SCIENTIFIC PRODUCTION ON SEXUAL DIVERSITY AND LGBTFOBIA IN ANPED WGs

Authors

Abstract

This research, of the State of the Art type, carries out an investigation of the productions on the researches that bring in their theme the scenario of the production on sexual diversity and LGBTphobia in the schools presented in the Work Groups (GT) of ANPED. Our problematization intends to investigate the theoretical and methodological contributions developed in the field of scientific production on sexual diversity and LGBT phobia in schools. To carry out this collection, we list as a general objective to study the theoretical and methodological contributions developed in the scenario of scientific production on sexual diversity and LGBTphobia at school. We used as theorists to support our analyzes: Foucault (1999); Borrillo (2010); Prado (2008) among others. Our conclusions point to a growing post-structuralist theorization of texts and authors that use gender and sexuality approaches (canonical and decolonies) to support research that seeks to confront LGBTphobia in schools.

Keywords: LGBTfobia. Sexual diversity. School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Filipe Antonio Ferreira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela UFPE (Bolsa FACEPE).

Allene Carvalho Lage, UFPE/UFRGS/Universidade de Coimbra

Pós-doutora em Direitos Humanos pelo PPGDH/UFPE (2016). Pós-doutora em Educação na UFRGS (2012). Doutora em Sociologia pela Universidade de Coimbra (2006).

References

ANPED. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Disponível em: http://Www.Anped.org.br/Reunioes-Cientificas/Nacional. Acesso em: 15/07/2017.

BRAGA, Denise da Silva. (2004) A educação sexual no cotidiano da escola: entre a visibilidade das formas reais de manifestação das sexualidades e a conformação à heterossexualidade. Disponível em: http://27reuniao.Anped.org.br/Gt14/T145.Pdf. Acesso em: 15/06/2017.

BRENNER, Ana Karina (2012). Repercussões da Experiência Militante em outras Esferas da Vida: Jovens engajados em partidos políticos. Disponível em: http://35reuniao.anped.org.br/Images/Stories/Trabalhos/Gt03%20trabalhos/Gt03-2416_Int.Pdf Acesso em: 15/06/2017.

CAVALEIRO, M. Cristina (2006). A Escola em movimento: Feminilidades homossexuais, identidades, pertencimento e exclusão. Disponível em: Http://29reuniao.anped.org.br/Trabalhos/Trabalho/Gt03-2589--Int.Pdf. Acesso em: 15/06/2017.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. As Novas Práticas de Governo na Escola: O Corpo e a sexualidade entre o centro e as margens. BRANCO, Guilherme Castelo; VEIGA-NETO, Alfredo (Org.). Foucault Filosofia e Política: Editora Autêntica, 2013.

FERRARI, Anderson (2004) “Você não sabe ainda como eu vim para o mgm?” Educação e construção de identidades homossexuais: Adolescentes no movimento gay. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/Gt03/T032.Pdf. Acesso em: 15/06/2017.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque, J. A. Guilhon Albuquerque. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1999. v. 1: A vontade de saber. Tradução de: Histoire de la sexualité I: la volonté de savoir.

GROPPO, Luís Antonio. (2017). Ação coletiva e formação política: Os coletivos juvenis e a ocupação de uma universidade no sul de minas gerais. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/Sites/Default/Files/Resources/Programacao/Trabalho_38anped_2017_Gt03_77.pdf. Acesso em: 15/06/2017.

JULIO, Josimeire Meneses, VAZ, Arnaldo. (2009) Perspectivas de investigação da sala de aula a partir de uma teoria social de gênero. Disponível em: http://32reuniao.Anped.Org.Br/Arquivos/Trabalhos/Gt14-5734--Int.Pdf. Acesso em: 15/06/2017.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre, Editora Ufmg, 1999.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, Rj: Vozes, 1997.

NOGUEIRA. Paulo Henrique de Queiroz (2010). Juventude: Entre a indisciplina e a zoação – Ufmg. Disponível em: Http://33reuniao.Anped.Org.Br/33encontro/App/Webroot/Files/File/ Trabalhos%20em%20pdf/Gt03-6467--Int.Pdf. 2010. Acesso em 15/06/2017.

PEREIRA, Fábio Hoffmann. (2015) Configuração do ofício de aluno: Meninos e meninas na escola. Disponível em: http://37reuniao.Anped.Org.Br/Wp-Content/Uploads/2015/02/Trabalho-Gt14-3976.Pdf. Acesso em: 15/06/2017.

RIBEIRO, Cláudia Maria; FILHA, Constantina Xavier. Trajetórias teórico-metodológicas em 10 anos de produção do Gt 23. Disponível em: Http://36reuniao.Anped.Org.Br/Pdfs_Trabalhos_ Encomendados/Gt23_Trabencomendado_Claudiaribeiro.Pdf. Acesso em: 20/07/2017.

RIBEIRO, Cláudia Maria; FILHA, Constantina Xavier. Trajetórias teórico-metodológicas em 10 anos de produção do Gt 23. Disponível em: Http://36reuniao.Anped.Org.Br/Pdfs_Trabalhos_ Encomendados/Gt23_Trabencomendado_Claudiaribeiro.Pdf. Acesso em: 20/07/2017.

SANTOS, Maria do Carmo Gonçalo. As contribuições do currículo da formação para a prática pedagógica docente com gênero e sexualidade na educação básica. Tese De Doutorado – (Educação) Universidade Federal De Pernambuco, Ufpe. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2016.

SOUZA, João Francisco de. E a educação: ?? quê ?? a educação na sociedade e/ou a sociedade na educação. Edições bagaço, janeiro de 2004.

Published

2020-09-15

How to Cite

SILVA, Filipe Antonio Ferreira da; LAGE, Allene Carvalho. SCIENTIFIC PRODUCTION ON SEXUAL DIVERSITY AND LGBTFOBIA IN ANPED WGs. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 31, n. 1, p. 159–174, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/14805. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Questões étnico-raciais e de gênero: Literatura e Educação

Most read articles by the same author(s)