Multileteracies in the Foreign Language Pedagogical Residence Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v37n1.p153-167

Keywords:

Multiliteracies, Pedagogical Residence Program, Language Teaching and Learning, Emergency Remote Teaching

Abstract

This article discusses the results of pedagogical experiences, anchored by multiliteracies (ROJO, et al., 2022; ROJO; MOURA, 2012, COPE; KALANTZIS, 2000), developed during the Covid-19 Pandemic, and the practice of emergency remote teaching. Such experiences were carried out in public schools in the city of Aracaju, Sergipe, by participants from the Pedagogical Residency Program for Foreign Languages, at the Federal University of Sergipe, between 2020 and 2022, with funding from CAPES (PRP/CAPES/UFS). Reflections are presented on the application of multiliteracies in a project entitled “Connecting languages: beyond supremacy”. The choice for multiliteracies was due to the need to emphasize and value the cultural diversity in English and Hispanic-speaking countries. As a result, it was observed that the practice provided a dynamic to the content’s presentation leading to more students engagement and participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Acassia dos Anjos Santos Rosa, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Professora de língua espanhola DLES/UFS. Doutora em Estudos Linguísticos, UFMG (2018). Grupo de pesquisa: Diálogos Interculturais e Linguísticos-DinterLin. Docente orientadora do Programa Residência Pedagógica.

Juliana Pereira Souto Barreto, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Professora de língua inglesa DLES/UFS. Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, PUC/SP (2016). Grupo de pesquisa: Letramento em Inglês: língua, literatura e cultura. Docente orientadora do Programa Residência Pedagógica.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma única história. Tradução Julia Romeu. 1ª edição. São Paulo. Companhia das Letras, 2019.

ALMEIDA, Jakelliny Santos; ROSA, Acassia dos Anjos Santos. O Gênero Folheto Educativo na Aula de Língua Espanhola: o dezembro vermelho em questão. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1377–1397, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.60178. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60178. Acesso em: 2 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.60178

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Multiletramentos, letramento visual e ensino de espanhol: algumas questões sobre as práticas comunicativas contemporâneas. In. BAPTISTA, L. M. T. R. (Org) Autores e produtores de textos na contemporaneidade: multiletramentos, letramento crítico e ensino de línguas.1 ed. Campinas: Pontes, 2016, p. 65-83.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de educação Básica. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000, p. 9-16.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 68. Ed. Rio de Janeiro/ São Paulo. Paz & Terra, 2019.

HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause. edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. 2020. Acesso em: 30 de maio de 2023.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. New literacies: changing knowledge and classroom learning. Buckingham: Open University Press, 2003, p. 155-177.

ONU, Organização das Nações Unidas. COVID-19 e desenvolvimento sustentável: avaliando a crise de olho na recuperação. [livro eletrônico] -- 1. ed. -- Brasília, DF: Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD): Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF): Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO): Organização Pan-americana da Saúde (OPAS), 2021. Disponível em: https://www.cfn.org.br/wp-content/uploads/2021/09/Relat%C3%B3rio-COVID-19-e-DESENVOLVIMENTO-SUSTENTAVEL.pdf acesso em 23 de mai de 2023.

ROJO, Roxane.; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos. In ROJO, Roxane, MOURA, Eduardo. (orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

ROJO, Roxane; KARLOS-GOMES, Geam; SILVA, Ana Maria dos Santos Honorato da Multiletramentos na escola: uma entrevista com Roxane Rojo. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus (AM), v. 8, 199822, 2022. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1998. Acesso em: 2 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1998

ROSA. Acassia dos Anjos Santos. Formação continuada de professores de espanhol em contexto sergipano: contribuições dos letramentos críticos. 2018, 268p. Tese (doutorado)– Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

SANTOS. Elaine Maria. O ensino remoto emergencial e o uso de recursos digitais em aulas de língua inglesa. Ilha Desterro [Internet]. 2021, Sep;74(3):145–60. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80751. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80751

SILVA JÚNIOR, Antônio Carlos; MATOS, Doris Cristina Vicente da Silva. Linguística Aplicada e o SULear: práticas decoloniais na educação linguística em espanhol. Revista interdisciplinar Sulear. Ano 2, No 2, Editora UEMG, Minas Gerais, Setembro, 2019.

Published

2023-11-06

How to Cite

ROSA, Acassia dos Anjos Santos; BARRETO, Juliana Pereira Souto. Multileteracies in the Foreign Language Pedagogical Residence Program. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 37, n. 1, p. 153–167, 2023. DOI: 10.47250/forident.v37n1.p153-167. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/v37p153. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Interculturalidades no ensino de Libras e Línguas estrangeiras