TEACHING MODERNIST LITERATURE THROUGH SONGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v34n1.p33-44

Keywords:

Teaching Literature, Poetry, Songs, Modernist

Abstract

This work presents a proposal for a didactic unit for the Teaching of Literature (COSSON, 2006) aimed at high school audiences. This proposal is part of the studies developed during the Seminar given by Prof. Dr. Ana Maria Machado, in 2020, in the context of the PhD in Portuguese Language Literature, at the University of Coimbra. The objective is to highlight the current importance of songs, as subliterary genres (CANDIDO, 1989; FISCHER, 2019), for a greater understanding of the aspects of Modernist Poetry and Literature in Brazil and Portugal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ruan Carlos Teles de Araujo, Universidade de Coimbra

Estudante do Doutoramento em Literatura de Língua Portuguesa, pela Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.

References

ARAUJO, Ruan Carlos Teles de. Como se trabalhar com textos musicais em recursos audiovisuais, no ensino de língua portuguesa. In: IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. 2010. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10223/99/99.pdf. Acesso em: 10 de agosto de 2021.

BOLLE, Willi. Grande Sertão Veredas. [entrevista]. In: Literatura Fundamental. TV FUVEST. Disponível em: https://youtu.be/Jcfpbm7owCo. Acesso em: 06 de agosto de 2021.

CANDIDO, Antonio. Timidez do romance. In: CANDIDO, Antonio. A educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Editora Ática, 1989. p. 82-99.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

FISCHER, Luís Augusto. O que fazer com a canção. 2019. IV Seminário do Programa de Pós-Graduação em Literatura Brasileira da USP. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WJFOQqtKftU. Acesso em: 10 de agosto de 2021.

GARRETT, Almeida. Viagens na minha terra. 1. ed. Reimpressão. Porto: Porto Editora, 2017.

LIMA, Cássia Helena Pereira. Assim na música como na vida: a representação do trabalho em discursos de canções brasileiras através da Análise Crítica do Discurso. 2011. 240f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

MACHADO, Ana Maria. O Ensino de “A Aia” de Eça de Queirós: Nótulas e Derivações. In: LUÍS, Ana R. [et al.]. A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas. Ed. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. p. 335-349.

MARINHO, Clarissa Loureiro. Literatura Comparada e Ensino. [palestra]. In: Universidade da gente. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Nt3HKY1yBeI. Acesso em: 10 de agosto de 2021.

MORIN, Edgar. A escola mata a curiosidade. [entrevista]. In: Revista Nova Escola – 01 de outubro de 2006. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/894/edgar-morin-a-escola-mata-a-curiosidade. Acesso em: 10 de agosto de 2021.

PASSOS, Lucas dos. Humor, oralidade e ensino: o caso da poesia marginal. In: DALVI, Maria Amélia [et al.]. Literatura e educação: história, formação e experiência. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2018.

REIS, Carlos. Nota Prévia. In: ARNAUT, A. P. ; BINET, A. M. (Org.). Revista de Estudos Literários: do post-modernismo ao hipercontemporâneo: os caminhos das literaturas em língua portuguesa. n. 8. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, p. 07-10, 2018.

SILVA, Vítor Aguiar e. Em busca de um cânone literário para a língua portuguesa. In: SILVA, Vítor Aguiar e. Colheita de inverno: ensaios de teoria e crítica literárias. Reimpressão. Coimbra: Almedina, 2020. p. 113-136.

SILVA, Vítor Aguiar e. Variações sobre o cânone literário. In: SILVA, Vítor Aguiar e. As humanidades: os estudos culturais, o ensino da literatura e a política da língua portuguesa. Coimbra: Almedina, 2010, p. 243-247.

SOARES, Luísa Ducla. O Cânone. Palavras: Revista da Associação de Professores de Português. n. 46-47, p. 125-130, 2014-2015.

STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. [artigo]. In: Revista Ilha do Desterro. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/2175-8026.2006n51p19/9004. Acesso em: 10 de agosto de 2021.

TODOROV, Tzvetan. O que pode a literatura. In: TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução Caio Moreira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009. p. 73-82.

Published

2021-10-27

How to Cite

ARAUJO, Ruan Carlos Teles de. TEACHING MODERNIST LITERATURE THROUGH SONGS. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 34, n. 1, p. 33–44, 2021. DOI: 10.47250/forident.v34n1.p33-44. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/16615. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Letramentos literários