PALIMPSESTS AND SYMBOLS
PRINCIPLES OF POETIC COMPOSITION IN JORGE DE LIMA’S INVENÇÃO DE ORFEU
DOI:
https://doi.org/10.32748/revec.v8i20.17873Resumo
The purpose of this essay is to resolve an apparent contradiction in the critical reception of the epic poem Invenção de Orfeu, by the preeminent Brazilian poet Jorge de Lima (1893 – 1953). The poet, according to his own account, had two principal aims in writing the poem: firstly, to effect a radical regeneration of poetry and poetics in order to renew religious and specifically Catholic values, in modern society, and secondly to modernise the classical and Renaissance epic genre, in its original Aristotelian sense, within the contexts of the twentieth century and the modern era. However, the critical scholarship concerning Invenção de Orfeu expresses the opposite view, that the work comprises a compendium of apparently unconnected and disassociated ideas, genres, textual fragments and poetic figures of all kinds, with no discernible sequence, and no thematic core. My aim, therefore, is to demonstrate the status of Invenção de Orfeu as a unified entity, with reference to Jorge de Lima’s single motive, repeatedly stated for composing his epic: to expound the principal tenets of the Catholic faith and “restore
poetry in Christ”. I will use theory drawn from recent scholarship on theology and literature to illustrate the compositional structures underpinning the poem: firstly the one “root-metaphor” of the holy Trinity and Jesus Christ as the divine Logos, a concept on which all the verse in Invenção de Orfeu is based; secondly, the reintegration of “chains of memory” in order to re-establish a lineage of religious belief in a secularised world. Both of these principles, however, are realised through a poetics whose “invention” comprises a dynamic and multi-dimensional process of re-creation and re-composition of language by the poet. To illustrate, I will examine two particular features of Invenção de Orfeu, which, as I argue, transform Invenção de Orfeu into a thematic and stylistic unity. Firstly, the intertextuality inherent to the work: the appropriation and adaptation of classical and Renaissance epic texts interwoven in dense and intricate ways with Jorge
de Lima’s own creation, to create a palimpsestic text. Secondly, the process of symbolisation, that is, the creation of symbols by the poet to generate a network of links, connections and relations within the language of the poem, which serve to render the text as one cohesive and integrated whole.
Keywords: Brazil, religion, epic, poetry
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os(as) autores(as) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b) Os(as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
d) Os(as) autores(as) dos trabalhos aprovados autorizam a revista a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
e) Os(as) autores(as) assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros.