Favos de resisitências

uma experiência singular de um projeto educativo sobre gênero e história pública

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.61895/pl.v18i34.21210

Palabras clave:

Gênero, Violência de gênero, Ensino de História, Memória, História pública

Resumen

Gender issues are part of our daily lives, for example, gender violence has grown exponentially in the Covid-19 pandemic due to social isolation, with thousands of people raped annually in our country. This alarming social problem, along with others related to gender issues, still remain and are manifested in the school environment as an expression of the macrosocial sphere, as it is also produced by it. Based on these guiding questions, we carried out this research in order to produce historical-educational knowledge through shared authority regarding gender issues with students in the 1st and 2nd year of high school, belonging to a public school in the municipality of Campo Mourão, in Paraná. We start from student experiences as potentiators for the construction of narratives and group debate in a methodology of thematic workshops based on Benjamin's remembrance practices.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Drieli Fassioli Bortolo, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação – Universidade Estadual de Maringá

Cyntia Simioni França, UNESPAR

Docente do Programa de Mestrado em História Pública e ProfHistória - UNESPAR

Citas

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Sejamos todos feministas. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

CORALINA, Cora. Poemas dos becos de Goiás e estórias mais. São Paulo: Global, 2014.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, História e (re)invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. In: MENEZES, Maria Cristina. Educação, Memória, História: possibilidades, leituras. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 287-330.

LOURO, Guacira. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Rio de Janeiro: Vozes, 2020.

PAIM, Elison Antonio; PEREIRA, Pedro Mülbersted; FREIRE, Ana Paula da Silva. Apresentação: porque dialogar com experiências e memórias na acepção de Walter Benjamin ou a modo de apresentação. In: _____. Diálogos com Walter Benjamin: memórias e experiências educativas. Florianópolis: Gráfica e Editora Copiart, 2018, p. 17-35.

PEGO, Richardson Dutra da Costa. A imagem do feminino em Walter Benjamin: uma análise da mulher a partir da perspectiva de gênero. 2016. 104 f. (Mestrado em Letras). Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2016.

REIS, Toni; EGGERT, Edla. Ideologia de Gênero: uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros.Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 138, p. 9-26, jan./mar. 2017.

Publicado

2024-07-22

Cómo citar

BORTOLO, Drieli Fassioli; FRANÇA, Cyntia Simioni. Favos de resisitências: uma experiência singular de um projeto educativo sobre gênero e história pública. Ponta de Lança: Revista Eletrônica de História, Memória & Cultura, São Cristóvão, v. 18, n. 34, p. 116–138, 2024. DOI: 10.61895/pl.v18i34.21210. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/pontadelanca/article/view/21210. Acesso em: 27 sep. 2024.