Strategies for reading verb-picture text for deaf studentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v37n1.p75-90

Keywords:

Reading Strategies, Visual reading, Deafness

Abstract

This work constitutes an excerpt from the dissertation of the Academic Master in Language and Culture, linked to the Graduate Program in Letters at the State University of Piauí (UESPI), which aimed to identify and describe the reading strategies of the deaf student from verb-imagery texts. We start from the hypothesis that mixed texts, that is, texts made up of verbal and visual elements, enhance reading comprehension, since the constitution of the senses by the deaf occurs visually and not auditoryly. As a theoretical contribution, we follow the assumptions of: Kleiman(2016), Solé(1998), Smith(1989); Karnopp and Pereira(2015), Quadros and Karnopp (2004), Quadros(2006), Pereira(2009); Reyli(2003), Alves(2020), among other authors. In view of the analysis, we affirm that the strategies were satisfactory in the construction of reading meanings for the deaf student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Djanes Lemos Ferreira Gabriel, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

Professora do quadro efetivo da Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Campus Possidônio Queiroz.

Ailma do Nascimento Silva, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

Professora do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Campus Poeta Torquato Neto.

References

ALVES, Edneia de Oliveira. Português como segunda língua para surdos: iniciando uma conversa. João Pessoa: Ideia Editora, 2020.

KARNOPP, Lodenir Becker; PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Concepções de leitura e de escrita na educação de surdos. In: LODI, A. C. et. Al. (Org.). Letramento, bilinguismo e educação de surdos. Porto Alegre: Mediação, 2015. Cap. 8, p. 125-133.

KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. 16ª edição, Campinas, SP – Pontes Editores, 2016.

KOCH, Ingedore Villaça. ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3ª. Ed., 13ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.

LODI, Ana Cláudia Balieiro. A leitura como espaço discursivo de construção de sentidos: oficinas com surdos. Tese (doutorado) Linguística aplicada aos Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004. 264 p. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Teses/ana_claudia_lodi.pdf. Acesso em: 02 fev. 2022.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Leitura, escrita e surdez. 2ª ed. - São Paulo. FDE, 2009.

QUADROS, Ronice Müller de; SCHMIEDT, Magali Lemos Pinto. Ideias para ensinar português para surdos. Brasília: MEC, SEESP, 2006.

QUADROS Ronice Müller; KARNOPP Lodenir Becker. Língua de Sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artemed, 2004. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i16.560

REILY, Lucia H. (2003). As imagens: o lúdico e o absurdo no ensino de arte para Pré- escolares surdos. In: SILVA, Ivani Rodrigues; KAUCHAKJE, Samira & GESUELI, Zilda Maria (Orgs.), Cidadania, Surdez e Linguagem: desafios e realidades. Cap. IX (pp. 161-192). SP: Plexus Editora.

SALIÉS, Tania Gastão. Ensino-aprendizagem de PL2 na Comunidade Surda à luz de estudos em aquisição de L2. Anais Eletrônicos do IX Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada. 2011, p. 1-19. Disponível em https://alab.org.br/wp-content/uploads/2012/04/21_04.pdf. Acesso em 04 out. 2021.

SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Trad. Daise Batista. – Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-11-06

How to Cite

GABRIEL, Djanes Lemos Ferreira; SILVA, Ailma do Nascimento. Strategies for reading verb-picture text for deaf studentes. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 37, n. 1, p. 75–90, 2023. DOI: 10.47250/forident.v37n1.p75-90. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/v37p75. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Interculturalidades no ensino de Libras e Línguas estrangeiras