Gamifying the teaching of facial expressions for children with autistic spectrum disorder

Autores

DOI:

https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.112194.66-77

Resumo

The game is an educational tool developed by the multidisciplinary team of the Federal Institute of Education Science and Technology of Maranhão, composed of professors, students and volunteers, to be applied in the daily life of children with disorder of Autistic Spectre. It follows the differentiated teaching model, because it aims to assist in the treatment of autistic children through the recognition and interpretations of facial expressions, in their various spectra (mild, moderate or severe), exercising their stimuli and Cognitive ability to recognize distinct facial expressions through mobile devices in a multiple choice environment, allowing the gradual increase of the autistic's sensitivity to external stimuli, a predilection for facial images that are They handle repetitively, developing the wearer's motricity, improving their interpersonal relationship. The methodology used is Applied Behavior Analysis (ABA), commonly associated with the treatment of people with autism spectrum disorders using positive reinforcements, thus contributing to the teaching and practice effectively based on Evidence, because it consists of basic, applied and theoretical research, through social behaviors and patterns. The research was distinguished, in the academic and scientific environment, with three works published in international events.

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Biografia do Autor

Francisco Adelton Alves Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Programa de Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)

Doutor em Biotecnologia (RENORBIO/UFPI). Mestrado em Engenharia da Computação e Sistemas (UEMA), Especialista em Redes de Computadores (FSA) e Docência do Ensino Superior (FACID). Atualmente Docente efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA. Membro dos Grupos de Pesquisas do IFMA: Alimentos, Química, Agronomia e Recursos Hídricos (AQARH) e Núcleo de Inovação, Ensino, Pesquisa e Extensão em Matemática. Consultor ad hoc (FAPEMA/PATRONAGE). Compõe o corpo de docentes permanentes do Mestrado Profissional em Educacao Profissional e Tecnol6gica ofertado em rede nacional do IFMA, o Banco de Avaliadores SETEC-MEC, do Reconhecimento de Saberes e Competências (RSC) e do Comitê Científico Institucional do IFMA. Tem experiência nas áreas Ciências Exatas e da Terra e Interdisciplinar, com ênfase em Educação Tecnológica e Orientação de Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Orientador e membro de projetos de Iniciação e Pesquisa: PIBIC Ensino Superior e Médio, PIBITI Ensino Médio, além de coordenação Projeto Institucional. Membro do Comitê Científico Institucional do IFMA. Consultor das plataformas de Ensino a Distância: Blackboard e Moodle, em Instituições Educacionais e Corporativas. Tem experiência em Educação e Tecnologia, Inteligência Computacional, Processamento de Imagens e Aprendizado de Máquina. Autor de Programa de Computador, com registro no Instituto Nacional de Propriedade Intelectual (INPI), coordenador Adjunto Local PRONATEC/MEDIOTEC, campus Codó.

Álvaro Itauna Schalcher Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

PhD in Food Engineering and Science, Professor of Graduate Program in Professional and Technological Education (ProfEPT) of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA).

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Publicado

2020-04-08