Reading being

[en]confabulations bio telling identities and roots

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v41i1.p11-25

Keywords:

Being. Reading. Interdisciplinarity. Turn of knowledges. Antiracism.

Abstract

We treat In this paper with Interdisciplinarity question to be a turn of look (periagogê) and of contemporary knowledges, having its ascension through dialogic and science and knowledge Integration, argues hyper specialization and fragmentation of knowledges, metonymic reason. It constitutes a proper Interpretive link according to knowledge, even being coming from a literary reading or a semiological one, or even from a reinterpretation, resignificance or trans creation In the way the autonomy is really been given and shared de per se. This look around is made by an Interdisciplinary way, Interactive and socialized, especially In the learning context as a sharing of being, as thinking freedom practice and of self-thinking. I reach answering two main questions with reader’s co-textualization as way of self-thinking as a reading being. I ask then: how do think Interdisciplinarity and its limits In school context, especially according a antiracist alphabetization? How do think In a reding praxis that promote a textual trans creative, re-creative and Interpretive freedom appropriated by the real reader In an antiracist and anti-prejudicing perspective?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Almeida de Paula, Universidad Nacional del Centro – UNICEN/Argentina

Doutor em Educação pela UFG (2010). Professor convidado do programa de pós-graduação stricto sensu em Educação da UNICEN – Argentina. Membro do grupo de pesquisa CAOIDES da UFG com pesquisa em filosofia, cultura e Educação e do GPPRA da PUC Minas com pesquisa em aspectos teoliterários da literatura latinoamericana.

References

BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito da História. In: Obras Escolhidas, vol. 1 – Magia e Técnica, Arte e Política. Ensaios sobre a Literatura e História da Cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 222-232.

CAMPOS, Haroldo de. Da Transcriação: poética e semiótica da operação tradutora. Belo Horizonte: Viva Voz, 2011.

CARVALHO, Fábio Fernandes Barreto de. Leitura subjetiva: uma noção didática em construção. In: GOMES, Carlos Magno; SANTANA, Juliana; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da (orgs.). Letramentos Literários e Abordagens Culturais. Aracaju: Criação Editora, 2021, p. 155-166.

CELÓRIO, José Aparecido. Narrativas e imaginários de professoras readaptadas: rumo a uma Pedagogia da Observância. Universidade Federal de Pelotas. Departamento de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Tese de Doutorado. 2015. 247 fls.

DEMO, Pedro. Educação e conhecimento – relação necessária, Insuficiente e controversa. Petrópolis: Vozes, 2001.

DEMO, Pedro. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2004.

DURAND, G. Multidisciplinarités et heuristique. In: PORTELLA, E. (Org.). Entre savoirs. L’Interdisciplinarité en acte: enjeux, obstacles, perspectives. Toulouse: Ères /UNESCO, 1991, p. 35-48.

FIORIN, José Luiz. Interdisciplinaridade e linguagem.Alea: Estudos Neolatinos, Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 29-53. jan./jun. 2008.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A Interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In: JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (Orgs.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 25-49.

GADOTTI, Moacir. A organização do trabalho na escola: alguns pressupostos. São Paulo: Ática, 1993.

GADOTTI, Moacir. Interdisciplinaridade: atitude e método. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2004. Disponível: https://www.paulofreire.org. Acesso em: 15 mai. 2022.

GIBBONS, Michael et al. La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la Investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares-Corredor, 1997.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, Mar/Abr 1995.

GOLDMAN, Lucien. Dialética e cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GUSDORF, G. La parole. Paris: Presses Universitaires de France, 1953.

GUSDORF, G. Professores para que? Lisboa: Morais, 1967.

KAPP, K. W. Toward a science of man In society. A positive approach to the Integration of social knowledge.Haia: Martinus Nijhoff, 1961.

MACIEL, Caroline. A literatura cria oportunidade para uma educação antirracista. Disponível em: https://porvir.org/literatura-cria-oportunidades-para-uma-educacao-antirracista. Acesso em: 10 de julho de 2024.

MITROVICH, Caroline. A “destruição construtiva” da História. Revista Urutágua, Maringá, n. 7, p. 1-13, 2007.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. São Paulo: Papirus, 2002.

MORIN, Edgar. Educação e complexidade, os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2005.

PAULA, Ricardo Almeida de. Identidade, [E]narrativa e self semiótico – por uma semiótica antirracista: a Insustentável negação do Ser-se. Revista Ponto de Interrogação, v. 13, n. 2, p. 41-59, 2023.

PIAGET, Jean. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olympio, 1973.

POUND, E. ABC da literatura. Tradução de Augusto de Campos. São Paulo: Cultrix, 1970/2012.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SÃO JOSÉ DE RIBAMAR. SEMED. PROJETO CURIAR. Disponível em: https://www.saojosederibamar.ma.gov.br/detalhe-da-materia/info/prefeitura-de-sao-jose-de-ribamar-lanca-projeto-de-multiletramento/148292. Acesso em 30 de julho de 2024.

ROUANET, Sérgio Paulo. Benjamin, O Falso Irracionalista. In: As Razões do Iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987, p. 110-115.

ROUANET, Sérgio Paulo. Do Édipo e do Anjo. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro Ltda, 1981.

SILVA, Jandeson Costa. Leitores à procura: leitura, sujetividade e formação leitora. In: GOMES, Carlos Magno; SANTANA, Juliana; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da (orgs.). Letramentos Literários e Abordagens Culturais. Aracaju: Criação Editora, 2021. p. 217-225.

SILVA, Uelinton André dos Santos; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Caminhos Plurais: novos Percursos no campo do Letramento. In: GOMES, Carlos Magno; SANTANA, Juliana; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da (orgs.). Letramentos Literários e Abordagens Culturais. Aracaju: Criação Editora, 2021. p. 56-67.

SNOW, Charles P. The two cultures and a second look. An extended version of the two cultures and the scientific revolution. London: Cambridge University Press, 1959.

THIESEN, Juares da Silva. A Interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v.13, n.39, p. 545-598, set./dez. 2008.

VYGOTSKY, Lev. Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade, 1986.

Published

2024-09-24

How to Cite

PAULA, Ricardo Almeida de. Reading being: [en]confabulations bio telling identities and roots. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 41, n. 1, p. 11–25, 2024. DOI: 10.47250/intrell.v41i1.p11-25. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/v41p11. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Ensino de Literatura: mediação literária no espaço escolar