29.p74-88. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/19212. Acesso em: 19 dec. 2024.