LITERARY RESEARCHERS: AN INTERVENTION PROPOSAL BASED ON DETECTIVECE LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.47250/forident.v34n1.p13-32Keywords:
Literature, Literary Literacy, Elementary SchoolAbstract
Interventional action proposal aimed at the development/improvement of reading skills in students in the final years of Elementary School based on police literature. Based on the theories of aesthetic effect and reception proposed by Iser and Jauss, literary education will focus on understanding the reader-investigator as an active element in the reading process. Considering the essential role of the educator in this process, in six missions (steps) described in detail, it is expected to contribute with a reading perspective that is far from merely passive and reproductive analyses. The plan, conceived from the perspective of an action research, prioritizes the subjective reading in which, in a symbiotic relationship between author-work-reader, a constant and reciprocal exchange is provided between what is read and the subjective way of reading.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ______ (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville, SC: UNIVILLE, 2004. Capítulo 3, p. 68-100.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ANTUNES, Irandé. Análise de Textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
BÖSCH, Holger. Black Stories: 50 enigmas macabros. São Paulo: Moses/Galápagos, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 06 jan. 2021.
CALVINO, Italo. Porque ler os Clássicos. Tradução: Nilson Moulin. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1993. Título original: Perché leggere i classici.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução: Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Editora UNESP, 1999. Título original: Le livre em révolutions.
CORTÁZAR, Julio. Poe: o Poeta, o Narrador e o Crítico. In: _______. Valise de Cronópio. Tradução: David Arriguci Jr. e João Alexandre Barbosa. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006. p. 103-146.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.
DILL, Luís. Labirinto no Escuro. Curitiba: Positivo, 2013.
DOYLE, Arthur Conan. O cão dos Baskerville. Tradução: Monique D´Orazio. Barueri: Ciranda Cultural, 2019. Título original: The Hound of the Baskervilles.
FARIA, Maria Alice. O que pensam os adolescentes das histórias que lêem? In: Comunicação & Educação, São Paulo: USP, mai./ago. 1995. v. 3. p. 30-35.
GERALDI, João Wanderley. Unidades básicas do ensino de português. In: ______ (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.
GERALDI, João Wanderly. A aula como acontecimento. Aveiro: Universidade de Aveiro, CIFOP, 2003. p. 9-21. (Palestra proferida na Semana da Prática Pedagógica).
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 9. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2020. Título original: Homo ludens: a study of the play-element in culture.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução: Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1999. 2 v. Título original: Der Akt des Lesens – Theorie ästhetischer Wirkung.
JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Tradução: Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994. Título original: Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft.
LOURENÇO, D. S. Adolescentes leem, sim: a circulação da literatura estrangeira na escola. In: COLÓQUIO DA PÓS-GRADUAÇÃO EM LETRAS UNESP, II., 2010, Assis. Anais[...]. Assis: UNESP, 2010. p. 372-383.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção de texto, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 2-25.
NAGAMINI, Eliana. Literatura, televisão, escola. Estratégias para leitura de adaptações. São Paulo: Cortez, 2004.
NAGAMINI, Eliana. Comunicação em diálogo com a Literatura: mediações no contexto escolar. 2012. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp. br/teses/disponiveis/27/27154/tde-22052013-104907/publico/ElianaNagamini.pdf. Acesso em: 09 out. 2020.
O’CONNOR, Rory. Rory’s Story Cubes: Mistério. São Paulo: Galápagos, 2005.
REVERBEL, Olga. Um caminho do teatro na escola. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1997.
ZILBERMAN, Regina. A escola e a leitura da literatura. In: ZILBERMAN, Regina.; RÖSING, Tania M. K. (Org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 17-39.