READING IN THE CONSTITUTION OF AJEB’S WRITERS AND JOURNALISTS
DOI:
https://doi.org/10.47250/intrell.v37i1.p93-106Keywords:
Literary Reading, AJEB, Reader and writer, Female Journalists, Female WritersAbstract
This article is the result of a research that sought to answer the question: what is the importance of literary reading for the written production of the female writers and journalists of AJEB? The objective of the study was to verify if literary reading played a relevant role for the members of the Associação de Jornalistas e Escritoras do Brasil (Association of Journalists and Writers of Brazil) to constitute themselves as writers. With a quali-quantitative approach and exploratory character, the proposal is defined as a case study and had as an instrument of data collection an online questionnaire answered by 93 associates. The reflections of the article resulted from dialogues established with authors such as Candido (2004), Petit (2009) and Compagnon (2009). The results of the analyzed data revealed that for the female authors literary reading contributed to their formation as journalists and writers. For most of the interviewees, to be a good writer it is necessary, first of all, to be a good reader, which, in turn, is not possible without a significant literary repertoire.
Downloads
References
CÉ, M. de L. S. (org). Ajebianas de Sul a Norte. Porto Alegre: Nova Dimensão, 1988.
COMPAGNON, A. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários Escritos. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/ Ouro sobre azul, 2004.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 1. ed., 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2009.
FERNANDES, H. V. (org). Ajebianas do Paraná e do Brasil. Curitiba: Lítero-Técnica, 1980.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23 ed. São Paulo: Cortez, 1989.
GIL, A. C.. Métodos e técnicas da pesquisa social. 6. ed. São Paulo:
Atlas, 2012.
LEADY-DIOS, C. Educação Literária como Metáfora Social: desvios e rumos. 2 ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
MEIRA, C. Apresentação: a edição brasileira. In: TODOROV. A literatura em perigo. 4. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2012. p. 7-12.
MINAYO, M. C. O desafio da pesquisa social. In: Minayo, M. C. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro, RJ: Vozes, 2009.
PETIT, M. A arte de ler ou como resistir à diversidade. São Paulo: Ed. 34, 2009.
RAUEN, F. Roteiros de iniciação científica: os primeiros passos da pesquisa científica desde a concepção até a produção e a apresentação. Palhoça: Ed. Unisul, 2015.
ROUXEL, A. Autobiografia de leitor e identidade literária. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia. (Org.) Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. 210 p.
SARTRE, J-P. O que é literatura? 3. ed. São Paulo: Ed. Ática, 2004.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução Caio Meira. 4 ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2012.