Literary Literacy in Year 7
exploring chronicles and awakening the pleasure of reading
DOI:
https://doi.org/10.47250/intrell.v41i1.p87-99Keywords:
Teaching. Literature. Basic Education. Elementary School Final Years.Abstract
Teaching literature in Basic Education, specifically in the final years, is challenging since literary literacy has traditionally not been a priority in the school curriculum. In this context, this study, developed in the Professional Master’s Degree Program in Literature – PROFLETRAS, aims to present an excerpt from research carried out in the city of Conde, Paraíba, with students in the 7th grade of elementary school final years, to provide students with a critical reception of the literary chronicle genre, based on the studies of Sá (1997), Cosson (2021) and Zilberman (2005). The students showed interest in the project, which motivated them to reflect critically and enjoy reading.
Downloads
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN).Introdução. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CANDIDO, Antônio. A vida ao rés-do-chão. In:CANDIDO,A. et al. Crônica: o gênero e sua fixação e suas transformações no Brasil. Campinas, SP: Editora da Unicamp; Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1992. p. 13-22.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2021.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: uma localização necessária. Letras & Letras, [s. l.], v. 31, n. 3, p. 173-187, 24 jun. 2015. Disponível em:
http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras. Acesso em: 08 mai. 2023.
COSSON, Rildo. Oespaço da literatura na sala de aula. In: PAIVA, F. A. et al (org.). Literatura: ensino fundamental. 20. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Cap. 3. p. 55-68.
D’ONOFRIO, Salvatore. Forma e Sentido do Texto Literário. São Paulo: Ática, 2007.
LAJOLO, Marisa. O que é Literatura. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Nova Cultural/Ed. Brasiliense, 1982.
MARTINHO,Maria Iraneide dos Santos; MARQUES, Moama Lorena de Lacerda. Acrônica literáriana sala de aula: entre a leitura e a produção. Revista Humanidades e Inovação, Palmas,v. 7,p. 121-130, 17 jan. 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1931.Acesso em: 11 mai. 2023.
SANTOS, James Rios de Oliveira; YAMAKAWA, Ibrahim Alisson. Leitura e o letramento literário em perspectiva: discutindo abordagens, matizando conceitos. RevistaX, Curitiba, v. 12, n. 3, p. 84-101, 2017.
SOARES, Angélica. Gêneros Literários. 7. ed. São Paulo: Ática, 2007. 85 p.
SOUSA, Soraya de Melo Barbosa; GUIMARÃES, Ana Maria de Matos Letramento literário na formação Inicial de professores: de práticas e eventos de letramentos para práticas docentes humanizadoras. Revista Práticas de Linguagem, [s. l.], v. 8, n. 3, p. 97-119, 25 set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/praticasdelinguagem/article/view/28304. Acesso em: 08 mai.2023.
ZILBERMAN, Regina. A universidade brasileira e o ensino das literaturas de língua portuguesa. In: BORDINI, M. da G. et al (Org,). Crítica do tempo presente. PortoAlegre: Nova Prova; Iel, 2005.