POETRY READING TO YOUNG PEOPLE: THE LYRIC OF SÉRGIO CAPPARELLI’S SUBWAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v33i1.14175

Abstract

This article has as an objective to reflect upon Juvenile poetry and the forms of approach with its audience. Our reflection will have as a base the book of poems O rapaz do metro: poemas para jovens em oito chacinas ou capítulos, by Sérgio Capparelli (2014). Firstly, we dialogue with Martha (2012), Pinheiro (2018), and Silva (2019) reflections related to the gender and, then, we resort to Cademartori (2012) about the contemporary police narratives, since the piece is also built under this perspective. Posteriorly, based on the notion by Iser (2002) of poetry as a game, we present an experiment with a poem from the piece. We concluded that more than a theme and a lyrical subject identifiable by the reader, it is necessary for a meaningful reading to think about how the thematics are approached (aesthetic dimension) and how mediators use strategies that favor the dialogue between text versus reader.

Keywords: Juvenile Poetry. Sérgio Capparelli. Poetry teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Hélder Pinheiro Alves, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Professor doutor, pertencente ao quadro docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) na área de Estudos Literários. E-mail: helder.pinalves@gmail.com. ORCID: 0000-0003-4304-7178.

Lívia Marbelle Oliveira Barboza, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), desenvolvendo pesquisa em Estudos Literários na linha de pesquisa Ensino de Literatura e formação de leitores. E-mail: liviamarbelle@gmail.com. ORCID: 0000-0002-0895-0831.

References

BECKER, D. O que é adolescência. São Paulo: editora brasiliense, 2003.

BOSI, A. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Companhia das letras, 2000.

CADEMARTORI, L. O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

CAPPARELLI, S. O rapaz do metrô: poemas para jovens em oito chacinas ou capítulos. Rio de Janeiro: Galera Record, 2014.

ISER, W. O jogo do texto. In: LIMA, L. C. (Org). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Tradução Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. p. 105-118.

JAUSS, H. R. et al. A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Tradução Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

MACHADO, M. Z. V. Depois da poesia infantil, a juvenil? In: AGUIAR, V. T. CECCANTINI, J. L. (Orgs). Poesia infantil e juvenil brasileira: uma ciranda sem fim. São Paulo: Cultura acadêmica, 2012. p. 263-278.

MARTHA, A. A. P. Pequena prosa sobre versos. In: AGUIAR, V. T. CECCANTINI, J. L. (Orgs). Poesia infantil e juvenil brasileira: uma ciranda sem fim. São Paulo: Cultura acadêmica, 2012. p. 45-73.

PINHEIRO, H. Poemas para crianças e jovens. In: PINHEIRO, Hélder (org) Poemas para crianças: reflexões, experiências, sugestões. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 2000. p. 11-32.

PINHEIRO, H. Poesia na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2018.

SALES, J. B. O poema narrativo para a infância. In: AGUIAR, V. T. CECCANTINI, J. L. (Orgs). Poesia infantil e juvenil brasileira: uma ciranda sem fim. São Paulo: Cultura acadêmica, 2012. p. 133-151.

SANTOS, I. EMERIM, C. Aspectos teóricos sobre a vida e obra de Sérgio Capparelli. Pauta geral: estudos em jornalismo, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, p. 106 – 131, dez. 2018. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/pauta/article/view/12304/209209210532. Acesso em: 19 jul. 2020.

SANTOS, J. S. M. A recepção de poemas de Sérgio Capparelli em sala de aula: uma vivência com alunos da do 4º ano do ensino fundamental. Dissertação (mestrado em Linguagem e Ensino) - UFCG, Campina Grande, 2019.

SILVA, V. L. Poesia para adolescentes: estudo crítico de obras e vivência em sala de aula. Tese (doutorado em Letras) - UFPB, João Pessoa, 2009.

SOUZA, M. Z. Literatura juvenil em questão: aventura e desventura de heróis menores. São Paulo: Cortez, 2001.

RÊGO, Z. L. G. P. A leitura poética e a construção da subjetividade dos adolescentes. In: AGUIAR, V. T. CECCANTINI, J. L. (Orgs). Poesia infantil e juvenil brasileira: uma ciranda sem fim. São Paulo: Cultura acadêmica, 2012. p. 279-306.

Published

2020-07-31

How to Cite

HÉLDER PINHEIRO ALVES, José; MARBELLE OLIVEIRA BARBOZA, Lívia. POETRY READING TO YOUNG PEOPLE: THE LYRIC OF SÉRGIO CAPPARELLI’S SUBWAY. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 33, n. 1, p. 30–47, 2020. DOI: 10.47250/intrell.v33i1.14175. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/14175. Acesso em: 22 dec. 2024.