GENDER READINGS AND DISCUSSIONA AT SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v31i1.11489

Abstract

We present a work experience with the theme of gender in a public school of Basic Education, in Irecê, interior of Bahia. Initially, we bring a theoretical topic in which we explore gender problems that persist in classrooms and school corridors; we show alternatives for such questions to be resolved and we anchor our discussion in authors such as Joan Scott, Guacira Louro Maria and Jane Felipe, considering gender as a necessary and useful category for analysis in school programs. Next, we present the development of activities and justify the need to discuss gender in school, in the face of cases of machismo that are still occurring in school and in the places where students live.

Keywords: Education. Genre. Women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FELIPE, J. Educação para a sexualidade: uma proposta de formação docente. BRASIL/MEC. Salto para o futuro. Série Educação para a igualdade de gênero. Programa 3, s. d.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pósestruturalista. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

MANUS, R. A incrível geração de mulheres que foi criada para ser tudo o que um homem NÃO quer. 2014. Disponível em: https://emais.estadao.com.br/blogs/ruth-manus/a-incrivel-geracao-de-mulheres-que-foi-criada-para-ser-tudo-o-que-um-homem-nao-quer. Acesso em: 1 5 fev. 2018.

SCOTT, J. Os usos e abusos do gênero. Trad. Ana Carolina E. C. Soares. In: MATOS, M. I. S.; SOARES, A. C. E. C. (Orgs.). Projeto História. São Paulo, PUC, n. 45, p. 327-351, Dez. 2012.

SOUZA, P. A.; DA ROS, M. A. Os motivos que mantêm as mulheres vítimas de violência no relacionamento violento. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, EDUFSC, n. 40, p. 509-527, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/viewFile/17670/16234. Acesso em: 10 jul. 2018.

WAISELFISZ, J. J. Mapa da violência 2015: homicídio de mulheres no Brasil. 1. ed. Flacso Brasil: Brasília (DF), 2015. Disponível em: www.mapadaviolencia.org.br. Acesso em: 04 jul. 2018.

Published

2019-06-12

How to Cite

ROCHA, Ivânia Nunes Machado. GENDER READINGS AND DISCUSSIONA AT SCHOOL. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 31, n. 1, p. 89–104, 2019. DOI: 10.47250/intrell.v31i1.11489. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/11489. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê 1: Leitura e abordagens híbridas