VIOLENCE AGAINST WOMEN IN OLHOS D’ÁGUA, BY CONCEIÇÃO EVARISTO
DOI:
https://doi.org/10.47250/intrell.v32i1.12874Abstract
In this text, we intend to address violence against women in the tale "Olhos d'água", which gives the title to Conceição Evaristo's book, from a perspective of feminist literary criticism, considering the many feminisms, especially black feminism. The goal is to try to understand the way the writer works literary the theme of violence beyond the physical dimension, focusing on the intrinsic violence that permeates the existence of women, shown in the story very carefully by the author, through an ancestry of resistance.
Keywords: Literature. Feminist literary criticism. Conceição Evaristo.
Downloads
References
AKOTIRENE, C. O que é interceccionalidade?. Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2018.
BRAH, A. e PHOENIX, A. Não sou eu uma mulher? Revisitando a interseccionalidade. In: BRANDÃO, Izabel (org.) et al. Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Florianópolis: EDUFAL; Editora da UFSC, 2017.
BERTH, J. O que é empoderamento?. Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.
BUTLER, J. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CARNEIRO, S. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
COLLINS, P. H. Pensamento feminista negro: o poder da autodefinição. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
DAVIS, A. A liberdade é uma luta constante. São Paulo: Boitempo, 2018.
DUARTE, E. de A. (Org.). Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
EVARISTO, C. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016.
LORDE, A. Idade, raça, classe e gênero: mulheres redefinindo a diferença. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
RIBEIRO, D. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.