Strategies for reading verb-picture text for deaf studentes
DOI:
https://doi.org/10.47250/forident.v37n1.p75-90Keywords:
Reading Strategies, Visual reading, DeafnessAbstract
This work constitutes an excerpt from the dissertation of the Academic Master in Language and Culture, linked to the Graduate Program in Letters at the State University of Piauí (UESPI), which aimed to identify and describe the reading strategies of the deaf student from verb-imagery texts. We start from the hypothesis that mixed texts, that is, texts made up of verbal and visual elements, enhance reading comprehension, since the constitution of the senses by the deaf occurs visually and not auditoryly. As a theoretical contribution, we follow the assumptions of: Kleiman(2016), Solé(1998), Smith(1989); Karnopp and Pereira(2015), Quadros and Karnopp (2004), Quadros(2006), Pereira(2009); Reyli(2003), Alves(2020), among other authors. In view of the analysis, we affirm that the strategies were satisfactory in the construction of reading meanings for the deaf student.
Downloads
References
ALVES, Edneia de Oliveira. Português como segunda língua para surdos: iniciando uma conversa. João Pessoa: Ideia Editora, 2020.
KARNOPP, Lodenir Becker; PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Concepções de leitura e de escrita na educação de surdos. In: LODI, A. C. et. Al. (Org.). Letramento, bilinguismo e educação de surdos. Porto Alegre: Mediação, 2015. Cap. 8, p. 125-133.
KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. 16ª edição, Campinas, SP – Pontes Editores, 2016.
KOCH, Ingedore Villaça. ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3ª. Ed., 13ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.
LODI, Ana Cláudia Balieiro. A leitura como espaço discursivo de construção de sentidos: oficinas com surdos. Tese (doutorado) Linguística aplicada aos Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004. 264 p. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Teses/ana_claudia_lodi.pdf. Acesso em: 02 fev. 2022.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Leitura, escrita e surdez. 2ª ed. - São Paulo. FDE, 2009.
QUADROS, Ronice Müller de; SCHMIEDT, Magali Lemos Pinto. Ideias para ensinar português para surdos. Brasília: MEC, SEESP, 2006.
QUADROS Ronice Müller; KARNOPP Lodenir Becker. Língua de Sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artemed, 2004. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i16.560
REILY, Lucia H. (2003). As imagens: o lúdico e o absurdo no ensino de arte para Pré- escolares surdos. In: SILVA, Ivani Rodrigues; KAUCHAKJE, Samira & GESUELI, Zilda Maria (Orgs.), Cidadania, Surdez e Linguagem: desafios e realidades. Cap. IX (pp. 161-192). SP: Plexus Editora.
SALIÉS, Tania Gastão. Ensino-aprendizagem de PL2 na Comunidade Surda à luz de estudos em aquisição de L2. Anais Eletrônicos do IX Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada. 2011, p. 1-19. Disponível em https://alab.org.br/wp-content/uploads/2012/04/21_04.pdf. Acesso em 04 out. 2021.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Trad. Daise Batista. – Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.