BETWEEN WEBS AND THREADS – PHYSICAL EDUCATION AND GRIÔ PEDAGOGY – EXTRACTS FROM AN AUTOETNOGRAPHIC EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.47250/forident.v36n1.p13-25Keywords:
Physical Education, Griot Pedagogy, Decoloniality, Education of ethnic-racial relationsAbstract
This article comes from the doctoral thesis “Weaving knowledge, weaving life - Physical Education and Griô Pedagogy: an autoethnographic experience of a physical education teacher at RME POA”. Where, from an autoethnography and discussion groups, we discuss the training process in Griot Pedagogy as a possibility of building a decolonial education and dealing with ethnic-racial issues in physical education. The text presents the main aspects addressed in the thesis, presenting a project developed in Physical Education classes, with 8th and 9th grade classes of Elementary School, in a public school in the city of Porto Alegre/RS. The project was named “Corpo e Ancestralidade”, which addressed ethnic-racial issues from the perspective of Griô Pedagogy. We sought to reflect on the places where whiteness is spoken and experienced as spaces of privilege, on the element of time and its impact on the teacher’s personal and professional life; and about motherhood and the ways of living this experience that impact Physical Education teaching.
Downloads
References
ACOSTA, Alberto. O Bem viver – uma oportunidade para imaginar outros mundos. Tradução Tadeu Breda. São Paulo: Autonomia, Elefante, 2016.
BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. In. Revista Sociedade e Estado, Vol. 31, Nº 1, janeiro/abril, 2016.
BERNART, Isaac. Encontros com o griot Sotigui Kouyaté. Rio de Janeiro: Pallas, 2013.
BEZERRA, Priscilla. O filho é da mãe? Fortaleza: Substância, 2017.
BINS, Gabriela N. 2020. Tecendo saberes, tramando a vida – a Educação Física e a Pedagogia Griô: uma experiência autoetnográfica de uma professora de educação física na RME POA. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano), Escola de Educação Física, Universidade de Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10239743. Acesso em: 04 jul. 2021.
BUITRAGO, Ediwin A. C. Temáticas indígenas na educação física colombiana: uma análise do discurso do programa de Licenciatura da Universidade Pedagógica Nacional. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano), Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano, Escola de Educação Física, Universidade de Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
CASTRO, Vivian Maite ; et al. A tradição oral na educação formal. In: Giovanni Seabra; Ivo Thadeu Lira Mendonça. (Org.). Educação ambiental para a sociedade sustentável. João Pessoa: UFPB, 2010, v. 1, p. 970-975.
ELLIS, Carolyn. Preface – Carrynig the torch for autoethnography. In: JONES, S.H.; ADAMS, T.E.; ELLIS, C. Handbook of Autoethnography. Walnut Creek: Left Coast Press, 2013.
FINCH III, Charles S., NASCIMENTO, Elisa Larkin. Abordagem afrocentrada, história e evolução. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin. (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. Sankofa: matrizes africanas da cultura brasileira, 4.
HAMPÂTÉ BÂ, Amadou. Il n’y a pas de petite querele. Paris: Stock, 1999.
KASHINDI, Jean-Bosco Kakozi. Ubuntu como ética africana, humanista e inclusiva. Cadernos IHU ideias / Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Instituto Humanitas Unisinos. – ano 15, nº 254, vol. 15, 2017 – São Leopoldo: Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2017.
MACHADO, Vanda. Prosa de Nagô – educando pela cultura. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 2017.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES,Nelson; GROSFUOGUEL, Ramón (orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
MALOMALO, Bas’Ilele. Retrato dos brancos antirracistas feito do ponto de vista de uma Educação Macumbista. In: MULLER, T. M. P.; CARDOSO, L. org. Branquitude – estudos sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Apris, 2017.
MEINERZ, Carla Batriz. Adolescentes no pátio, outra maneira de viver a escola: um estudo sobre a sociabilidade a partir da inserção escolar na periferia urbana. Porto Alegre: UFRGS, 2005. (Tese de Doutorado em Educação) Faculdade de educação, UFRGS, 2005.
MIRANDA, Jorge Hilton de Assis. Branquitude invisível – pessoas brancas e a não percepção dos privilégios: verdade ou hipocrisia. In: MULLER, Tania Mara; CARDOSO, Lourenço. Branquitude – estudos sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris, 2017.
MOTTA, Pedro M. R. da; BARROS, Nelson F. Resenha: Handbook of autoetnography. Jones Sh, Adams TE, Ellis C., editors. Walnut Creek: Left coast press; 201, 736p (coleção queer) Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 31(6): 1337-1340, jun, 2015.
OLIVEIRA, Camila K. Breve introdução ao giro decolonial: poder, saber e ser. In. Anais II Seminário Cientifico da FACIG, Novembro de 2016.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Educação e militância decolonial. Selo Novo, Rio de Janeiro, 2018.
RABAKA, Reiland. Teoria Crítica Africana. In. NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.
RAMOSE, Mogobe. Sobre a legitimidade e estudo da filosofia africana. In: Ensaios Filosóficos, Volume IV - outubro/2011, pp. 9-25. Disponível em: http://www.ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo4/RAMOSE_MB.pdf. Acessado em 20/06/2020.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas: uma perspectiva afro-brasileira para a educação. Portal do Aprendiz UOL, 05/11/2018. Disponível em: https://portal.aprendiz.uol.com.br/2018/11/05/pedagogia-das-encruzilhadas-uma-perspectiva-afro-brasileira-para-a-educacao. Acesso em 20/06/2020.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala. Belo Horizonte/MG: Letramento, 2017.
SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
SILVA, Lisandra Oliveira e. Os sentidos da escola na atualidade: narrativas de docentes e de estudantes da Rede Municipal de Porto Alegre. Tese (Doutorado em Ciência do Movimento Humano) ESEF/UFRGS. Porto Alegre, 2012.
SILVA, Priscila Elisabete. Exórdio: apresentação da proposta. In: MULLER, Tania Mara e CARDOSO, Lourenço. Branquitude: estudos sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris, 2017.
TUTU, Desmond. Deus não é cristão e outras provocações. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2012.
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In. CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.