Synesthesia and the musical substrate in The Flowers of Evil by Charles Baudelaire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v14i30.p332-343

Keywords:

Musical substrate. Visuality. Shock. Charles Baudelaire.

Abstract

The objective here is to analyze the musical and synesthetic substratum of the text of a set of poems present in the work Flowers of Evil by Charles Baudelaire, starting from the examination of the translation work made by Ivan Junqueira: Evening Harmony, Correspondences, The Broken Bell, and L’Héautontimorouméno. It demonstrates the correspondences of concepts such as rhythm, rhyme, harmony, timbre, and dissonance in the imagery domain of the text, towards a visuality that is also synesthetic, using as a theoretical reference: Benjamin (1995), Richards (1971) and Thamos (2003). The employment of sound and imagery dimensions of the text illuminates the presence of what Benjamin called “shock”, a phenomenon that arises as one of the representatives of the experience of modernity, crossing the production of Charles Baudelaire as a poetic principle.

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Author Biography

Rebeca Torrezani Martins Hippertt, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

É Pesquisadora e Doutoranda em Ciências Sociais pelo programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de São Paulo (atualmente em mobilidade acadêmica - Visiting PhD Student- Uniwersytet Gdanski, Polônia), Mestra em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2018) e Graduada em Música-Licenciatura pela Universidade Federal de Ouro Preto (2013). Associada aos grupos de pesquisa "Imagem, Subjetividade e Teoria Social" (UNIFESP) e "Arte e Tecnologia" (UTFPR). Tem experiência na área da Tecnologia e Sociedade (CTS) e Sociologia da Cultura, atuando principalmente nos seguintes temas: Sociologia da Arte e Cinema; Arte e Tecnologia; Relações de Gênero e Cultura visual.

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Published

2024-07-11

How to Cite

HIPPERTT, Rebeca Torrezani Martins. Synesthesia and the musical substrate in The Flowers of Evil by Charles Baudelaire. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 14, n. 30, p. 332–343, 2024. DOI: 10.51951/ti.v14i30.p332-343. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/n30p332. Acesso em: 16 sep. 2024.