HYBRID IDENTITY IN MULHERES DE CINZAS, DE MIA COUTO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v35n1.p55-75

Keywords:

Mozambican literature, Mia Couto, Mulheres de cinzas, Identity, Historiographic metafiction

Abstract

The study Hybrid identity in Mulheres de Cinzas (2015), by Mia Couto, is divided into to parts: 1) the historical, geostrategic and military situation  of Mozambique at the end of the 19th century and 2) the echoes in the novel by Mia Couto, which adresses the issue of hybrid belonging and the crisis of social identification of the black Imani, a woman immersed in the relations of exploitation in her own clan and in the Portuguese colonial ideology. The research highlights, on the one hand, the concepts of “historiographic metaficcion” (Linda Hutcheon), the question of the hybrid (Cleonice Flois), assimilation and the crisis of identification of young people from the Vachopi ethnic group and, on the other hand, the theory of cultural identity, by Stuart Hall, that of “male domination”, by Pierre Bourdieu and that of “colonialitat of power”, by Anibal Quijano. In addition to the reflections of the Mozambican writer, Paulina Chiziane, on the subordination of women, and the conceptions of decolonial feminism, according to Maria Lugones.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Rocha, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Pesquisadora do Instituto de Letras e Linguística (ILEEL) da Universidade Federal de Uberlândia. Doutora em Letras pela UNESP (2005) com pós-doutorado pela UFC (2017).

References

BRUNSCHWIG, Henri. A Partilha da África Negra. Trad. de Joel J. da Silva. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina: a condição feminina e a violência simbólica. Trad. de Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 1999.

CABAÇO, José Luís. Moçambique: Identidade, colonialismo e libertação. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

CHIZIANE, Paulina. EU MULHER... por uma nova visão do mundo. Belo Horizonte: Nadyala, 2013.

FLOIS, Cleonice A. L. Contextualizações estéticas e históricas em Mulheres de cinzas, de Mia Couto. Travessias, Cascavel, v. 14, nº 1, p. 332-353, jan./abr. 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23020. Acesso em: 20 mai. 2022.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HUTCHEON, Linda. Poéticas do pós-modernismo: História, teoria, ficção. Trad. de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

LUGONES, Maria. Rumo a um feminismo decolonial. Trad. de Pê Moreira. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de. (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 357-377.

MIA COUTO. Mulheres de cinzas. Livro 1 de As Areias do Imperador: uma trilogia moçambicana. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A COLONIALIDADE DO SABER: EUROCENTRISMO E CIÊNCIAS SOCIAIS. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142. Disponível em: https://www.google.com.br/search?q=colonialidade+do+poder&authuser=0&sxsrf=ALiCzsZrvq_qEkUvcsO6W8zt4QfI-UOIcQ%3A1667047732436&source=hp&ei=NCFdY-udGLvR1sQPj4S5uAg&iflsig=AJiK0e8AAAAAY10vRAM-. Acesso em: 22 out. 2022.

SANTOS, Boaventura Souza. Entre Próspero e Caliban: colonialismo, pós-colonialismo e interidentidade. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, nº 66, p. 23-52, 2003.

ULTIMATO BRITÂNICO DE 1890. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Ultimato_brit%C3%A2nico_de_1890#:~:text=O%20Ultimato%20brit%C3%A2nico%20de%201890,compreendido%20entre%20as%20col%C3%B3nias%20de. Acesso em: 20 mai. 2022.

Published

2022-12-19

How to Cite

ROCHA, Denise. HYBRID IDENTITY IN MULHERES DE CINZAS, DE MIA COUTO. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 35, n. 1, p. 55–75, 2022. DOI: 10.47250/forident.v35n1.p55-75. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/18476. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

DECOLONIAL APPROACHES IN LITERATURE