Valuation in dialogical reading practice with the meme genre in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v39n1.p45-61

Keywords:

Valuation, Reading, Meme, Elementary School

Abstract

This work analyzes how work with social themes and valuations takes place through reading activities of the meme discursive genre, with 9th grade students from a public school in Tocantins. The research is located in the field of Applied Linguistics (LA), is characterized as a case study, under a dialogic language bias, according to the theories of the Bakhtin Circle, mainly regarding the treatment given to thematic content and valuations. The elaboration and implementation of the didactic-pedagogical proposal, in light of the thematic-evaluative principle, took place through workshops. The results of three workshops indicate that the forwarding of the proposal led student readers to understand of the socio-historical-ideological aspects of the statement, in order to enable the manifestations of its counterwords.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruth Aires Dias Teles, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduada em Letras (pela UFT- Porto Nacional/TO). Mestra em Letras (pela UFT- Porto Nacional/TO).

Ângela Francine Fuza, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Linguística Aplicada (UNICAMP). Professora do curso de Letras (UFT). Bolsista produtividade CNPq.

References

ACOSTA PEREIRA, Rodrigo; OLIVEIRA, Amanda. Maria de. Análise dialógica do conteúdo temático em gêneros do discurso. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, PR, v. 9, n. 16, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.33871/22386084.2020.9.16.245-264

ACOSTA PEREIRA, Rodrigo; ROHLING, Nívea. Ideologia e valoração/avaliação social: revisitando conceitos na perspectiva dialógica. Caminhos em Linguística Aplicada, v. 23, n. 2, 2020. p. 15-35.

ARANTES, Poliana Coeli Costa; DEUSDARÁ, Bruno. Grupo focal e prática de pesquisa em AD: metodologia em perspectiva dialógica. Revista de Estudos da Linguagem, v. 25, n. 2, 2017. p. 791-814. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.25.2.791-814

BAKHTIN, Mikhail. [VOLOCHÍNOV, Valentin. Nikoláievitch]. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16. ed. São Paulo: HUCITEC, 2014 [1929].

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1952-1953]. (Original russo: 1979).

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016 [1979].

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011[1979].

BEZERRA, Jane Cleide dos Santos; PAIXÃO, Sérgio Vale da; MENEGASSI, Renilson José. A entonação valorativa em atividades de livro didático de português do ensino fundamental. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 8, n. 3, p. 22-41, set./dez. 2019.

MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. N. O método formal nos estudos literários: Introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução: Ekaterina Vólkova Américo e Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Contexto, 2019 [1928].

MENEGASSI, Renilson José; CAVALCANTE, Rosilene da Silva de Maria. Conceitos axiológicos bakhtinianos em propaganda impressa. In: FUZA, Ângela Francine; OHUSCHI, Cristiane Malinoski Pianaro; MENEGASSI, Renilson José (org.). Interação e Escrita no Ensino de Língua. Campinas-SP: Pontes editores, 2020, p. 99-118.

MENEGASSI, Renilson José; FUZA, Ângela Francine. ANGELO, Cristiane Malinoski Pianaro. Leitura em perspectiva dialógica. In: MENEGASSI, Renilson José; FUZA, Ângela Francine. ANGELO, Cristiane Malinoski Pianaro (org). Leitura e Ensino de Língua. São Carlos- SP: Pedro & João editores, 2022. p. 371-417.

OHUSCHI, Cristiane Malinoski Pianaro; FUZA, Ângela Francine; STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos. Análise Linguística Dialógica em anúncio publicitário. In: FRANCO, Neil; ACOSTA PEREIRA, Rodrigo; COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. Estudos Dialógicos da Linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas-SP: Pontes Editores, 2020, p. 213-286.

RODRIGUES. Rosângela Hammes. A Constituição e Funcionamento do Gênero Jornalístico Artigo: Cronotopo e Dialogismo. 2001. 356 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Programa de Estudos Pós-graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2001.

TELES, Ruth Aires Dias. Princípio temático valorativo ao trabalho com a leitura de memes do 9.º ano do Ensino Fundamental. Fuza, Ângela Francine. 2022. 220 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikoláivitich. Palavra na vida e a palavra na poesia. Introdução ao problema da poética sociológica. In: A construção da enunciação e outros ensaios. Tradução e Notas de João Wanderley Geraldi. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013 [1926], p. 71-100.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikoláivitich; BAKHTIN, Mikhail. Discurso na Vida e Discurso na Arte (sobre a poética sociológica).Trad. De Carlos Alberto Faraco & Cristóvão Tezza [para fins didáticos]. Versão da língua inglesa de I. R. Titunik a partir do original russo, 1926.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2024-06-22

How to Cite

TELES, Ruth Aires Dias; FUZA, Ângela Francine. Valuation in dialogical reading practice with the meme genre in elementary school. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 39, n. 1, p. 45–61, 2024. DOI: 10.47250/forident.v39n1.p45-61. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/v39p45. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Texto e ensino: proposta de leitura para a educação básica