READING EXPERIENCES OF A SUBJECTIVE LITERARY READING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v35i1.15693

Abstract

This text demarcaes the space of experience of a reading observatory for basic education, composed of students of the Course of Letters who are in the process of initial formation for teaching. The actors involved in the experiment participated in the Curriculum and Reception Curriculum Component between October 2019 and February 2020. It was used as a technique to collect the wheels of conversations (recorded), the didactic series of reading and the production of reports and reading journals. This collected material was analyzed in the light of the Reception Method (ROUXEL), the production of subjectivity (CANDAU, ECO, BARTHES) of the concept of Memory (RICOEUR, MANGUEL) and then we could come to understand what emancipatory literary education (COSSON, GOMES).

KEYWORDS: Reading. Literature. Reader.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria de Fátima Berenice da Cruz, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Professora Doutora da UNEB. Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, Líder do Grupo de pesquisa GEREL.

References

BARTHES, R. Aula. Trad. de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1978.

BARTHES, R. O grau zero da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CANDAU, J. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2011.

CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura. São Paulo, v. 24, p. 803-809, 1972.

CANDIDO, A. Textos de intervenção. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2002.

CRUZ, M. F. B. Formação do leitor literário na Educação Infantil: leiturando as fábulas. Interdisciplinar, São Cristóvão, UFS, v. 31, jan.-jun., p. 43-57, 2019.

CRUZ, M. F. B. Letramento literário emancipatório para Educação Infantil: um olhar sobre o projeto Aprender, Brincar e Cantar com a turma do Sítio do Picapau Amarelo. In: Maria de Fátima Berenice da Cruz; Áurea da Silva Pereira; Maria Neuma Mascarenhas Paes. (Org.). Letramento, identidades e formação de educadores: imagens teórico-metodológicas de pesquisas sobre práticas de letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2018, v. 1, p. 185-198.

CRUZ, M. F. B. Diversidade, Literatura e Ensino: o texto literário que a Escola baiana esqueceu. Revista Fórum Identidades, Itabaiana, UFS, v. 19, p. 69-84, 2015.

CRUZ, M. F. B. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.

CRUZ, M. F. B. (Org.) Cartas do leitor. Alagoinhas: UNEB, 2020. (coletânea de cartas realizadas pelos estudantes de Letras Vernáculas – ainda não publicada)

COSSON, R. Letramento literário. São Paulo: Contexto, 2006.

ECO, Uo. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 2004.

EVANGELISTA, A. A. M. et al. A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FREIRE, P. Ação cultural para liberdade e outros ensaios. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GINZBURG, J. O ensino de literatura como fantasmagoria. Revista da ANPOLL. v.33, n.1, p. 209-222, 2012.

GOMES, C. M. Leitura e estudos culturais. In: Revista Brasileira de Literatura Comparada, n.16, 2010.

JOBIM, J. L. Palavras da crítica. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

JOUVE, V. A leitura. Tradução Brigitte Hervor. São Paulo: UNESP, 2002.

JOUVE, V. Por que estudar literatura? São Paulo: Parábola, 2012

LAJOLO, M. O que é literatura. São Paulo: Brasiliense, 1981.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LIMA, L. C. (Introd. e sel.) A literatura e o leitor. Textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

MANGUEL, A. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

MENEZES, M.; GOMES, C. M. A leitura pelo horizonte dos estudos de gênero. In: GOMES, Carlos Magno; VIANNA, Beto. Ensino de língua e literatura: multimodalidade e hipertextos. Aracaju: Criação, 2016.

RICŒUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

RICŒUR, P. Tempo e narrativa. Guarulhos: Wmf, 2019.

ROUXEL, A. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, M. A. et al. (Org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 17-33.

ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alamade, 2013.

ROUXEL, A.; Mutações epistemológicas e o ensino de literatura: o advento do sujeito leitor. Tradução de Samira Murad. Revista Criação e Crítica, n. 9, p. 13-24, nov. 2012.

Published

2021-05-20

How to Cite

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. READING EXPERIENCES OF A SUBJECTIVE LITERARY READING. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 35, n. 1, p. 121–139, 2021. DOI: 10.47250/intrell.v35i1.15693. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/15693. Acesso em: 29 sep. 2024.

Issue

Section

Leituras temáticas: da ficção contemporânea à lírica feminina